Design bådbygger
Fra : Skipper Whale Ocean

Dato : 26-07-04 14:28

Hej alle

Ved I, Hvor kan jeg finde en eller andre free software cad som jeg vil
tegnes bådbygger (sejler/yachts Design)

Mange tak for jeres forhånd og svare som hurlig mulig!
Hvis ikke, så mange tak for I har læse her!

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Per Corell

Dato : 27-07-04 10:56

Hi

"Skipper Whale Ocean" <dsl151489@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<ce30t0$5jn$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> tegnes bådbygger (sejler/yachts Design)
>
> Mange tak for jeres forhånd og svare som hurlig mulig!
> Hvis ikke, så mange tak for I har læse her!

Du kan checke disse links

Det er resterne af Cyber-Boat der nu ligger på Yahoo og der er en hel
del free-download båd tegninger, både tradisionelle både og både der
er baseret på et 3D-H framework ,der jo gør det meget nemmere at
bygge.

P.C.

Fra : Skipper Whale Ocean

Dato : 27-07-04 13:04

"Per Corell" <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> del free-download båd tegninger, både tradisionelle både og både der
> er baseret på et 3D-H framework ,der jo gør det meget nemmere at

Hej igen

Tak for links.
Men jeg kan ikke free download båd tegninger og
hvordan kan jeg download software?
Har I flere både plans?

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Per Corell

Dato : 28-07-04 12:31

Hi

"Skipper Whale Ocean" <dsl151489@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<ce5gbt$5se$1@news.cybercity.dk>...

> Tak for links.
> Men jeg kan ikke free download båd tegninger og
> [...]

Du skal tilmelde dig grupperne hvorefter du i "Files" kan finde
tegninger til en række både små og store både ,de er alle bygget eller
bygget som skala model --- noget bådebyggere altid har gjort for at
garentere at båden kan bygges og kommer til at se ud som tegningerne
viser, faktisk er nogle af tegningerne brugt af mange til at bygge en
nem båd.
Hvad angår software er der næppe noget software på markedet der følger
hele design og bygge processen, ------ Cyber-Boat conceptet er gennem
arbejdet og gør det, idet alle de Cyber-Boat design du ser, findes som
fuld skala tegninger der dækker både de udfoldede planker eller
panels, det spantsæt også i fuld skala som de udfoldede panels passer
direkte på, og derudover hører der til hvert design en bygge skabelon
som du samler de udfoldede panels på.
--------- skal du bygge flere end blot en båd ,er det meget smart at
have en bygge skabelon og den sikrer at det bliver den båd der er
tegnet som bliver bygget.
Men hvad mener du med software -------- jeg mener det software jeg har
brugt til Cyber-Boat conceptet er udviklet for at erstatte de gamle og
ofte temmeligt besværlige rutiner og handler altså om at få
materialerne udskåret i den form der samlet vil danne båd skroget,
spant sættet samt med de større design at undgå det tidskrævende
arbejde med at "afslutte" skroget. Medmindre du altså bygger båden med
de tradisionelle metoder handler softwaren altså om at der bliver
taget de mål 3D allerede ved projekteringen ,som ellers er det der er
det svære ved bådebygning.
Så du kan altså finde masser af CAD programmer der giver dig mulighed
for at forme dit båd skrog, og tradisionelle snit og plan tegninger er
meget nemmere at udføre med et CAD program ------- Det er rimeligt
nemt at tegne en båd som de snit og plan tegninger de altid har været,
men den tradisionelle metode der jo også er udviklet for at du kan
bygge det du har tegnet, er ikke baseret på at du skal kunne udfolde
fladerne og automatisk få udtegnet et spantsæt der vil passe exakt til
pladerne, ----- Her er Cyber-Boat conceptet anderledes fordi du altså
får alle dele plant udfoldet ,så du kan samle spanterne til et
fletværk der vil gøre det meget nemmere at hæfte panels på noget der
kan holde.

3D-Honeycomb blev udviklet for at gøre det 10 gange nemmere at bygge
en båd ,men programmerne er desværre ikke free-download ,endnu. men
det har noget at gøre med at jeg synes man skal evne at tegne de
tradisionelle snit og plan tegninger, før man vælger blot at pege på
3D modellen ,hvorefter programmet udfolder hele skroget -----
tilgengæld kan jeg altså tilbyde nogle færdige designs også ud over
dem du kan finde i de forskellige Cyber-Boat Yahoo sites.

----------- Det du skal huske mht. de færdige designs er at eftersom
du kan downloade 3D modellen plus de udfoldede materialer, så kan du
faktisk skalere tegningen ; hvis du f.eks. synes at den 7 Meter
Longboat ,kunne være lækker som 9.5 meter, kan du blot skalere hele
tegningen ligeligt XYZ. Du skal blot huske at du ikke kan skalere
ulige XYZ , altså f.eks 2 meter længere og samme bredde og dybde
,fordi _så_ vil udfoldningen ikke passe, men sålænge du f.eks.
skalerer _hele_ tegningen ,så kan du umiddelbart få fuldskala
tegningerne printet, lægge tegningerne direkte ovenpå materialerne med
spray-lim og skære plader og planker direkte fra stregerne på papir
tegningerne.

Så bliv medlem af grupperne og check de folders der er med Filer og
foto's.

P.C.