kropsbehåring mandlig svømning
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-08-04 22:27

Hej

Noget har undret mig... når man ser svømning under OL... så har de mandlige
svømmere tilsyneladende ikke en hår at se.. Det lyder jo meget normalt inden
for kvinderne.. Men for mændene ikke så normalt?? Men åbenbart for de
fjernet alt med voks eller noget for at undgå modstand i vandet?

Fra : Niels-Jørgen Østerby

Dato : 20-08-04 23:40

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> for kvinderne.. Men for mændene ikke så normalt?? Men åbenbart for de
> fjernet alt med voks eller noget for at undgå modstand i vandet?

Lige præcis - alle svømmere fjerner hårvæksten.
Der er så vidt jeg ved lavet forsøg, der viser, at de vinder en mængde
1/100 dele af sekunder på den konto. Noget der især har betydning på de
korte distancer.

--
Øster

Fra : FnkyFrank

Dato : 21-08-04 08:00

> Der er så vidt jeg ved lavet forsøg, der viser, at de vinder en mængde
> 1/100 dele af sekunder på den konto. Noget der især har betydning på de
> korte distancer.

Heh, tror nok ikk edet kun er på de første 50 meter der spares hundrededele.
Man vinder nok 4 gange så lang tid på en 200 meter som på en 50 meter

Mvh Frank

Fra : Niels-Jørgen Østerby

Dato : 21-08-04 20:31

FnkyFrank wrote:

> Heh, tror nok ikk edet kun er på de første 50 meter der spares hundrededele.
> Man vinder nok 4 gange så lang tid på en 200 meter som på en 50 meter

Jeg er ikke ekspert på området, kender bare nogle svømmere.
Men så vidt jeg har forstået, betyder styrke og teknik mere, når man
kommer ud på de længere distancer.

--
Øster

Fra : Daniel

Dato : 28-10-04 15:16

"Niels-Jørgen Østerby" <oesterby@SLETesenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er så vidt jeg ved lavet forsøg, der viser, at de vinder en mængde
> 1/100 dele af sekunder på den konto. Noget der især har betydning på de

Udover modsstander er det også hvis ikke mere pga. "vandfølingen"
Vandføling er en fornemmelse af hvordan vandet strømmer om kroppen på
svømmeren, som opnåes ved at fjerne gamle hudceller ved barbering...
fornemmelsen giver svømmeren et mentalt kick.
barbering foregår kun op til store vigtige stævner.

/Daniel