opsigelse af ISDN
Fra : Peter H

Dato : 21-09-04 12:43

Jeg skal flytte og flytter ikke ISDN med.
Går man i telebutikken siger de, det koster et gebyr for at lukke den.

MEN jeg kan huske fra denne gruppe at det er gratis af lukke hvis ISDN er
etableret samtidigt med at det var gratis at lukke den. dvs for 5 år siden.
Jeg kan dog ikke huske hvordan det gøres. Kan I huske det? Det var noget
med at skrive et brev til deres TDCs revision og de vil så sende det gebyr
det koster at lukke ISDN tilbage.

PH

Fra : KsNa

Dato : 21-09-04 16:05

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at skrive et brev til deres TDCs revision og de vil så sende det gebyr

Det koster IKKE noget at opsige den, men hvis du vil ændre den til alm.
telefon koster det et gebyr.

Mvh
Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-09-04 16:43

KsNa wrote:

> Det koster IKKE noget at opsige den, men hvis du vil ændre den til

Man kan ikke beholde sit telefonnummer hvis man opsiger sin forbindelse.

Jesper G. Poulsen

Fra : KsNa

Dato : 21-09-04 17:19

> Man kan ikke beholde sit telefonnummer hvis man opsiger sin forbindelse.

Nej - det kan man ikke Jesper, men Peter skrev, at det ville koste et gebyr
at lukke sin ISDN , og det er ikke rigtigt, men hvis den skal konverteres
til alm.telefon, så koster det et gebyr.

Mvh
Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-09-04 20:24

KsNa wrote:

> Nej - det kan man ikke Jesper, men Peter skrev, at det ville koste et
> gebyr at lukke sin ISDN , og det er ikke rigtigt, men hvis den skal
> konverteres til alm.telefon, så koster det et gebyr.

Ja, men det er jo ikke sikkert at Peter er klar over dette - at man
ikke kan beholde sit nummer, hvis man opsiger sin forbindelse.

Fejlinformation er dårligere end ingen information...

Jesper G. Poulsen

Fra : KsNa

Dato : 21-09-04 20:51

> Ja, men det er jo ikke sikkert at Peter er klar over dette - at man
> ikke kan beholde sit nummer, hvis man opsiger sin forbindelse.

Peter vil flytte, og lukke sin ISDN. Hvad skal nummeret så bruges til, hvis
forbindelsen er lukket ?

Mvh
Kim

Fra : Peter H

Dato : 21-09-04 23:48

Det er ikke rigtigt at det koster x kr at lukke sin ISDN, så der kun er
telefonabb tilbage.
Jo det er rigtigt på papirer at det koster 4-500kr at lukke men jeg ved fra
andre fra denne gruppe for år tilbage at de angav at hvis man havde
etableret sin ISDN for 5 år siden samtidigt med at tilbuddet sagde at
lukning var gebyrfrit, så får mange lukkegebyret tilbage, men spørger man
TELEbutikkerne kender de ikke denne regel, men det er de regler der gælder,
mens kampagnen kørte.

Jeg snakkede med TELE TDC idag og de siger også at lukning af ISDN koster,
men det koster ikke at lukke hele molevitten (ISDN og teleabb).
Og det er jo så også korrekt at telefonnummeret ryger, men
IP telefoni koster kun 5 kr/abb/mdr og adsl fra 350 (ca), så man er fuldt
kørende for 355/mdr, istedet for teleabb og ISDN, der koster 520-550 kr/mdr
FØR ISDN forbrug.
Men mit indgangsspørgsmål var det at lukke og med det mener jeg hele linien
og det er gratis siger TDC med mindre det kun er ISDN linien, så falde et
gebyr, jeg ved man ikke behøver betale og det har endda været oppe i
forbrugerstyrelsen eller nævnet eller sådan noget fordi TDC krævede
lukkegebyr, men kunden vandt, nul gebyr hvis der på etableringstidspunktet
blev fremført i kontrakten at lukkegebyr/tilbagekonvertering er gebyrfrit.

Fra : KsNa

Dato : 22-09-04 16:53

> Det er ikke rigtigt at det koster x kr at lukke sin ISDN, så der kun er
> telefonabb tilbage.

Jo, hvis man LUKKER sin ISDN, og dermed sin forbindelse koster det ikke
noget, men hvis du vil skifte til en alm. telefonforbindelse, så koster det
et gebyr, hvis du skifter lukker du jo ikke din forbindelse.

> [...]
> lukning var gebyrfrit, så får mange lukkegebyret tilbage, men spørger man
> TELEbutikkerne kender de ikke denne regel, men det er de regler der

Om der er noget specialt fra tidligere, så men kan skifte gratis det ved jeg
ikke.

> [...]
> blev fremført i kontrakten at lukkegebyr/tilbagekonvertering er gebyrfrit.

God kamp mod TDC, og kom gerne med resultatet her.

Vi taler forbi hinanden, med LUKKE mener jeg LUKKE, og dermed har man ingen
forbindelse overhovedet.

Når du skriver LUKKE ISDN mener du, at skifte til alm.telefon (som hedder
PSTN), men så er din linie jo ikke lukket, du for bare ændret dit abonement

Mvh
Kim.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-09-04 18:28

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> wrote in message
> [...]
> fra andre fra denne gruppe for år tilbage at de angav at hvis man havde
> etableret sin ISDN for 5 år siden samtidigt med at tilbuddet sagde at

Det har aldrig været påstået at konvertering (det du mener når du skriver)
lukning var gebyrfrit. Der var en overgang hvor der ikke fandtes et
konverteringsprodukt, dvs. der stod så følgelig heller ikke en pris på det.
Man skulle således for at komme fra ISDN til analog opsige sit
ISDN-abbonnement (gratis) og oprette et analogt (oprettelsespris). Op til
konverteringskampagnen var det forøvrigt fuldstændig samme vilkår der gjaldt
for skiftet fra analog til ISDN

> Men mit indgangsspørgsmål var det at lukke og med det mener jeg hele
> linien og det er gratis siger TDC med mindre det kun er ISDN linien, så
> falde et gebyr

Det giver ingen mening det du siger. Du kan ikke "kun" lukke ISDN-linje. Du
snakker om at du vil nedtage et produkt og oprette et andet (=konvertering)

> [...]
> blev fremført i kontrakten at lukkegebyr/tilbagekonvertering er gebyrfrit.

Jeg husker udmærket sagen og den er ikke som du fremstiller den. TDC har en
overgang ved enkelte kunder valgt at kreditere konverteringsgebyret hvis man
godtgør at man på konverteringstidspunktet ikke var klar over at der faldt
et gebyr ved tilbagekonvertering. Det virker det som om du godt var klar
over...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-09-04 11:00

KsNa wrote:

> Peter vil flytte, og lukke sin ISDN. Hvad skal nummeret så bruges
> til, hvis forbindelsen er lukket ?

Peter skal flytte og vil ikke have sin ISDN med. Jeg har flyttet mange
gange og altid taget mit telefonnummer med. Skulle jeg flytte til
Skagen, ville jeg stadig være at træffe på 74xxxxxx.

Jesper G. Poulsen

Fra : KsNa

Dato : 22-09-04 16:41

> Peter skal flytte og vil ikke have sin ISDN med. Jeg har flyttet mange

Af det første indlæg fra peter fremgik IKKE ,at han ville have noget med,
men bare lukke sin ISDN = opsigelse/nedlæggelse af forbindelsen.

Peter har nu (i et andet inlæg) mere detaljeret forklaret, at han vil SKIFTE
fra ISDN til alm.telefon og samtidig flytte sin forbindelse, Peter lukker
derfor ikke sin forbindelse (hvad jeg gik ud fra i.flg. det første indlæg),
som det er nu har du fulstændig ret med nummeret, og der er vi også enige.

Mvh
Kim

Fra : Sørensen

Dato : 22-09-04 20:37

> [...]
> med at skrive et brev til deres TDCs revision og de vil så sende det gebyr

ISDN-forbindelser oprettet før marts 2000 kan tilbagekonverteres gratis men
Du skal nok ringe nogle gange inden Du finder een der kender reglen.
Jeg har selv gjort det for ½ år siden og jeg har kendskab til to mere der
har gjort det.

Reglen gælder dog ikke hvis din linie i sin tid blev nyoprettet som ISDN.

Prøv 80808010 og tag ikke nej for et svar.

vh.
Sørensen

Fra : Torbenth

Dato : 23-09-04 23:40

"Sørensen" <no@i.dont> skrev i en meddelelse
> [...]
> har gjort det.
>
> Reglen gælder dog ikke hvis din linie i sin tid blev nyoprettet som ISDN.

Det er korrekt.
Jeg fik analog konverteret til ISDN i 1999. Hvis jeg ønsker at
tilbagekonvertere, er det gratis.
Hvor? Fordi der intet stod eller blev oplyst ved konverteringen om at det
kostede et gebyr at tilbagekonvertere. Det kom først senere.
Svjh var forbrugerombudsmanden inde i sagen.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-04 13:36

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message
> Hvor? Fordi der intet stod eller blev oplyst ved konverteringen om at det
> kostede et gebyr at tilbagekonvertere. Det kom først senere.

Stod der nogensteder at det var muligt at tilbagekonvertere? Nej, for den
mulighed kom først senere...

Fra : Torbenth

Dato : 24-09-04 21:31

> Stod der nogensteder at det var muligt at tilbagekonvertere? Nej, for den
> mulighed kom først senere...

Må desværre korrigere dig.
Jeg spurgte om, hvad jeg skulle gøre, hvis jeg ikke skulle bruge min ISDN
forbindelse mere. Så bliver det bare lavet om, var svaret.
Selvfølgelig. Kan man lave det den ene vej, kan man også lave det om.
Men som tidligere sagt, svjv var forbrugerombudsmanden inde i billedet, idet
adskillige syntes, det var urimeligt, at de skulle betale for
tilbagekonvertering uden de på forhånd var blevet orienteret derom ved
aftalens indgåelse.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-09-04 22:58

Torbenth wrote:

> Jeg spurgte om, hvad jeg skulle gøre, hvis jeg ikke skulle bruge min
> ISDN forbindelse mere. Så bliver det bare lavet om, var svaret.

Da jeg fik ISDN var der ikke nogen vej tilbage.

Jesper G. Poulsen

Fra : Torbenth

Dato : 24-09-04 23:14

> Da jeg fik ISDN var der ikke nogen vej tilbage.

Nu var det ikke noget jeg gik særlig meget op i, da jeg ikke forventede at
skulle opsige mit ISDN abonnement, da den telefon udelukkende bruges i min
campingvogn.
Grunden til jeg spurgte var, at jeg havde/har et uafgjort regnskab med TDC.
Jeg havde 2 simkort på samme nummer. Man kunne ringe mellem de to mobiler og
man kunne bruge dem begge på een gang. Det ekstra kort jeg fik, kostede
350,00 kr. Jeg fik på et senere tidspunkt duét, hvor man fortalte mig, at
det ikke ville vare så længe før jeg kunne bruge begge mine telefoner med
ens simkort.
Det blev imidlertid ikke til noget. Man kom aldrig til at kunne bruge 2 ens
simkort på et duétsystem. Jeg havde så smidt 350,00 kr. ud af vinduet.
Hvis jeg havde vist det, da jeg tegnede abonnement på duét, havde jeg ikke
valgt det, da jeg egentlig havde brug for 2 mobiler på samme nummer.
Derfor mit spørgsmål til TDC angående tilbagekonvertering.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-09-04 21:33

> Må desværre korrigere dig.
> Jeg spurgte om, hvad jeg skulle gøre, hvis jeg ikke skulle bruge min ISDN
> forbindelse mere. Så bliver det bare lavet om, var svaret.

Der er ikke noget af det du skriver der modsiger det jeg skrev...

Fra : Torbenth

Dato : 26-09-04 22:04

> Der er ikke noget af det du skriver der modsiger det jeg skrev...
>
> --

Tjah, det ved jeg nu ikke rigtig. Du skriver, at muligheden først kom
senere. Jeg fik at vide, at det kunne laves om.
Men nu skal vi ikke tærske langhalm på det.
Du er altid så flink med gode råd til os andre og kan naturligvis ikke stå
inde for, hvad een eller anden i kundeservice har fortalt mig.

Mvh.
Torben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-09-04 22:49

> Tjah, det ved jeg nu ikke rigtig. Du skriver, at muligheden først kom
> senere. Jeg fik at vide, at det kunne laves om.

Jeg skrev at der ikke STOD noget om at det kunne lade sig gøre.
Og ja, du fik at vide at det kunne laves om. Fik du at vide at det var
gratis?

> Du er altid så flink med gode råd til os andre og kan naturligvis ikke stå
> inde for, hvad een eller anden i kundeservice har fortalt mig.

Lige netop dette emne er genstand for mange misforståelser fra kundeside.
Der er fx flere der tror de har ret til at få gratis konvertering pga
praksisen

Fra : Torbenth

Dato : 26-09-04 23:14

> Lige netop dette emne er genstand for mange misforståelser fra kundeside.
> Der er fx flere der tror de har ret til at få gratis konvertering pga
> praksisen

Ja jeg fik at vide, at det ikke kostede noget at tilbagekonvertere. Men det
kan selvfølgelig være pga. at det var så nyt, så der ikke var klare regler.
Men stadigvæk svjh, har forbrugerombudsmanden været inde i billedet og
derfor har praksis været, at tilbagekonvertering af en ISDN oprettelse før
en bestemt dato skulle være gratis, da der intet blev oplyst til kunden
vedr. gebyr, før oprettelsen.
Det har TDC svjv også fulgt, hvis kunden selv har oplyst derom.
Nu skal jeg ikke selv tilbagekonvertere, da ISDN fungerer godt for mig. Det
er trods alt en campingvogn, som vi jo ikke bor i hele året.
Men det ville da være dejligt, om jeg kunne få en ADSL forbindelse som jeg
kunne dele med min helårsbolig og campingvognen.
Alt hvad jeg skal have, må jeg betale dobbelt for. 2 telf. abonnementer,
kabelTV derhjemme og Canal digital i CV'en osv.

Mvh.
Torben