helsekost til vand i kroppen *S*
Fra : Soliema

Dato : 17-08-04 15:56

hejsa i gruppen...!
jeg har en lille problem med vand i kroppen, men min læge vil ikke gøre
noget ved det, da han syntes at problemet er stort nok *S*

jeg syntes der imod at det er noget af et problem for mig, da jeg er meget
oppustet

er det nogen her inde, der kan hjælpe mig, med noget helsekost *S*

Mvh
Anne Mette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-04 16:57

Soliema wrote:
> [...]
> meget oppustet
>
> er det nogen her inde, der kan hjælpe mig, med noget helsekost *S*

jeg synes du skal prøve at gå i din lokale matas eller helsekost forretning,
og se hvad de har at tilbyde.... vi er jo alle forskellige og nogle har god
effekt af en ting, mens andre ikke har.....

jeg har prøvet flere forskellige ting, men har kun den allerbedste effekt af
det jeg får hos lægen.... desværre...
--
Knus, Sabina, som har en skøn somalipige der savner et nyt hjem....
send mig en mail hvis du er interesseret ;)

Fra : Timo Jensen

Dato : 18-08-04 21:18

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> wrote in message
> [...]
> oppustet
>
> er det nogen her inde, der kan hjælpe mig, med noget helsekost *S*
Det skulle undre om ikke G.B. kan henvise til en urtete der er vanddrivende....

--
Timo Jensen. Aloe-Shop Danmark http://www.mlm-life.com/
Aloe Vera debat for alle http://62.243.201.230/forum (under test, kig ind)

Fra : Laila Ragús

Dato : 19-08-04 22:47

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> oppustet
>
> er det nogen her inde, der kan hjælpe mig, med noget helsekost *S*

Hej Soliema.

Du kan prøve med padderokke te, den er vanddrivende, men du må ikke blande
den med andre tearter, da nogen er sammentrækkende, andre er udvidende.
Nogen siger, at de bitre teer er sammentrækkende og de udvidende er søde;
men hvis man blander dem, virker ingen af dem.
Padderokke virker meget på nogen, lidt på andre. Har virket på mig.
Hilsen Laila

Fra : G.B.

Dato : 20-08-04 00:28

"Laila Ragús" <laila@[nospam]pdcs.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan prøve med padderokke te, den er vanddrivende, men du må ikke
> blande den med andre tearter, da nogen er sammentrækkende, andre er
> udvidende.

Vrøvl. Planter virker på grund af de kemiske indholdsstoffer, ikke på
grund af en "mystisk" "sammentrækkende" eller "udvidende" effekt.

En god, vanddrivende blanding kunne være:
50 g. birkeblad,
30 g. gyldenris,
20 g. pebermynte.

Af denne blanding brygger man en te:
2-3 spskf. til en normal tekande, trækker 10-15 minutter.
1 kop 2-4 gange daglig - prøv dig frem, og find ud af hvad der virker
bedst.

> Nogen siger, at de bitre teer er sammentrækkende og de
> udvidende er søde; men hvis man blander dem, virker ingen af dem.

Vrøvl. Sorry.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Rado

Dato : 25-08-04 21:41

On 19 Aug 2004 23:28:22 GMT, "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

>"Laila Ragús" <laila@[nospam]pdcs.dk> skrev i meddelelsen

>Vrøvl. Planter virker på grund af de kemiske indholdsstoffer, ikke på
>grund af en "mystisk" "sammentrækkende" eller "udvidende" effekt.

Udvidende og sammentrækkende er blot synonymer for Yin og Yang, som er
en vigtig del af traditionel kinesisk urtemedicin. Prøv at besøge et
traditionelt kinesisk apotek, så vil du se at urterne er klassificeret
i henhold til deres Yin og Yang karakteristik, og at de udvælges på
basis af dette når der laves blandinger.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : G.B.

Dato : 29-08-04 02:01

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> i henhold til deres Yin og Yang karakteristik, og at de udvælges på
> basis af dette når der laves blandinger.

Det er jeg udmærket klar over, men der er kun tale om to forkellige måder
at forklare det samme på, og ikke om to forskellige virkningsmekanismer.

Hvis du laver en nøjagtig diagnose af en patologisk tilstand, og skulle
behandle med plantemedicin, og desuden undersøger planternes kemi, ville
du komme frem til, at det var de samme indholdsstoffer der skal til,
uanset om du vælger den kinesiske, den ayurvediske eller den moderne
phytoterapeutiske model.

De gamle kinesere havde selvfølgelig ikke den samme viden om farmakologi,
kemi og fysiologi, som vi har i år 2000+, men de fandt alligevel en anden
måde at forklare virkningerne af diverse farmaka på, som var forståelig.

Jeg har skrevet lidt om emnet i bogen "Urter og Urtemedicin - nye planter
fra gamle kulturer", Forlaget Klitrose, hvor jeg påviser de paraleller
der er mellem de to forklaringsmodeller. Desuden ligger der vist lidt
mere information på min hjemmeside: http://www.phyton.dk/urter/

Fra : Rado

Dato : 03-09-04 07:04

On 29 Aug 2004 01:00:48 GMT, "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

>Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Det er jeg udmærket klar over, men der er kun tale om to forkellige måder
>at forklare det samme på, og ikke om to forskellige virkningsmekanismer.

Jamen så lad dog være med at sige at det er noget vrøvl.

> [...]
>du komme frem til, at det var de samme indholdsstoffer der skal til,
>uanset om du vælger den kinesiske, den ayurvediske eller den moderne

Du kan ikke sammenligne de 3 metoder på den måde. Der er en sammenhæng
mellem kemisk indhold og Yin Yang balance ja, men det er på Yin Yang
niveau og ikke noget der kan defineres ud fra almindelig kemisk
terminologi (det kan godt, men det kræver en anden kemisk model end
den nuværende).

Hvis kineserne vil behandle f.ex. en forstoppelse med urter, så ser de
først på om forstoppelsen skyldes for meget Yin eller for meget Yang,
og derefter vælger de urterne ud fra det grundlag. Og der er tale om
vidt forskellige urter, med modsat Yin Yang balance, i de to
tilfælde. Det er ikke noget man tager i betragtning overhovedet når
man vælger urter ud fra kemisk indhold alene. Her er det isolerede
kemiske processer i kroppen man forsøger at påvirke, f.ex. dem der
styrer tyktarmens peristaltik eller hjertets impulssystem.

Den kinesiske metode tager udgangspunkt i kroppens overordnede Yin
Yang balance fordi man mener at den er den primære årsag til sygdom og
derfor den der er vigtigst at få genoprettet generelt. Dem kemiske
virkning af urterne anses for ren symptomatisk behandling der
hovedagelig tjener til at accelerere processen og fjerne symptomerne,
indtil ubalancen der forårsagede sygdommen i første omgang er
genoprettet.