Støtteordninger?
Fra : Bettina

Dato : 24-08-04 16:04

Er der nogen, der kan hjælpe mig med svar på, om der findes
støtteordninger for pårørende til handicappede? Jeg tænker
her på, om jeg kan få hjælp til nogle absolut nødvendige
ændringer af mit hus, således min kæreste, der er
kørestolsbruger, kan færdes i huset?
Mange mindre ændringer kan jeg selv klare, men jeg ser det
nu - og ikke mindst fremover - som nødvendigt med en
kørestolsrampe og en udvidelse af badeværelse. Kan der være
økonomisk støtte at hente til disse ting?

Vi har indtil videre klaret det ved fælles hjælp og brug af
min kærestes store kræfter, men det er ikke længere muligt,
da min kæreste ikke har kræfterne mere.

Med venlig hilsen
Bettina

Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 16:45

"Bettina" <bmg@KLIPUDos.dk> wrote:

>Jeg tænker
>her på, om jeg kan få hjælp til nogle absolut nødvendige
>ændringer af mit hus, således min kæreste, der er
>kørestolsbruger, kan færdes i huset?

Næh, du kan ikke få hjælp til det, men din kæreste kan måske.
Det er dog ikke normalt at få støtte til boligændringer udenfor egen
bolig, så han bliver nok mødt med den holdning at I må flytte sammen.

Det er et skøn, hvad der er rimeligt og nødvendigt, så det er meget
svært at gisne om udfaldet, men vi er helt sikkert flere her der gerne
vil høre resultatet.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : Bettina

Dato : 24-08-04 17:07

> [...]
er meget
> svært at gisne om udfaldet, men vi er helt sikkert flere

Du mener, at min kæreste kan søge om det? Jeg kan godt
acceptere, hvis der er afslag på udgifter, som ikke er
direkte rettet mod handicappet f.eks. udvidelse af
badeværelset. Men indretninger til toilet og bad samt
kørselsrampe ved indgangen er alene af hensyn til
handicappet. I øvrigt også indretninger, som kan leveres
tilbage senere.
Er det kommunens handicapråd, der skal ansøges hos? Er der
nogle ting, jeg/vi/han skal vide i forbindelse med
ansøgningen?

Mvh Bettina

P.S. Jeg flytter hjertensgerne sammen med kæresten, når vi
er klar til det. Til den tid bliver det formentlig et hus,
vi selv bygger, som er indrettet efter alle
husstandsmedlemmernes ønsker og behov

Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 18:26

"Bettina" <bmg@KLIPUDos.dk> wrote:

>Er det kommunens handicapråd, der skal ansøges hos?

Nej, hos hans sagsbehandler eller ergoterapeut, men sagsbehandleren
bør vide om og hvor ansøgningen skal sendes hen.

Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 19:22

"Bettina" <bmg@KLIPUDos.dk> wrote:

>Jeg tænker
>her på, om jeg kan få hjælp til nogle absolut nødvendige
>ændringer af mit hus, således min kæreste, der er
>kørestolsbruger, kan færdes i huset?

Kom lige til at læse lidt i en vejledning om emnet:

125. Bestemmelsen kan kun anvendes til indretning af pågældendes eget
hjem,

så der er nok ikke meget hjælp at hente der alligevel.

Fra : cybs

Dato : 24-08-04 20:05

"Bettina" <bmg@KLIPUDos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her på, om jeg kan få hjælp til nogle absolut nødvendige
> ændringer af mit hus, således min kæreste, der er

Hej Bettina!

Her kan jeg måske være til lidt hjælp, eftersom jeg har været
igennem noget lignende for at kunne være sammen med min
kæreste. Det er lidt af et gråzoneområde, men der er dog
nogle regler - eller i hvert fald kotyme - omkring hjælp til
handicappede, der bor i sommerhus noget af året. (Jeg har
set en avisnotits om dette engang - det er alt.)

Reglen er at nødvendig hjemmehjælp og pleje leveres af den
kommune man opholder sig i - altså besøger, mens
hjælpemiddelansøgninger behandles af hjemkommunen (Behandles,
men ikke nødvendigvis efterkommes!) Det kan jo gi sjove
resultater når et behov kan løses på flere måder. I vores
tilfælde var det løft eller lift. Og vi endte med at låne en lift af
MIN kommune - pr. conduite, kaldte de det, men de slap dermed
for at sende to hjemmehjælpere to gange om dagen! Og vi slap
for at vente på hans hjemkommune, som beregnede sig tre års
sagsbehandlingstid mens de ventede på en afgørelse fra
ankenævnet i en lignende sag!

Boligændringer gives normalt kun til helårsboligen. Jeg byttede
min lejlighed til en der var mere tilgængelig - småting som
ramper har vi selv bygget, men siden har min kæreste også
fået en transportabel. Transportable hjælpemidler forventes man
at bringe med - der gives normalt ikke dobbelt (stod der i bemeldte
ankeafgørelse). Surt når man har liften, men sejlet er glemt
derhjemme, så vi har selv anskaffet et - der er nok af andre
ting at slæbe på.

Og så et vigtigt tip - fonde og legater er som skabt for den
slags situationer - læs om dem i Handicap-nyt! Vi har fået
penge til reparation og eftersyn af en ældgammel lift vi har
til låns fra et plejehjem som ikke bruger den mere. Så
nu kan vi også sove i kolonihaven!!

--
MVH

Cybs/susanne

(X=1 for email)

Fra : cybs

Dato : 01-09-04 02:55

> [...]
> kørestolsrampe og en udvidelse af badeværelse. Kan der være
> økonomisk støtte at hente til disse ting?

Efterhånden som I finder ud af noget, vil det være rart
med en tilbagemelding her til gruppen. Ku være, der
var noget vi andre kunne ha glæde af at vide (-:

--
MVH

Cybs/susanne

(X=1 for email)

Fra : Bettina

Dato : 01-09-04 08:14

> [...]
> med en tilbagemelding her til gruppen. Ku være, der
> var noget vi andre kunne ha glæde af at vide (-:

Hej Susanne

Jeg skal nok melde tilbage, når der sker noget.
Lige nu er det sat på stand-by, da andre problemer kræver
opmærksomhed

Mvh Bettina