Forskelsbehandling!!!!!!!!
Fra : LaVitaDK

Dato : 19-07-04 14:21

Nu må jeg simpelthen have luft...
det gør mig virkelig ked af at læse Manson2 kommentar til Nusta´s
spørgsmål af
16/07/04 "hvorfor er 'raske' mennesker så emsige".

Manson2 udtalelse,
citat:
"Jeg stejler når jeg møder denne holdning hos handicappede, at ALT skal
indrettes, så de osse kan være med. I videst muligt omfang, og under
behørig hensyntagen til rimelighed og økonomi - Ja - Men Nusta som sagt,
så har det en pris at være handicappet"

Det kan da godt være at det koster flere penge og at det i nogens øjne
giver nogle ekstra "fordele"(Feks. HANDICAPPARKERING) for den
handicappede, når der indrettes så handdicappede også har tilgang på
lige fod med alle ikke handicappede.

Men husk lige handicappede er altså også mennesker lige så meget som du
og jeg, og det er uanset om deres handicap er medfødt, erhvervet, eller
påført, og deres rettigheder må og bør være de samme som dine og mine.

Hvad er det dog for en holdning at have "at det har pris at være
handicappet", det er jo nærmest racistisk.
Skulle alle dem der bruger høreapperat så heller ikke have mulighed for
at bruge teleslynge?, ikke give dårligt seende briller, skolebørn skal
ikke ha lavet huller i tænderne eller tandregulering, for det koster jo
alt sammen skattepenge, er det et sådant system du ønsker?...

Så ....Husk at leve idag, imorgen er det måske for sent , og husk at det
er ikke kun er vores naboer der kan blive ramt, vi er jo også selv
naboer

LaVitaDK /En mor til 2 handicappede

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 19-07-04 15:00

> Så ....Husk at leve idag, imorgen er det måske for sent , og husk at det
> er ikke kun er vores naboer der kan blive ramt, vi er jo også selv
> naboer

Godt skrevet !! Der er ikke noget jeg personligt kan blive mere ked af når
folk siger til mig når de ser mig når jeg har det godt (leddegigt, så det
svinger jo ret meget!) - nej hvor er du heldig med invalidebil og parkering.
Og da jeg læste og et par stykker for meget fik af vide jeg var på
revalidering, hvor var det bare snyd at jeg kunne få flere penge end dem,
eller at jeg ikke havde problem med at få et sted at bo, for jeg sprang jo
køen over.
Folk får nu så lidt af vide, for det kommer ikke folk til, alle de gange jeg
har tænkt at folk skulle prøve at have det som mig bare én dag !! Og
ja...lad dem prøve 2 dage, en hvor jeg har det værst og så sådan en dag hvor
jeg siger at jeg har det godt...de ville nok lægge sig syge selvom det var
min gode dag. Øv ja...folk er trælse, men de forstår det jo ikke.

Men ja...super godt indlæg :)

-. Mette

Fra : Mette

Dato : 19-07-04 15:09

Hov, jeg skrev vidst lidt for ivrigt ;) Der menes...

"Der er ikke noget jeg bliver mere ked af end når folk...."

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-07-04 15:14

"Mette" <mette@dk-gillian.dk> writes:

> [...]
> eller at jeg ikke havde problem med at få et sted at bo, for jeg sprang jo

Dem har jeg også fået et par stykker af. Nu var jeg også ualmindelig
heldig med min bolig. Jeg kunne have fået en lille lejlighed i
Gellerupparken eller andre betonblokke her i Århus, da jeg ikke kunne
komme op og ned fra min lejlighed, men jeg har nu et rækkehus med have
i Risskov. Det kunne jo simpelthen ikke være bedre.

Men jeg kan da også godt sætte mig ind i "de raskes" tankegang. En
ting er at nybyggerier skal være tilgængelige for alle, men at man
begynde at kræve at man ikke må have/gøre noget som helst som ikke
alle kan få gavn er, er lige langt nok ude. Man forbyder jo heller
ikke musik fordi døve ikke kan høre det, eller lukker alle
kunstudstillinger, fordi blinde ikke kan se dem. Så bør man heller
ikke bygge gamle bygninger om, så folk uden ben kan se det hele.

Som handicappet kan man forvente at der bliver taget hensyn i vid
udstrækning, men at forvente at man kan alt ligeså nemt som naboen, er
altså lidt meget forlangt.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-07-04 15:21

On Mon, 19 Jul 2004 16:13:35 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
Hvordan kan i få lov til at springe køen over? Nu har jeg søgt en
lejlighed i Århus i næsten 3 år uden at kunne finde en som er egnet
til kørestol

Så hvis nogen har et råd modtages de gerne....

Fra : Mette

Dato : 19-07-04 15:51

> Hvordan kan i få lov til at springe køen over? Nu har jeg søgt en
> lejlighed i Århus i næsten 3 år uden at kunne finde en som er egnet
> til kørestol
>
> Så hvis nogen har et råd modtages de gerne....

Jeg skulle flytte på kollegie, først fra sjælland til jylland og nogle år
senere tilbage igen. Så det var dis (nuværende ciu) der fik mig over køen da
jeg stod med en lægeerklæring i hånden med at jeg ikke kunne gå på trapper.
Jeg skulle selv rykke lidt her på sjælland, men da de fattede at de skulle
hjælpe mig så havde jeg en lejlighed på 14 dage. Nu er det ungdomsbolig, så
jeg kan bo der til jeg er 35, det er dejligt, så har jeg stadig nogle år at
finde noget i.
I dag kiggede jeg på gigtforeningens hjemmeside og fandt dette:

"Private andelshavere

Hvis du er privat andelshaver, bliver 40% af boligydelsen udbetalt som
tilkud, mens 60% bliver udbetalt som et lån. Du behøver ikke at modtage
lånet."

Betyder det at køber jeg andel kan jeg få boligydelse - sådan læser jeg det
nemlig ? Når jeg skal flytte igen om nogle år, skal det jo også gerne være
med indgang fra gaden som nu, og jeg har kigget på andelsrækkehuse da der
bliver bygget mange af dem.

- Mette

Fra : strid

Dato : 19-07-04 17:29

Jeg bor i København og det tog mi 19 mdr at få en handicapegnet
lejlighed, og så er jeg så heldig den har have. Jeg har flere steder
fået besked på at de i de alm. boligselskaber sætter os foran i køen
men jo kun til de boliger der er egnet.
Det giver rigtig mange boliger hvor vi ikke er først i køen.

Jeg syntes det er vildt nok at folk de gør som de gør blandt andet med
parkering, og ja de er raccistiske. Jeg har haft mange problemer med
den slags personer. Jeg plejer bare at se på dem der sige jeg er
heldig, og sige , ja jeg dør før dig så er jeg heldigere end dig ?!?

Man kan få nogen papire til at ligge i vinduet hos den "hjernedøde"
hos PTU. De er vildt gode og man kan bare bestille dem :)

Nå men jeg vil trille over i sofaen og se min serie :)

Astrid

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-07-04 15:26

Kim Christensen <mesleepy@newmail.dk> writes:

> Hvordan kan i få lov til at springe køen over? Nu har jeg søgt en
> lejlighed i Århus i næsten 3 år uden at kunne finde en som er egnet
> til kørestol
>
> Så hvis nogen har et råd modtages de gerne....

Har du snakket med kommunen? Altså om de kan hjælpe og anvise dig til
en bolig?

Det fik jeg at vide, at jeg skulle prøve, og der gik kun en måned. At
det så var midt i julen og min mand skrev speciale var så lidt trælst,
men det er godt nok dejligt, at jeg ikke skal overveje om jeg kan
komme og af trapperne igen, hvis jeg går nogle steder hen.

Men kommunen kræver godt nok, at man af en eller anden grund ikke kan
blive boende, der hvor man bor.

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-07-04 15:34

On Mon, 19 Jul 2004 16:26:10 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Kim Christensen <mesleepy@newmail.dk> writes:

>Men kommunen kræver godt nok, at man af en eller anden grund ikke kan
>blive boende, der hvor man bor.

Problemet er at jeg ikke bor i Århus kommune nu, men jeg arbejder i
Århus. Så istedet for at skulle køre 80 km hver dag ville jeg gerne
have en lejlighed i Århus.

Men der er tilsyneladende ingen hjælp at hente i hverken Århus kommune
eller min egen

Hvis det endeligt var kan jeg da nemt sørge for at jeg bliver smidt ud
der hvor jeg bor nu...men det vil jo bare resultere i at jeg får en
bolig i min nuværende kommune.

Så det med et rumeligt arbejdsmarked passer ikke hvis man skal flytte
efter det Så har man bare at blive i sin egen kommune...

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-07-04 02:41

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skriver:
>Som handicappet kan man forvente at der bliver taget hensyn i vid
>udstrækning, men at forvente at man kan alt ligeså nemt som naboen, er
>altså lidt meget forlangt.

Helt enig. Det er svært at indrette et niveaufrit samfund, dyrt og
besværligt at have 'talene' gadeskilte og husnumre (for blinde), at have
tekstskærme alle steder (for døve), forståelige symboler for dyslektiske,
tekskoder alle steder for farveblinde osv. osv.
Men vi er da enige om, at der kunne gøres mere.

Hilsen Sverre - muskelsvindler.