Bil
Fra : Mette R

Dato : 22-09-04 08:59

Så er min ansøgning sendt afsted på ny bil og ergoen er begyndt at arbejde
på den.

Fortæl mig lige igen...helt præcis hvad er forskellen på alm lån og udvidet,
jeg kender alt til det almindelige lån, men det udvidede er det jeg er
blevet anbefalet at søge nu.

Skal jeg stadig betale 70% af 136.00 ??

Hvordan med reglerne med en dieselbil, der skal jeg betale afgift, nu
betaler jeg jo ikke vægtafgift.

Ved en større bil, kan jeg så trække det fra på en alm til §84 som jeg har
som merudgift til den store bil.

Hvor strenge er de med at lave bremseforstærker i bilen ? Skal man altid ud
anden gang med en motorsagkyndig ? Jeg er begyndt at bruge begge fødder når
jeg bremser, for ellers har jeg ikke altid kræfter nok - hvordan virker
bremseforstærker, og vil det OGSÅ komme til at stå i kørekortet, ligesom
servo og automatgear ?

Hmmm - en masse spørgsmål - jeg kigger på "små" stationscars (corolla,
focus, 307, etc) eller på en Kia Carnival. Dengang de gav mig bil sidst var
de vilde efter jeg fik en transit, men jeg syntes altså den var FOR stor at
køre med, så vi fandt en mindre bil -som kunne gå.

- Mette

PS. Jeg ved godt at jeg har spurgt før, men nu er ansøgningen som sagt røget
afsted, så nu sker der endelig snart noget - håber jeg....jeg håber ikke de
er for lang tid om det (3 måneder ???) for den gamle bil er der hele tiden
noget galt med, og den har også kørt over 200.000 og den er først 6 år til
november.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-09-04 13:22

Mette R wrote:
> Fortæl mig lige igen...helt præcis hvad er forskellen på alm lån og
> udvidet, jeg kender alt til det almindelige lån, men det udvidede er
> det jeg er blevet anbefalet at søge nu.

Man søger ikke det ene eller det andet lån.
Man søger om tilskud til bil.
Kan der findes en bil der er egnet indenfor den alm. låneramme (136.000) så
får du bevilling på det. Kan man ikke, så gives beløbet frit, og der sigtes
efter "billigst egnede" bil.

> Skal jeg stadig betale 70% af 136.00 ??

Ja. Men det er nu kun 50%
Medmindre du har indtægtsforhold der betinger at din egenbetaling skal
forhøjes ift. 50% af de 136.000

> Hvordan med reglerne med en dieselbil, der skal jeg betale afgift, nu
> betaler jeg jo ikke vægtafgift.

Du vil blive fritaget for vægtafgift, men dieseludligningsafgift (mon ikke
det hedder sådan ?!?) skal du betale. Det vil dog udligne sig, så du trods
alt bliver billigere kørende (forhåbentligt!) end hvis du fik benzin.
Vær dog ikke sikker på at du får bevilling på diesel. Hvis bilen findes med
benzin, og den er billigere, så får du bevilling på benzin-versionen.

> Ved en større bil, kan jeg så trække det fra på en alm til §84 som
> jeg har som merudgift til den store bil.

Ja, hvis du har hjælperordning.

> Hvor strenge er de med at lave bremseforstærker i bilen ?

Du skal kunne bremse bilen. De tekniske tal kan jeg ikke huske, men det er
noget med at du *skal* kunne blokere bremserne (eller aktivere ABS'en).

> Jeg er begyndt at bruge
> begge fødder når jeg bremser,

Det er jeg ikke så sikker på at SBI (Statens Bilinspektion) er så'en rigtigt
begejstrede for....

> hvordan virker bremseforstærker,

Det er et aggregat som gør, at der skal trædes med færre kilo på
bremsepedalen for at opnå et vist bremsetryk.

> og vil det OGSÅ komme til at
> stå i kørekortet, ligesom servo og automatgear ?

Ja, for du vil jo så ikke kunne bremse en bil der ikke har ændret
bremsesystem svarende til dine kræfter

> jeg håber ikke de er for lang tid om det (3 måneder ???)

Uha. det vil næsten være et mirakel hvis du har en bevilling inden der er
gået 3 måneder....
Typisk tager bilsager ialt 1-1½ år fra ansøgningstidspunkt og til der ligger
en bevilling

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Mette R

Dato : 22-09-04 15:37

Tak for svarene, her er lidt respons :)

> Man søger ikke det ene eller det andet lån.
> Man søger om tilskud til bil.

Altså jeg har lige udfyldt skemaet og der hed det almindeligt lån eller
udvidet, jeg fik af vide at jeg skulle sætte kryds i udvidet, hvorimod
sidste gang var det almindeligt det endte op med.

> Medmindre du har indtægtsforhold der betinger at din egenbetaling skal
> forhøjes ift. 50% af de 136.000

Ja, og det er maks 70%, ca 1200 om månenden :)

> Ja, hvis du har hjælperordning.

Det har jeg ikke, men jeg får §84, og det er jo en ekstraudgift for mig at
have en større bil i forhold til hvis jeg havde været rask og bare kunne
køre rundt i en fiat uno...Eller, aaaah - en smart lille sportsvogn uden
plads i bagagarummet :)

> Det er jeg ikke så sikker på at SBI (Statens Bilinspektion) er så'en
rigtigt
> begejstrede for....

Hmmmm, kan man ikke få en dims til at afhjælpe i hånden, men det vil vel
også stå i kortet så ?

> [...]
> gået 3 måneder....
> Typisk tager bilsager ialt 1-1½ år fra ansøgningstidspunkt og til der

Jeg har nu fået ca 3 mdr, måske lidt mere. Jeg har jo en invalidebil nu, så
det er jo ikke en nyansøgning :)

- Mette :)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-09-04 17:03

Mette R wrote:
> Hmmmm, kan man ikke få en dims til at afhjælpe i hånden, men det vil
> vel også stå i kortet så ?

Jo, det vil så få en kode i dit kørekort hvis de vurderer at du kun kan føre
bil med håndtjent bremse

> Jeg har nu fået ca 3 mdr, måske lidt mere. Jeg har jo en invalidebil
> nu, så det er jo ikke en nyansøgning :)

Det er nojk kommunen der anslår at de er cirka 3 mdr om at komme frem til en
indstilling. Kommunen indstiller så til amtet, og dér tager det så også
tid....

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-09-04 18:17

On Wed, 22 Sep 2004 18:03:16 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Jo, det vil så få en kode i dit kørekort hvis de vurderer at du kun kan føre
>bil med håndtjent bremse

Ja - og man kan sagtens lave bremseforstærkere der kun kræver 3 kg
påvirkning så det burde ikke være en hindring.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-09-04 18:25

Karsten Jensen wrote:

> Ja - og man kan sagtens lave bremseforstærkere der kun kræver 3 kg
> påvirkning så det burde ikke være en hindring.

3 kilo for 100% bremsetryk?

Det kan dælme ikke være let at køre med....
Man kan ihvertfald så sige, at det er en bil som andre end ejeren har
ualmindeligt svært ved at køre

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-09-04 17:00

On Wed, 22 Sep 2004 19:25:05 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Det kan dælme ikke være let at køre med....
Det går fint nok for mig

>Man kan ihvertfald så sige, at det er en bil som andre end ejeren har
>ualmindeligt svært ved at køre

Ja - af samme grund er det stort set også kun mekanikeren der kører
den - når jeg ikke gør...... Men det kan godt lade sig gøre at andre
vænner sig til de tre kg.

Fra : Mette R

Dato : 22-09-04 20:38

> Det er nojk kommunen der anslår at de er cirka 3 mdr om at komme frem til
en
> indstilling. Kommunen indstiller så til amtet, og dér tager det så også
> tid....

Neeeej, det var det ikke - de sagde at amtet ikke ville se ansøgnigen før 3
mdr før udskiftningen, og da min dyt har kørt så meget som den har og skal
fixes for efterhånden så mange penge hele tiden, så kunne de godt se at den
ikke måtte ligge for længe. De fik den mandags og i fredags og i går tirsdag
havde kommunens lægekonsulent allerede kigget på den.
Nå, nu får vi se, jeg husker intet om ansøgningen for 6 år siden, fordi jeg
dengang var så syg at det slet ikke var mig selv der søgte og rykkede

- Mette

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-09-04 22:17

Mette R wrote:

> Neeeej, det var det ikke

Nu kan kommunen jo ikke bestemme, anslå eller fastsætte sagsbehandlingstiden
i Amtet...

Så jeg tror bestemt, at du skal væbne dig med tålmodighed. Kommunen skal jo
lige finde ud af hvad det er de mener du skal ha' bevilling på. Og det
indstiller de så til Amtet (der er bevilgende myndighed i bilsager), at de
mener du skal ha.

Fra : Robert P

Dato : 22-09-04 19:36

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Mette R wrote:
-snip-

> [...]
med
> benzin, og den er billigere, så får du bevilling på benzin-versionen.

Det gør Du også, selv om benzin-versionen er dyrest.
Sådan gik det for Lisbeth, da hun blev bevilget en Fiat Ducato...nåe nej en
Citroën Jumper. Det tog ca 10 mdr. at finde ud af det. Så skulle der findes
en passende bil....tsk tsk

Se ovenfor.

> [...]
> gået 3 måneder....
> Typisk tager bilsager ialt 1-1½ år fra ansøgningstidspunkt og til der

Hej fra Robert i Vindsyssel

---

Fra : Klaus Bach

Dato : 22-09-04 19:47

"Robert P" <robertr@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det gør Du også, selv om benzin-versionen er dyrest.
> Sådan gik det for Lisbeth, da hun blev bevilget en Fiat Ducato...nåe nej

Hvorfor er benzin versionen dyrere for de to nævnte modeller?

Venlig hilsen

Klaus Bach

Fra : Robert P

Dato : 23-09-04 00:00

"Klaus Bach" <bnaa0007980FJERN@bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
>
> Hvorfor er benzin versionen dyrere for de to nævnte modeller?

Jeg gengiver Lisbeths anke til amtet:

"Anke over bevilling af invalidebil.

Jeg vil anke nordjyllands amts afgørelse af 6. januar 2004
vedrørende førtidig udskiftning af invalidebil -
da jeg mener, at amtet ikke har valgt den billigste og bedst egnede.
Man har valgt en Citroën Jumper MH 2.0 benzin til …………….…120.900,- kr.
Der skal monteres en motor/kabinevarmer til ……………………….10.800,- kr.
Jeg har en muskelsvindssygdom: Myotonica Dystrofia.
Det bliver i alt………………………………………………….…….131.700.- kr.

Hvis amtet havde set på specifikationerne - ville man have set,
at en Citroën Jumper MH 2.2 HDI (Diesel) med fabriksmonteret
motor/kabinevarmer koster…………………………………………127.990,- kr.
Dette giver en besparelse på ………………………….………………..3710.- kr.

Jeg synes, det er helt fjollet at ekstraudstyre en bil, så den bliver
dyrere end den næstbilligste.

Med venlig hilsen

Lisbeth Pedersen"

Derfor

Robert

---

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-09-04 07:23

Robert P wrote:
> [...]
>
> Jeg gengiver Lisbeths anke til amtet:
>
> "Anke over bevilling af invalidebil.
>
> Jeg vil anke nordjyllands amts afgørelse af 6. januar 2004

Tabte hun virkeligt den anke, således at Amtet bevilgede den dyreste ?!?
Der ligger jo en SM på der specifikt siger, at de skal se på den bil der
samlet set er billigst, men den har de nok ikke kendt...

Fra : Robert P

Dato : 23-09-04 09:40

> [...]
> Der ligger jo en SM på der specifikt siger, at de skal se på den bil der
> samlet set er billigst, men den har de nok ikke kendt...
Ja
> --
> Mvh. Søren C. Fischer

Jeg havde en telefonsamtale med sagsbehandleren - inden beslutningen. Han
fortalte mig meget klart, at vi/Lisbeth *ikke* ville få bevilget en
dieselmotor. Åbenbart en indstilling hos ham.
Vi endte med en diesel alligevel, med hjælp fra bilfirmaet.
Den bevilgede kabinevarmer fik vi så ikke brug for.
Til gengæld blev der bevilget en Thystor lader. Fint nok. Vi kunne bare ikke
umiddelbart bruge den.
Et udendørsstik ville man ikke bevilge. Det var jo også kommunen, der
skulle bevilge det. Her står man med en invalidebil til 200.000 kr. og kan
ikke udnytte hele indretningen (et nødvendigt tilbehør) p.g.a. en uvilje til
at indstallere en udendørs stikkontakt. Et beløb på ca. 500-600 kr.

Men sådan er der jo så meget.

Robert

---

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-09-04 20:22

Robert P wrote:
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:28e4d.2752$so2.481@news.get2net.dk...
>
> Det gør Du også, selv om benzin-versionen er dyrest.

Absolut nej.
De bevilger jo billigst egnede Ellers er det da gået helt galt for dem

> Hej fra Robert i Vindsyssel

Hejsa - godt at høre fra dig !
Bevilling er i hus her

Fra : Klaus Bach

Dato : 22-09-04 19:17

"Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan med reglerne med en dieselbil, der skal jeg betale afgift, nu
> betaler jeg jo ikke vægtafgift.

Du skal betale en miljøafgift på 1230 kr. om året.

Jeg synes du skal regne på om det kan svare sig at købe en dieselbil, hvis
du selv skal betale en evt. merpris. Hvis du skal skal have en meget stor
bil, for eksempel en Fiat Ducato eller Ford Transit, kan det formentlig godt
betale sig.

Venlig hilsen

Klaus Bach

Fra : strid

Dato : 22-09-04 19:36

>Du skal betale en miljøafgift på 1230 kr. om året.

Siden hvornår ??? jeg har da bil og har fået bevilget lille lån og
betaler slet ikke miljøafgift! Det har jeg aldrig gjort i de 3 år jeg
har haft den.

Er det noget nyt man skal det ?

Astrid

Fra : Klaus Bach

Dato : 22-09-04 19:41

"strid" <astrid@strid.dk> skrev i en meddelelse

> Siden hvornår ??? jeg har da bil og har fået bevilget lille lån og
> betaler slet ikke miljøafgift! Det har jeg aldrig gjort i de 3 år jeg
> har haft den.

Det gælder kun for dieselbiler.

Venlig hilsen

Klaus Bach

Fra : Mette R

Dato : 22-09-04 20:35

"strid" <astrid@strid.dk> wrote in message

> Siden hvornår ??? jeg har da bil og har fået bevilget lille lån og
> betaler slet ikke miljøafgift! Det har jeg aldrig gjort i de 3 år jeg
> har haft den.
>
> Er det noget nyt man skal det ?

Så har du ikke diesel - det er kun ved diesel man betaler, hvorfor fatter
jeg ikke helt

- Mette

Fra : Mette R

Dato : 22-09-04 20:34

> [...]
> du selv skal betale en evt. merpris. Hvis du skal skal have en meget stor
> bil, for eksempel en Fiat Ducato eller Ford Transit, kan det formentlig

Jeg kigger på Kia Carnival af MPV, ellers stationcars - de fås som jeg ser
det på Diesel, medmindre man særbestiller dem hjem og så er der 6 mdr's
ventetid.

- Mette

Fra : Sverre Stokke

Dato : 23-09-04 04:43

Mette, du skriver:

> Ja, hvis du har hjælperordning.

Det har jeg ikke, men jeg får §84,

jeg husker intet om ansøgningen for 6 år siden, fordi jeg
dengang var så syg at det slet ikke var mig selv der søgte og rykkede

Det kunne da tyde på, at du fik tilkendt pension før 1/1-03, og så kan man
ikke få hjælp efter § 84 - med mindre man har hjælperordning. Eller er der
noget, jeg har misforstået?

Hilsen Sverre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-09-04 07:22

Sverre Stokke wrote:
> [...]
> kan man ikke få hjælp efter § 84 - med mindre man har hjælperordning.
> Eller er der noget, jeg har misforstået?

Ja jeg skulle også lige ha læst lidt på 84 igen idag, jeg forstår ikke helt
Mettes situation...

Fra : Leonard

Dato : 23-09-04 10:24

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Ja jeg skulle også lige ha læst lidt på 84 igen idag, jeg forstår ikke helt
>Mettes situation...

I er jo begge faldet i det hul at I antager at Mette får pension.
Det behøver hun jo ikke for at have brug for en bil eller være
omfattet af §84.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : Mette R

Dato : 23-09-04 10:37

> I er jo begge faldet i det hul at I antager at Mette får pension.
> Det behøver hun jo ikke for at have brug for en bil eller være
> omfattet af §84.

Hehe, korrekt. Jeg arbejder fuld tid. Jeg får som jeg skrev tidligere IY og
grundet de nye regler kan jeg beholde IY'en samtidig med at jeg får dækket
medicin etc af §84

- Mette

Fra : Mette R

Dato : 23-09-04 09:19

> Det kunne da tyde på, at du fik tilkendt pension før 1/1-03, og så kan man
> ikke få hjælp efter § 84 - med mindre man har hjælperordning. Eller er der
> noget, jeg har misforstået?

Jeg får Invaliditetsydelse OG hjælp efter §84 ! Det har også stået i FNUG
bladet engang (foreningen af unge med gigt) at dem som har fået tildelt IY
godt samtidig kan komme ind under §84. Der er ikke noget fusk, den skulle
heldigvis være god nok.

Nu må vi se hvad der sker og hvilken bil jeg skal have næste gang - så er
jeg sikker på at det løser sig selv ;)

-Mette

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-09-04 03:59

"Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk> skriver:

> [...]
>og
>grundet de nye regler kan jeg beholde IY'en samtidig med at jeg får dækket

Ja, der var vi for hurtige - eller langsomme

I øvrigt besynderligt, hvem der kan, og hvem der ikke kan få gavn af § 84.

Hilsen Sverre.