guld kvindeholdet
Fra : Andropov

Dato : 29-08-04 11:08

Nu har vi ikke kun en guldfirer men også et guldkvindehold kan man
vidst roligt sige med 3 ol guld i træk.
Giv dem alle priser Ekstrabladet, BT o.s.v det fortjener dansk
kvindehåndbold.

Det havde været kreperligt hvis Danmark ikke havde vundet når de havde
3 målsføring 5 minutter før ordinær tid.

Godt for håndbolden at Danmark vandt.
Det er ikke rart at se at man kan vinde på gazellehåndbold med kun en
15'er på holdet som er den eneste som for alvor er god.

Danmark havde bedste målmænd og bedste skytter som de sagde i studiet
så i og for sig burde de have afgjort kampen uden alle disse
forlængelser.
Men Danmark havde igennem turneringen for mange fejlafleveringer.

Men stadig væk har Danmark så stor en styrke at vi kan vinde trods
lidt rigeligt med fejl.

Fra : Michael

Dato : 29-08-04 14:10

Og så i en sportsgren, der er så internationalt udbredt og hvor
konkurrencen er extrem som i damehåndbold...

/michael

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 29-08-04 16:02

Michael <michael-25@ofir.dk> writes:

> Og så i en sportsgren, der er så internationalt udbredt

Tjah, guld, sølv og bronze gik til Danmark, Korea og Ukraine. Det
tyder da på en vis geografisk spredning

Fra : Michael

Dato : 29-08-04 17:49

Ved OL deltog 10 lande: Kina, Ungarn, Grækenland, Brasilien, Ukraine,
Spanien, Angola, Danmark, Frankrig, Korea. 6 fra Europa, 2 fra Asien, 1
fra Afrika og et fra Sydamerika. Tre af disse har ikke engang klassen
til at være med i den danske 2. division: Angola, Brasilien og
Grækenland. Og at holde OL i en idrætsgren, der blot har 7-8 lande, der
kan konkurrere på et acceptabelt niveau er måske at overdrive lidt.

Lidt ligesom, når amerikanerne udråber deres baseballfinaler til World
Series - altså verdensmesterskabet. Ja, det kan da godt være, men der er
altså heller ikke ret mange lande, hvor man dyrker sporten på højt niveau.

Og så kan jeg stadig grine over den parodi, der blev lavet på DR2. En
fyr forsøgte at sælge verdensrettighederne til damehåndboldligaen og
ringede derfor til en række TV-stationer i USA og et par stykker i
Storbrittanien. Ikke ét sted kendte de sporten eller vidste hvad den
handlede om.

/andresen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-08-04 10:11

> [...]

> 1 fra Afrika og et fra Sydamerika. Tre af disse har ikke engang
> klassen til at være med i den danske 2. division: Angola, Brasilien og

Angola og Brasilien kan nu godt være med. Brasilien slog Danmark for
nyligt, og Angola spillede lige op med Spanien. Grækenland var lidt en
joke, ligesom det Australske hold var det i Sydney.

Og der er flere gode lande der ikke var med. Først og fremmest Norge
selvfølgelig, men de ex-jugoslaviske lande, Tjekkiet og Sverige kan
også spille med.

Men det er rigtigt at Amerika og Afrika kun har et godt hold hver, og
Asien kun 2 gode hold. Ellers er håndbold en europæisk sport.
Specielt Nordeuropa og Østeuropa og så lige Spanien.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 29-08-04 16:01

andropov@ofir.dk (Andropov) writes:

> Det er ikke rart at se at man kan vinde på gazellehåndbold med kun en
> 15'er på holdet som er den eneste som for alvor er god.

Er det egentlig ikke Korea der har lært danskerne at spille håndbold?
Jeg mener, de er 10 cm lavere og 15 kg lettere end danskerne, og er
derfor nødt til at klare sig på hurtighed og teknik. Men tilsvarende
er danskerne 10 cm lavere og 15 kg lettere end de østeuropæiske hold
(såsom Norge , og må klare sig på tilsvarende kvaliteter i den
sammenhæng.

Hunbold ville nok være lidt mindre populært som tilskuersport hvis man
absolut skulle være 2 meter høj og veje 100 kg for at klare sig.

Fra : Christopher Tracy

Dato : 29-08-04 17:24

Hey

Per Abrahamsen wrote:

> Er det egentlig ikke Korea der har lært danskerne at spille håndbold?

Efter sigende skulle det være opfundet i Danmark i den form vi kender det
idag:
http://www.dr.dk/olleksikon/boldspil/dic_haandbold_historie.htm

--
/C.T.

May U live 2 C the dawn.

Fra : Andropov

Dato : 30-08-04 12:24

Per Abrahamsen skrev:

> Når spillet går så hurtigt er der ikke tid til det tekniske og sporten
> bliver ikke så seværdig.

>Det er rigtigt at bordtennis ikke er særlig tilskuervenlig, fordi det
>ikke er til at følge med i.

>I tennis skiftede de på et tidspunkt bolde for at få hastigheden ned
>af hensyn til tilskuerne, der fik hold i nakken.

I bordtennis er de også begyndt at spille med større bolde. Men stadig
går det hurtigt.

>Hundbold syntes jeg ikke går hurtigere en at jeg man følge med. Det
>er nok også med til at gøre det til en så populær tilskuersport
blandt
>ældre danskere.

Men der bliver flere tekniske fejl jo hurtigere det går i håndbold.

>Og Danmark-Korea kampene syntes jeg både er de hurtigste og de mest
>seværdige.

Man kan sige at de 2 hold ikke laver så mange bisse ting som f.eks.
Frankrig. og nogle af de østeuropæiske lande.

> Teknisk synes jeg dankerne er bedst.

>Jeg syntes danskerne lavede masser af tekniske fejl.

Det kunne have været bedre. Men de laver mange flotte detaljer.

> Det viste de også i straffekast
> til sidst hvor Danmark havde bedste skytter og bedste målmænd.

>Bedre målmænd, ja. Med skytterne tror jeg mere det er fordi Korea
>havde en god straffekastskytte, og derfor ikke behøvede at
>eksperimentere så meget.

Men det er også lidt plat hvis et land som kun har en god skytte kan
vinde et Ol.

>Her tror jeg faktisk Korea har en bedre udnyttelsesgrad, set over
hele
>turneringen.

Grunden til at Korea havde høj udnyttelsesgrad er kun fordi de havde
mange kontraløb hvor en spiller er fri foran målmanden. Hvor svært kan
det så være at score. Derimod når Danmarks 6-0 forsvar var på plads
synes jeg Koreanerne havde mange skud forbi mål eller i favnen på
målmanden.
Danmark brændte nogle langskud i starten af kampen mod Korea fordi de
forsøgte langskud mod et hold som dækkede offensivt. Senere gik Korea
i 6-0 forsvar og Danmarks langskytter kom til deres ret.

> Russerne har tidligere haft det med at sætte garderhøje spillere på
> holdet som kun havde den kvalifikation at de kunne skyde over
> danskerne mens spillet var det så som så med.

>Prøv at se på højden næste gang Danmark og Norge spiller. Der er en
>markant forskel.

Jeg har ikke langt mærke til den store forskel på Danmark og Norge
angående fysik. Norge har vidst nogle problemer med at finde nye
målmænd i stedet for Cecilie Leganger læste jeg i en norsk netavis.
Norge har i det hele taget haft det med snarere at blive bosset ned af
hold som har spillet med musklerne som f.eks. Rusland. Om det skyldes
at de norske kvinder ikke kvikke i fodskiftet som danske kvinder tør
jeg ikke sige.
De danske kvinder har i højere grad magtet at skyde uden om f.eks.
russiske garderhøje kvinder.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-08-04 18:03

andropov@ofir.dk (Andropov) writes:

> Men der bliver flere tekniske fejl jo hurtigere det går i håndbold.

De kan faktisk også være underholdene. Hvis det gik godt hver gang
ville man ikke kunne se hvor svært det faktisk er. De tekniske fejl
skal selvfølgelig heller ikke dominere, men jeg tror faktisk mændene
er lidt for dygtige i forhold til hvad der er sjovest at se på.

> Man kan sige at de 2 hold ikke laver så mange bisse ting som f.eks.
> Frankrig. og nogle af de østeuropæiske lande.

Ja, det fysisk dominerende spil er nok mere dræbende end hastigheden.
Igen, et minus for mændene.

> Grunden til at Korea havde høj udnyttelsesgrad er kun fordi de havde
> mange kontraløb hvor en spiller er fri foran målmanden.

Jeg mente udnyttelsesgrad *på straffekast*. De havde en rædsom
udnyttelsesgrad på "skud på mål". De havde til gengæld vildt mange af
dem, og så behøver man jo ikke den store udnyttelsesgrad.

> Jeg har ikke langt mærke til den store forskel på Danmark og Norge
> angående fysik.

Prøv at kig efter højden næste gang, forskellen *er* markant når man
først er opmærksom på den.

Fra : Andropov

Dato : 29-08-04 16:19

Per Abrahamsen skrev:

> Det er ikke rart at se at man kan vinde på gazellehåndbold med kun en
> 15'er på holdet som er den eneste som for alvor er god.

>Er det egentlig ikke Korea der har lært danskerne at spille håndbold?

Hvis du har set bordtennis gælder noget tilsvarende. Jørgen Leth
tidligere bordtennisspiller i samme klub som mangedobbelt
danmarksmester Claus Petersen sagde: "at de asiatiske lande ødelægger
bordtennissporten ved at det blot går ud på at spille hurtigst muligt"
Når spillet går så hurtigt er der ikke tid til det tekniske og sporten
bliver ikke så seværdig.
Derimod Jan Waldner som har vundet OL guld i bordtennis har i gennem
mange år spillet seværdig bordtennis. Hans makker ved dette OL i
bordtennis har også i mange år spillet seværdig bordtennis. Ved dette
her OL var de imidlertid blevet for gamle og langsomme (38 og 40 år)
er de.

>Jeg mener, de er 10 cm lavere og 15 kg lettere end danskerne, og er
>derfor nødt til at klare sig på hurtighed

Måske hurtighed.

>og teknik.

Teknisk synes jeg dankerne er bedst. Det viste de også i straffekast
> [...]

man
>absolut skulle være 2 meter høj og veje 100 kg for at klare sig.

Ja, hvis du tænker på russere som kun havde kvalifikationen at være
høje så ja.
Danskerne er højere end koreanerne og teknisk bedre på grund af vores
gode liga i Danmark.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-08-04 11:11

> [...]

Bedre målmænd, ja. Med skytterne tror jeg mere det er fordi Korea
havde en god straffekastskytte, og derfor ikke behøvede at
eksperimentere så meget. Danskerne brændt jo på stribe i de
indledende kampe, derfor blev mange af dem anvendt.

Fra : Andropov

Dato : 30-08-04 18:32

Per Abrahamsen skrev:

> Men der bliver flere tekniske fejl jo hurtigere det går i håndbold.

>De kan faktisk også være underholdene. Hvis det gik godt hver gang
>ville man ikke kunne se hvor svært det faktisk er.

Men det var ved at være lidt for tit at de danske kvinder tabte bolden
og så spurtede koreanerne op og scorede et mål. Det virkede lidt for
nemt.
Danskerne havde forbedret sig i forsvaret i forhold til den første
kamp imod koreanerne og det var medvirkende til sejren. Danmark førte
med 3 mål før tid og burde egentlig allerede der have afgjort kampen.

>De tekniske fejl
>skal selvfølgelig heller ikke dominere, men jeg tror faktisk mændene
>er lidt for dygtige i forhold til hvad der er sjovest at se på.

Jeg synes at mændene spiller mere urent. Flere grove tacklinger o.s.v.
Dommerne burde slå noget mere ned på den slags i herrehåndbold så det
blev noget mere seværdigt.
Man kan f.eks. se på det danske herrehåndboldhold da Morten Stig
Christensen spillede og herrehåndboldholdet i dag. De danske herre
vejer i dag 10-20 kg mere. Det blev vist i tv på et tidspunkt. Mon
ikke det er fordi at man vil spille på fysikken og det burde ikke være
meningen at det blot gælder om at være stærkest i herrehåndbold.

> [...]
> Frankrig. og nogle af de østeuropæiske lande.

>Ja, det fysisk dominerende spil er nok mere dræbende end hastigheden.

Ja bissestregerne kan man godt undvære.

> Grunden til at Korea havde høj udnyttelsesgrad er kun fordi de havde
> mange kontraløb hvor en spiller er fri foran målmanden.

>Jeg mente udnyttelsesgrad *på straffekast*.

Koreanerne havde en god straffekastskytte i deres 15'er.

>De havde en rædsom
>udnyttelsesgrad på "skud på mål".

Ja, deres skud på mål var ofte ikke alt for gode. Det var nok et
resultat af deres fokuseren på at det bare skal gå hurtigst muligt.

>De havde til gengæld vildt mange af
>dem, og så behøver man jo ikke den store udnyttelsesgrad.

Ja, de havde mange skud på mål. Men det er mere seværdigt med færre og
flottere skud på mål. Det var de koreanske spillere nok ligeglade med
da de skulle have sikret en pension resten af livet.

> Jeg har ikke langt mærke til den store forskel på Danmark og Norge
> angående fysik.

>Prøv at kig efter højden næste gang, forskellen *er* markant når man
>først er opmærksom på den.

Men russerne har haft de højeste spillere af alle. I det her OL var
der kun Ukraine med derovre fra og de spillere var ikke så høje som
man nogle gange har set et rusisk kvindehold.