Kilometertæller
Fra : Mette R

Dato : 23-09-04 13:24

Sådan en almindelig cykelcomputer, kan man montere den på sin kørestol ? Jeg
syntes det kunne være sjovt at se hvor meget man rent faktisk kører på en
dag (jeg bruger den jo kun periodisk, men skal i weekenden på noget
udstillingshalløj og bliver nødt til at have den med)

- Mette

Fra : Leonard

Dato : 23-09-04 18:32

"Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk> wrote:

>Sådan en almindelig cykelcomputer, kan man montere den på sin kørestol ?

Ja, det kan man, men du kan ikke regne med at resultatet bliver
rigtigt, da den virker ved at en magnet kommer forbi en føler og på
den måde tæller den omgange. Forestil dig at du sidder ved et bord og
magneten er lige ud for føleren, så kan den komme til at tælle en
omgang hvergang stolen rykkes en lille smule frem eller tilbage. Om
det får nogen betydning for dig er ikke til at sige.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : Holst

Dato : 23-09-04 18:33

Mette R wrote:

> [...]
> dag (jeg bruger den jo kun periodisk, men skal i weekenden på noget
> udstillingshalløj og bliver nødt til at have den med)

Det burde der ikke være noget i vejen for. Typisk består en
cykelcomputer, ud over selve cykelcomputeren, af en "magnet", der
monteres på hjulet, så "magneten" drejer med hjulet rundt. Der monteres
så en "magnetkontakt" på selve cyklen ud for det sted, hvor "magneten"
passerer. Hver gang "magnet" og "magnetkontakt" passerer hinanden,
sendes et signal til cykelcomputeren, der derved kan beregne hastighed,
afstand o.lign. Cykelcomputeren er naturligvis forud konfigureret til
den rette hjulstørrelse (dvs. radius, diameter eller omkreds - hvad
computeren nu måtte bruge som enhed). Hver gang computeren modtager et
signal, har hjulet jo drejet en hel gang rundt, og det er derfor vigtigt
for computeren at kende hjulets størrelse for at kunne regne korrekt.

Jeg kan ikke se noget som helst til hinder for at sætte en sådan fast på
en kørestol. Eneste problem kunne være, hvis det ikke rigtig kan lade
sig gøre at sætte "magnet" og "magnetkontakt" fast på kørestolen og
hjulet, så de kommer tæt nok på hinanden. Der må vist typisk ikke være
mere end nogle ganske få millimeter mellem de to.

Jeg har skrevet "magnet" og "magnetkontakt" i anførselstegn, da jeg ikke
lige kender til det mere tekniske derom og måske heller ikke lige kender
de rette udtryk.

Men kør en tur forbi din lokale cykelhandler og tag en snak med ham.
Smiler du sødt, kan du sikkert få ham til at sætte den på, mens du venter.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-09-04 04:05

Holst <newssep04@shelter.dk> skriver:
>Men kør en tur forbi din lokale cykelhandler og tag en snak med ham.
>Smiler du sødt, kan du sikkert få ham til at sætte den på, mens du venter.

Det er sikkert ikke engang nødvendigt at smile sødt. Min lokale
cykelhandler yder top-service, hver gang jeg er der med min almindelige
to-hjulede cykel.
Man skal bare helst komme om formiddagen midt på ugen.
Når jeg nævner hans høje servicenieau, svarer han, at det er det eneste
middel cykelhandlerne har mod lavprisvarehuse og internetforretninger.

Hilsen Sverre.