Slagteprisen??
Fra : Louise

Dato : 02-09-04 18:40

Nu er jeg selv kommet gevaldigt i tvivl og så spørger jeg lige
eksperterne herinde:

Hvad er slagteprisen på en (fed), pænt stor pony af islænder/fjordhest
typen. Jeg vil skyde den til at veje måske 450 kg. og en stor del af
det er fedt

Louise

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 02-09-04 19:24

Prisen pr. kg. ligger imellem 9 til 11 kr, der er tale om dags pris. Men
husk nu på at man kun får for det som kan bruges Så i skal ikke regne med
mere en 1500 ca.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 06-09-04 03:59

> Hvad er slagteprisen på en (fed), pænt stor pony af islænder/fjordhest
> typen. Jeg vil skyde den til at veje måske 450 kg. og en stor del af det
> er fedt

I 2000 fik jeg 6,5 kr./kg. + måtte betale 600 kroner for transport og
slagtning. Det var en tyk pony på 137 cm., og kødvægten blev angivet
til 196 kg.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Jynis

Dato : 06-09-04 14:20

"Lene Skov Mikkelsen" <pivnu@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> I 2000 fik jeg 6,5 kr./kg. + måtte betale 600 kroner for transport og
> slagtning. Det var en tyk pony på 137 cm., og kødvægten blev angivet
> [...]

Kære hestevenner
Er det da ikke snart på tide at i slutter jer sammen og laver en butik ,
hvor i selv kan sælge hestekød fra. Lav evt. en net butik , hvor der kan
bestilles hele , halve og kvarte heste , evt 10 , 20. 25 kg hakket kød.
Det er en latterlig lav pris i kan få for jeres heste til slagtning. Og så
er det ikke engang en "salgsvare" i Danmark. Vi må da gøre noget.
Ved at lave en slags butik , kan vi også modvirke salget og trandsporten til
udlandet.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Louise

Dato : 06-09-04 19:06

> [...]
> er det ikke engang en "salgsvare" i Danmark. Vi må da gøre noget.
> Ved at lave en slags butik , kan vi også modvirke salget og trandsporten til

Ja, nu var det jo altså ikke noget i den retning, vi diskuterede; jeg
spurgte kun fordi jeg er ved at købe en hest til slagteprisen og gerne
ville vide, hvad den var.

Men skal jeg kommentere din idé, så kan jeg sige at den er dybt
urealistisk, for det kræver en kæmpe holdningsændring at få folk til
at spise hestekød og det sker ikke bare ved at tilbyde folk muligheden
for at købe det. Den mulighed har de allerede.

Men ja, spiste folk herhjemme flere heste, så ville priserne nok stige
og det var ikke så fristende at sende heste sydpå i dagelange
transporter. Men her er det igen holdningsændring, der skal til. Folk
skal lære at tage ansvaret for deres hest...helt til den bitre ende.

Louise