det må i se
Fra : strid

Dato : 21-08-04 23:13

Jeg har i dag fået et chok af den anden verden. Mage til chok over en
t-shirt skal men lede længe efter..

Jeg har lavet et indlæg på www.strid.dk

Læs den text med de lamme.. flot at nogen siger sådan til mig..

www.ondart.dk er det site der viser de t-shirts..

er jeg bare nærtagen ?

Astrid

Fra : Preuthun

Dato : 22-08-04 23:29

"strid" <astrid@strid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i dag fået et chok af den anden verden. Mage til chok over en
> [...]

Hej Astrid.
Jeg har været en tur omkring på din hjemmeside.
Sælg ikke dit domænenavn. Den mand (Jacob Strid) har muligvis humor, men det
han selv producerer forstår jeg ikke. Jeg hælder til at der må være tale om
noget lignende Kejserens nye klæder. T-shirten var jeg også henne og kikke
på. Jeg opfatter den ikke som et forsøg på at latterliggøre anoretikere.
Faktisk kom jeg til at trække på smilebåndet, over det meget
modsætningsfyldte i, at nogle af egen vilje ønsker at ligne
KZ fanger, hvis formålet er at blive smuk og dejlig. Jeg indrømmer dog
straks, at jeg ikke har forstand på, hvordan anoretikere tænker, men håber
de kan få lært, erfaret og følt, at ægte skønhed kommer indefra.

Astrid skrev også:
> Læs den text med de lamme.. flot at nogen siger sådan til mig..

Jeg fandt ikke den text. Du er da go' nok, ik? Det er ihvertfald ikke
hovedet du er lam i, så hul i sådan en kommentar, er min......kommentar.

> www.ondart.dk er det site der viser de t-shirts..
> er jeg bare nærtagen ?

De der t-shirt folk er jo bare nogle udannede forretningsfolk, der har fået
en idé til, hvordan de kan lave noget profit. Sådan er vort samfund jo. Plat
og kroner. Men jeg tror ikke de mener noget ondt med det. Hvorfor skulle de
det?

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Crazy Camilla

Dato : 23-08-04 16:50

"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> straks, at jeg ikke har forstand på, hvordan anoretikere tænker, men håber
> de kan få lært, erfaret og følt, at ægte skønhed kommer indefra.

Du har vist ikke fattet hvad anoreksi er.
Anoreksi har IKKE noget at gøre med at man gerne vil være smuk!
Det er en alvorlig, psykisk sygdom som gør at man reagerer atypsisk på
sorg/depression ved at undlade at spise og ved at pine sig selv på
forskellig måde. Eksempelvis ser man ofte anorektikere sluge skarpe og
spidse genstande (f.eks. knive og gafler) for at få så ondt i maven, at de
ikke kan spise, selv om de måske gerne ville.
Anoreksi er et symptom på at man har det rigtig dårligt, ikke en sygdom i
sig selv. Det har mange behandlere heldigvis indset nu, efter en årrække
hvor anorektikere udelukkende blev behandlet med tvangsfodring så de kunne
blive fedet op, uden at man så på det psykiske aspekt.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : strid

Dato : 23-08-04 21:36

>Du har vist ikke fattet hvad anoreksi er.

Nej dem er der desværre nogen stykker af, men det er en af grundene
til jeg holder foredrag om det på skoler og for forældre.

>Anoreksi har IKKE noget at gøre med at man gerne vil være smuk!

Nej men det ser sådan ud for dem udenfor fordi for dem handler det om
mad og vægt hvilket er lig med smuk i alm. menneskers verden.
De ser jo ikke at man ikke kan se sig selv som KZ lejr fange, men ser
fedtet på kroppen.

>Eksempelvis ser man ofte anorektikere sluge skarpe og
>spidse genstande (f.eks. knive og gafler) for at få så ondt i maven, at de
>ikke kan spise, selv om de måske gerne ville.

Ja vi havde en pige der spiste sten da jeg var indlagt som bare ikke
ville opdages at hun ikke tog på som hun skulle og sten vejer jo til.
Ja det er sygt

> Det har mange behandlere heldigvis indset nu, efter en årrække
>hvor anorektikere udelukkende blev behandlet med tvangsfodring så de kunne
>blive fedet op, uden at man så på det psykiske aspekt.

Ja jeg har selv modtaget tværfaglig behandling. Jeg blev bare rasende
over at nogen kan lave sådan en t-shirt og så tro det hjælper.

Den anorektikker der går og tænker over om hun er syg, vil straks tro
det er ok at gøre det med sådan en t-shirt. Der vil også være nogen
der bliver "reddet" men hvor mange dør er vel mere spørgsmålet..

Astrid

Fra : Preuthun

Dato : 23-08-04 22:55

Hej Camilla.

> Du har vist ikke fattet hvad anoreksi er.
Det lægger jeg heller ikke skjul på. Jamen, så har jeg chancen for at blive
klogere nu. Det vil jeg gerne.

> Anoreksi har IKKE noget at gøre med at man gerne vil være smuk!
Det var sørens. Det var jo det jeg troede. Er der slet ikke en gran af
sandhed i det? Min manglende viden stammer vist mest fra TV udsendelser, og
såvidt jeg kan forstå er der noget med, at ultratynde fotomodeller og
modeverdenen er stærkt medvirkende til udviklingen af anorexi. Altså, at det
har
noget at gøre med at komme til at ligne sine idoler. Er der slet ingen
sammenhæng i det?

> [...]
> hvor anorektikere udelukkende blev behandlet med tvangsfodring så de kunne
> blive fedet op, uden at man så på det psykiske aspekt.

Jeg diskuterede iøvrigt også sygdommen/symptomet med famillien her til
aften. Af dem fik jeg at vide, at anorexi kan være en reaktion på følelsen
af
manglende kontrol med livet. Så finder han/hun ud af, at det der med maden,
dét kan han/hun ihvertfald kontrollere. Det er jo fedt kunne kontrollere
noget. Og så kommer der gang i en ond cirkel. Er der noget om det?

Hvilke samfundsmæssige faktorer trigger en sådan sygdom? Er anorexi også et
symptom noget sygt i samfundet?
Jeg skyder lidt fordomme fra hoften (igen): Har det noget med vort
overflodssamfund at gøre, hvor vi ikke længere skal arbejde hårdt for at
skaffe føden? Kan anorexi opstå, hvis man ikke kender det i forvejen? Hvad
med det modsatte symptom, at man går i køleskabet alt for ofte, er det af
samme grund?

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 08:13

Preuthun wrote:
> [...]
> at skaffe føden? Kan anorexi opstå, hvis man ikke kender det i
> forvejen? Hvad med det modsatte symptom, at man går i køleskabet alt

Psykisk sygdom er tit og ofte svære (eller rent ud umulige), at
årsagsbestemme

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : strid

Dato : 24-08-04 09:42

> [...]
>har
>noget at gøre med at komme til at ligne sine idoler. Er der slet ingen

Ok, jeg vil forsøge at forklare.
Det er rigtigt at verden udenfor er en stor faktor, og der er bla.
mode. Men det hele handler kort fortalt om at i gamle dage hvor
kvinden i køkken og sådan var der rammer og holde sig til. NU er det
"bliv lige hvad du vil" men husk du skal være kone, mor, elskerinde,
karierre kvinde, datter og så fremdeldes.

Det kan godt virke meget voldsomt når man har hele verden for sine
fødder men ikke aner noget om hvad man skal vælge fordi alle ofte
siger det skal du selv styre.

Det er klart at ens idoler har en påvirkning men undersgøelser viser
at det meget ofte 99% er forældre der er for kontrolerende, og/eller
sexuel krænkelse. Jeg har i mine 15 år i systemet kun oplevet 2 der
ikke have været sexuelt krænket. Det er ikke "bare" incest, men
voldtæft og i nogen tilfælde det at være presset uden at kunne sige
nej, og derfor oplever "forbryderen" ikke det er mishandling.

> [...]
>dét kan han/hun ihvertfald kontrollere. Det er jo fedt kunne kontrollere
>noget. Og så kommer der gang i en ond cirkel. Er der noget om det?

Ja der har du lidt ret, men se ovrenover, det er meget noget med at
kunne styre sin mad, det er den ting man mener man have totalt styr på
når nu verden virker så stor. Problemet er at vi har enormt fokus på
overvægt så når nogen taber sig roser vi dem og siger godt gået,
Det gør jo bare at man føler sig stærkere og bedre til at være et
menneske, og lige pludselig er det ens lisstil at tabe sig og tælle
kalorier. get it ?

> [...]
>med det modsatte symptom, at man går i køleskabet alt for ofte, er det af
Ja som sagt ovenfor har det meget med det samfund der er.
Kvinder kan alt, men vil de ? Det har ikke noget med overflod at gøre
og alligevel, fordi hvis vi boede på en slette i afrika og sultede
ville vi ikke se det.
Lige sådan ser vi det stort set ikke i muslimske lande fordi der er
rammer, og familie i alle generationer til at tage sig af og tale med.

Du kan sagtens få anoreksi uden at ane noget om det i forvejen, det er
meget normalt.. da jeg blev indlagt sagde mine forældre at de havde da
ikke opdaget jeg havde anoreksi, jeg var da lidt tynd ( 37 kilo)
De skød det fra sig fordi jeg var så ustabil til sidst så det var
noget rod.

De fleste spiseforstyrrelser er en side af totalt samme sag, det
variere bare fra person til person.
Bulimi og anoreksi er også to ting der følges du har altid en del af
det ene hos den anden.

Overspisere spiser jo også fordi de flygter ind i maden.

Det normale er at når man endelig er behandlet for anoreksi, og har
lært at spise igen, så ender man med at tage for meget på, fordi man
kan ikke holde op med at spise, og hvis man starter en slankekur så
går det helt galt.

Det er en sygdom der ikke forsvinder men man lærer at styre den. Man
lærer hvordan man ikke skal tænke mad og kalorier hele sit liv.
Alligevel skal man passe på det hele tiden. Det bliver mindre med
årene men stadig er det i kroppen.

Et andet stort problem er alle de ting der kan komme af at veje for
lidt. Lige nu er det statistisk sådan at ca 1/3 tager sit eget liv,
1/3 har variege men, som lever svigt, nyrer svigt, lunge og hjerte
problemer, tarm problemer. 1/3 overlever normalt, men vil altid have
det i kroppen.

Pyyh det blev langt, men spørg endelig løs. Læs evt. på www.strid.dk
hvor jeg har skrevet min sidste dages tanker. Der skal så lidt til at
udløse et nyt anfald..

Mange knus

Astrid

Fra : Preuthun

Dato : 24-08-04 17:21

Hej Astrid.

TAK. Det var et rigtigt godt svar.

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Crazy Camilla

Dato : 31-08-04 22:28

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 31-08-04 22:32

Crazy Camilla skrev:

Ikke noget.

Kliip
--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Crazy Camilla

Dato : 31-08-04 22:46

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor anorektikere udelukkende blev behandlet med tvangsfodring så de kunne
> blive fedet op, uden at man så på det psykiske aspekt.

Hej.

For det første er jeg ikke selv anorektiker, men jeg flere nære veninder,
der er det.

Den ene af dem er i dag i så dårlig fysisk stand at hun næsten ikke kan gå,
fordi hendes muskler og knogler er varigt ødelagt af overdreven motion.
Lægerne sammenligner hendes knogler med en 90-årigs. I hendes tilfælde 80
km. løb på rulleskøjter hver dag + gymnastikøvelser der blev gentaget i det
uendelige. Da hun blev indlagt på pga. livstruende undervægt måtte de først
fede hende lidt op, fordi hun var i livsfare og fordi hun var simpelthen
ikke i stand til at modtage behandling rettet imod det psykiske aspekt af
sygdommen endnu fordi hun var så afkræftet. De måtte bl.a. fiksere hende -
altså spænde hende fast til sengen - fordi hun ellers ville begynde at
motionere overdrevent og dermed tabe sig endnu mere. Hun har selv fortalt at
det var ligesom en magnet der trak i hende, hun kunne slet ikke modstå den
trang til at motionere, selv om det gjorde frygteligt ondt. Derefter gik de
i gang med at undersøge hende psykologisk på kryds og tværs for at finde ud
af årsagen til hendes anoreksi. Det viste sig at hun havde et psykisk
handicap der hedder Aspergers syndrom. For bare 5 år siden havde man nok
ikke lavet denne psykologiske undersøgelse, og pigen var blevet udskrevet
efter opfedningsperioden og hun ville så stadigt have det dårligt psykisk
med risiko for tilbagefald. I dag har pigen det godt rent psykisk, men hun
går stadig til psykolog og skal måske blive ved med det i mange år endnu.
Anoreksien har ødelagt hendes krop og i perioder må hun gå med krykker for
at aflaste den ene fod, der har været særlig hårdt angrebet.

En anden pige havde alvorlige problemer i hjemmet og var virkelig ude på et
sidespor med småkriminalitet mv. Men ingen opdagede det. Først da hun
begyndte at tabe sig gik det op for folk omkring hende hvor dårligt hun
havde det. Hun fik ambulant behandling hos en psykolog og kom i familiepleje
og det hjalp hende. Men jeg ved ikke hvordan hun har det i dag.

En tredje pige blev indlagt på børnepsykiatrisk afdeling som 10-årig pga.
livstruende anoreksi. Hun var meget selvskadende, bl.a. skar hun sig selv
med glasskår og brændte sig med cigaretter. Det viste sig senere at pigen
havde skizofreni. Det går op og ned med hende, og hun har nærmest fast
sengeplads på ungdomspsykiatrisk afdeling.

En fjerde pige blev undersøgt med henblik på anoreksi. Men hendes problem
viste sig at være et helt andet, nemlig at hun helt glemte at spise. Hun
havde simpelthen mistet evnen til at føle sult og mæthed. Hun måtte lære at
stille et ur med et vist antal timers mellemrum og simpelthen spise når uret
ringede, fordi ellers kunne hun glemme at spise og drikke i flere dage, og
så blev hun syg.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : strid

Dato : 01-09-04 22:25

> [...]
>efter opfedningsperioden og hun ville så stadigt have det dårligt psykisk

Det er ikke helt rigtigt.. altså med din veninde ved jeg ikke.. men
det er 9 år og 4 mdr og 6 dage siden jeg blev udskrevet efter en god
og lang tværfalig behandling. Jeg var i terapi i 6 år efter det hos en
vildt god terapeut. Jeg bor i KBH og det kan være derfor.

Jeg har kendt til at de lavede anoreksi klinikken på Riget i 1992 for
jeg var indlagt 93 og 94.

Jeg er enig at det er noget møg med behandling mange steder men
Danmark har faktisk haft tværfaglig behandling siden starten af
90´erne

Erfaring gør en gammel, nogengange, og du lyder da også som om du
kender nogen der har været ude for lidt af hvert.

Astrid

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-09-04 19:20

> [...]
>
> Erfaring gør en gammel, nogengange, og du lyder da også som om du
> kender nogen der har været ude for lidt af hvert.

Hej.

Så vidt jeg ved er der en anoreksiklinik/afdeling på Rigshospitalet, et
center for spiseforstyrelser i Odense, en afdeling for anorektikere på
psykiatrisk hospital i Risskov ved Århus og 2 pladser til anorektikere på
Holstebro sygehus. Det svarer jo langt fra til behovet. Der er dog også
nogle institutionstilbud, bl.a. private opholdssteder.
Jeg har fået at vide af de piger, jeg kender, at det er meget sjældent at få
tilbudt psykologhjælp, med mindre man bor i en af de byer der har et center
for spiseforstyrrelser. Man bliver - groft sagt - fedet op f.eks. med
sondemad, og så bliver man udskrevet med en kostplan i hånden, som man ikke
på nogen måde selv har haft indflydelse på. Den er lavet af en diætist man
aldrig har set. Måske får man også et par psykologsamtaler, men langt fra
nok. Og børn og unge får i hvert fald ingen psykologsamtaler, for børn har
ingen følelser! Det synes at være den generelle holdning indenfor det børne-
og ungdomspsykiatriske system.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : strid

Dato : 02-09-04 20:28

> [...]
>tilbudt psykologhjælp, med mindre man bor i en af de byer der har et center
>for spiseforstyrrelser. Man bliver - groft sagt - fedet op f.eks. med

Du har nok ret og som jeg også skrev så er det nok fordi jeg bor i
vores hovedstad jeg har oplevet det virkelig virker. Det reddede mig
og har gjort mig stærk.

Jeg syntes langt fra der gøres nok, men det er vist ikke den eneste
sygdom der forsømmes!!!

Astrid

Fra : Crazy Camilla

Dato : 03-09-04 04:31

> [...]
> og har gjort mig stærk.
>
> Jeg syntes langt fra der gøres nok, men det er vist ikke den eneste

Hej :)

Nej det er det langt fra.
Behandlingen af syge og handicappede mennesker her i landet er elendig på
trods af at Danmark kaldes et velfærdssamfund gælder det ikke for alle.
Personligt er jeg meget optaget af emnet tilgængelighed i øjeblikket, og her
kunne der virkelig også gøres noget.

Med venlig hilsen Camilla.