Superelipse
Fra : Inge Lise Holm

Dato : 26-07-04 09:27

Hvordan tegnes en superelipse i AutoCAD (2002)?

mvh
Inge Lise Holm

Fra : Per Corell

Dato : 26-07-04 17:00

Hi

"Inge Lise Holm" <please@nospam.dk> wrote in message news:<Nf3Nc.359$mj1.289@news.get2net.dk>...
> Hvordan tegnes en superelipse i AutoCAD (2002)?
>
> mvh
> Inge Lise Holm

Jeg mener ikke at der er nogen funktion til at tegne en sådan, jeg
prøvede engang at se om en super ellipse virkelig er en meometrisk
mellemting mellem en circle og et kvadrat og jeg prøvede alle mulige
kvadrater fra det gyldne snit til en firkant med samme sider som
circlen, og så interpolerede jeg mellem dem, ------ men det kom der
desværre ikke nogen super ellipse ud af. Prøv at finde den
geometriske eller matematiske beskrivelse af en super ellipse ,så kan
du måske få AutoCAD til at tegne en. Men du kan altså ikke interpolere
den frem selvom den altså skulle være en mellemting af en firkant og
en circle. ------ måske kan en Spline du tegner på midten af en
firkant med målene som det gyldne snit gøre det.

P.C.

Fra : GrillBiller

Dato : 12-08-04 17:22

Som Arbejds løs TA'er kan jeg forslå siden Caddepot.com.
der kan man finde mange færdige source tegninger.
også for en souerellipse.

http://www.caddepot.com/cgi-bin/downloads/download.cgi?http://www.caddepot.com/ads_arx_vba/SuperEllipse.zip

Fra : GK

Dato : 14-08-04 21:53

hvordan anvender man lige sådan en fil .. skal den lægges ind et sted i
acad eller hvad ... er helt blank ?????? hvad er det der er så specielt
ved sådan en super elipse .. og hvad bruger man dem til sådan i praksis
.... jeg ved at det er meget svært at hånd programmere sådan en fætter på
en fræse ,, med det burde da ikke være noget problen at gøre det med edgecam
eller mastercam

---

Fra : Per Corell

Dato : 16-08-04 09:57

Hi

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> wrote in message news:<411e7bac$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> en fræse ,, med det burde da ikke være noget problen at gøre det med edgecam

Det lader til at være en Arx fil, altså sikkert en applikation der
udvider AutoCAD med en ny funktion der kan tegne en superellipse
ligesom når du tegner en almindelig circle.
Arx ,Lsp og andre applikationer skal loades ind i AutoCAD før
funktionen er til rådigned men vil du have den der hvergang du starter
programmet er der flere måder du kan loade filen ved opstart, ellers
kan du blot gå til "Tools" "load application" og vælge hvilken type
applikation der skal loades og blot pege den ud. Du kan i Load
applikation opretholde en liste af de mest brugte externe funktioner
og udpege en enkelt eller hele bundtet til at blive loaded.
Der er også en funktion i AutoCAD der hedder "Arxload" og en
"Arxunload" som du altså kan bruge til at loade en applikation du
kender navnet på.

Når du så skal overføre den til din N.C. skærer bør du nok undersøge
om den er en Spline eller hvilken type Polyline der er tale om, idet
mange N.C. skærere ikke kan håndtere mere avancerede circle buer,
------ du skal måske bruge et af de trick du kan finde på andre lister
hvor emnet ofte er oppe, såvidt jeg husker kan du bruge Offset eller
ændre en variabel der vist hedder pellipse , undskyld jeg ikke præcist
kan fortælle hvilket, det kommer nemlig an på ,hvad den superellipse
applikationen genererer består af, men ligegyldigt hvad, er der en
måde i AutoCAD, til at fodre N.C. maskinen med hvad dens chips kan
håndtere ------- om ikke andet kan du omdanne hvilketsomhelst circle
udsnit til en masse små lige 2D linier det kan alle N.C. skærere
klare.
Muligvis er der blot tale om en circle der er skaleret XY til at være
en superellipse.

P.C.

Fra : Per Corell

Dato : 16-08-04 09:32

Hi
Jeg har prøvet at downloade den superellipse.zip du sætter link til,
men da den blev unzippet viste det sig at det var en .Arx fil ------
altså en Arx applikation . Den prøvede jeg så at loade i AutoCAD14 i
Tools-Load application, men desværre giver dette en fejlmeddelelse om
at "Arx file corrupted".

P.C.

Fra : GK

Dato : 17-08-04 22:16

tusind tak for svaret ,, du er squ god til at forklare tingene ,, så man
kan forstå dem ,, det er noget jeg sætter pris på ,, du er squ en
gutterman

tør man spørge om du har været eller er på ECI Ålborg

---

Fra : Per Corell

Dato : 18-08-04 11:53

Hi

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> wrote in message news:<41227573$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> tør man spørge om du har været eller er på ECI Ålborg

Nej hvad jeg kan har jeg måttet lære ved at læse de 5 - 7 telefonbøger
der følger med en AutoCAD, men min kæphest er CAD/CAM og N.C. styrede
produktions robotter . Jeg hærger med jævne mellemrum gruppen her med
promovering af nogle byggemetoder der er så simple, at de fleste når
de har forstået perspektiverne siger "hvorfor har ingen fundet på det
før" .

Jeg mener nemlig, at når vi stadig vil være i front må vi altså stole
på at de fleste virkeligt gode ideer altid er kommet på samme måde men
tilgengæld kan vi ikke blive ved med at snakke altså snakke om ting og
produkter der kom frem for 60 år siden, ----- de muligheder der er
både i at udvikle og nyskabe er vores eneste chance og faktum er at
der ikke er noget så inspirerende end at se at det man har tegnet på
skærmen, kan udføres af en simpel robot.

Desværre er der bare en del problemer med promovering af de nye
visioner, det er somom der ikke er sammenhæng i måden 3D bliver brugt,
at når der endelig er 3D tegninger af bygningen så bliver de kun brugt
til præsentation ikke til at projektere endsige til at fremstille
apteringen. Og her er det så at jeg plejer at pege på min kæphest
fordi, den eneste måde at skabe de nye job, er via noget reel ny
teknologi og her er N.C. styret udstyr allerede det det handler om men
udover bedre og bedre tradisionelle produkter, ----- hvor ser vi så
den innovation der burde være en naturlig følge af den daglige brug af
ny teknologi.

Jeg giver et bud på hvordan man kan tage hul på den udvikling der vil
medføre et totalt skifte i selve måden at opfatte et bygnings element
og jeg er sikker på at hvis man har problemer med matematiken så er
der ingen bedre måde end at tegne tingene på computer og skære eller
fræse et samlesæt ud, et samlesæt der kan være i model størrelse eller
fuld størrelse , hvadenten der er tale om et fly, en båd eller et hus.
Problemet er bare, at vi må lære af teknologien og de muligheder den
tilbyder eller rettere allerede tilbød for 15 år siden , istedet for
blot at forbedre de tradisionelle metoder ,altså tro at Lego
tænkemåden aldrig vil blive overgået af noget nyt og bedre, ---------
Eh Lego blev altså opfundet før computerne eller rettere computere er
blevet tilembet Lego tankegangen ikke omvendt og det er altså en
overvejelse værd, fordi vi har kun det vi kan forestille os, og så
selvfølgelig min kæphest 3D-Honeycomb som kan fremstille det totale
fundament for nærmest hvadsomhelst, erstatte 20 forskellige stål
profiler og dyre special fittings med kun et materiale, nemlig billigt
plade materiale der kan skæres 2D og uden at skulle bukkes kan bygge
både rundt og firkantet til en trediedel af prisen fire gange så
stærkt og med en nemmere Matematik der gør at alle kan være med, eller
ihvertilfælde sådan at enhver kan danne sig et overblik over hvad der
nu er muligt, så kan det jo være at den innovative ånd igen får en
chance.

Fra : GK

Dato : 18-08-04 00:27

> [...]
> altså en Arx applikation . Den prøvede jeg så at loade i AutoCAD14 i
> Tools-Load application, men desværre giver dette en fejlmeddelelse om

i acad 2002 kunne jeg loade den ind ..

---

Fra : CADmageren ApS

Dato : 17-08-04 14:38

Lav en række koordinatpunkter i Excel regneark udfra Superelipseformlen.
Brug disse koordinater til at tegne en splinekurve i AutoCAD.

Kan laves relativt let vha. "klippe/klistre"

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen