Sukkerkold
Fra : Jacob Olsen

Dato : 21-07-04 17:06

Hvis man skal ud og løbe en længere distance, eller udøve en sport i en
times tid eller et eller andet ligende. Hvordan gør man sig så klar ret mad
og drikkelses mæssigt.... Jeg går nemlig ofte sukkerkold ret hurtigt, og har
ikke fundet noget møster i hvordan jeg skal spise og drikke op til.. Skal
man spise et par timer inden og har drukket rigeliget med vand hele dagen,
eller er det godt nok bare lige at drikke op til 1 time før.. ??

Kan man indtage noget umiddelbart før løbet som hjælper, druesukker eller
chokolade eller hvad

Fra : Rundude

Dato : 21-07-04 18:08

hvis du virkelig vil sparke røv skal du i hvert fald 1-2 aftner før du skal
løbe den times tid med fuld knald på, sørge for at indtage pasta/ris. Det
nytter ikke noget at smide røde bøffer med fed sovs i sækken dagen før
(nogle kan sikkert klare det og lave et godt resultat, men langt fra
alle,,,,)
på dagen skal du stå op i ordentlig tid og sørge for at spise morgenmad i
tilpas tid så du kan nå at fordøje det inden løbet - det skal ikke ligge i
mavesækken og blive "bearbejdet" af kroppen da dette er en energikrævende
proces.
har med held nappet en ½l vand med 2 skefulde H5-pulver i lige efter
morgenmaden med ca 2½timer til start.

Drik rigelig med vand til maden og drik max 25cl vand ca 30 min inden
start...

Er det varmt kan/bør du tage en lille flaske med på turen med vand eller en
fortyndet sportsdrik - for meget sukker kan smadre maven.Det hjælper dig med
at opretholde dels væskebalancen, men og også sukker/salt-balancen - så du
ikke, lige så nemt, går sukkerkold

Ovenstående virker for mig - men det kan være der skal noget andet til for
dig og noget tredje til for nogle helt andre.

Og jeg ville IKKE spise chokolade/sukker lige inden start... har haft
druesukker med til marathonløb der er blevet indtaget lidt af sammen med
vand ved 32 + 36km-depoterne...

Hvor langt regner du med at skulle løbe på den times tid???
Er det træning eller konkurrence?
Elite/amatør?
Kommende mål?
Hvor løber du henne?

Når jeg har skulle køre cykelløb har jeg stort set forberedt mig på samme
måde - her har jeg så masser af kulhydrater med til løbet.... både flydende
(H5) og som energibarer (H5). (Dog har jeg aftnen inden drukket masser af
coca~cola)

mvh
Rundude aka kenneth - (der IKKE har aktier eller draqger fordel af at nævne
H5 eller coca~cola...)

Fra : Jacob Olsen

Dato : 21-07-04 19:51

Ja men det er bare såén generalt set... Jeg løber bare lidt motionstræning
engang imellem. Fx har jeg lige løbet 5 km på 27 minutter, og jeg havde ikke
det mindste følelse af at gå sukkerkold, selv om jeg lige spiste 2 stk
guldbarer ½ time før jeg løb.. Drak så også en lille appelsinjuice 5 min
før. Ellers har jeg max drukket ½ liter vand hele dagen..

Nu skal jeg så løbe DHL stafet i fælledparken til sept. Sidste gang gik jeg
sukkerkold og det var skide irriterende.. Men jeg tror jeg vil tage et æble
og en energibar umiddelbart før jeg løber (5-10 min før)

Fra : Rundude

Dato : 21-07-04 22:14

lad mig lige fraråde dig appelsinjuice inden start... fysiologisagkyndige
kan sikkert gå helt i detaljer om hvorfor, men en af mine bekendte drak en
gang en liter appelsinjuice en time inden start på en 10km en varm
sommerdag og han kollapsede - senere fik jeg at vide det var juicens skyld
fordi kroppen havde trukket vand ind i mavesækken ofr at "udligne"
sukkerbalancen og det gik så ud over væskedepoterne...

skal selv løbe DHL - jeg løber onsdag - hvilken dag skal du løbe?

hmmm - prøv at holde dig fra at spise noget min 1 time før løb - det er bare
en anbefaling...jeg selv vil kun spise ganske lidt og let 1½-2 timer inden
løbet og alt efter vejret drikke en masse indtil der er ½-1time til start.

husk at opvarmning/udstrækning kan hjælpe på resultatet

min bedste tid der inde i menneskemylderet er 17:45min... håber at komme
ned på 17:30 men så er man vist nødt til at starte i 1 - 2- 3 eller 4
gruppe...

held og lykke

mvh
Rundude aka kenneth