Endnu engang §84
Fra : Mette

Dato : 14-07-04 22:40

Dem af jer der får §84 kan måske svare mig på hvordan I får det - jeg har
indtil videre bare skulle sende mine ekstra regninger som jeg får dækket
over §84 til min sagsbehandler og så har jeg fået pengene. Nu kommer det
vidst til at køre mere "efter bogen" - Noget med et fast beløb om månenden.
Hvordan regner man så det ud ? eg har fået §84 i halvandet år nu, men kun
med dækning af de regninger jeg kunne komme med - skal jeg fremover gemme
alle regninger, og vil jeg fortsætte med at få det samme betalt - (det må
jeg jo mene - fejler jo stadig det samme selvom det er en anden
sagsbehandler)
Nå øv - jeg var ellers rigtig glad for hende jeg har/ havde - og nu skal jeg
ahve en ny - fordi sådan er arbejdsgangen i kommunen.

Nå, men kan I fortælle mig hvordan I får jeres §84 - jeg har læst på ryg.dk
eller hvad den nu hedder - kan ikke lige huske linket nu - at man også kan
få hjælp til haven - er der nogle der får det af jer ? Jeg har lige været på
hospitalet i dag og er blevet sat op i medicinering :-/

Venlig hilsen

Mette

Fra : onix

Dato : 16-07-04 19:07

Hej Mette

Det ser ud til at din kommune/sagsbehandler ikke har behandlet din § 84 sag
på rette måde efter lovens tekst og vejledningen dertil.

Her er nogle kommentarer om hvordan det er i forhold til det du skriver:

Først og fremmest skal du være i målgruppen - altså betydelig nedsat
funktionsevne hvor der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltnigner
for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse. Alternativt skal du have
en ikke synlig eller konstaterbar nedsat funktionsevne fx cystisk fibrose
hvor du så kan ansøge om kostandelen til diæt, visser personer med epilepsi
under særlige vilkår kan kommer under målgruppen.

1) Regninger

Der er ingen krav om at du skal indsende regninger og slet ikke at du skal
dokumentere dine udgifter og herefter få "udbetalt efter regning"
Intentionen i den nye § 84 er netop fra ministeriet side at det skal være en
administrativ lettelse for både kommune og borger, således at der ikke skal
gemmes kvitteringer og udregnes tilskud hele tiden, men at man fastsætter en
fast månedlig ydelse hvor minimum ydelsen er 1.500 kr. pr. måned, det
såkaldte basisbeløb.

Ydelsen er så at sige ikke bagud men forud forstået på den måde at du ved
samtalen med din sagsbehandler skal redegøre for dine sandsynliggjorte
merudgifter som følge af din funktionsnedsættelse. Man kan selvfølgelig
bedre argumentere hvis man i forvejen har nogle kvitteringer fra tidligere
og anvende dem som et middel til at sandsynliggøre at man også har disse
udgifter fremover.

Men vær opmærksom på at det kun er merudgiften som følge af din
funktionsnedsættelse og ikke hele beløbet hvad det koster, fx hvis man som
epileptiker har ekstra dyre forsikringer (ofte tilfældet) så er det altså
forskellem mellem en gennemsnitsforsikring på en i samme alder og
boligområde som dig, der indgår i beregningen. Man skal så at sige
sammenligne med en "normalperson".

2) Udregning

Først og fremmest skal du overstige bagatelgrænsen på 6.000 kr. årligt i
merudgifter for at du er omfattet af § 84, dvs,. hvis du "kun" har for fx
4.100,- om året så får du intet - men har du for fx 7.100,- om året får du
trods en kun sandsynliggjort merudgift på 7100 om året et årligt beløb på
18000 kr. svarende til 1500 om måneden.

Selve udregningen foregår ved at du forbereder dig grundigt hjemmefra,
optimalt har du selv lavet hvad du vurderer du har af merudgifter til
diverse poster og sat dem op på papir - det gør det også lettere for
kommunen at overskue fremfor at du ikke kan sandsynliggøre noget. Men husk
at sammenling med en normal person i samme alder og livssituation. Et
klassisk eksempel er bilforsikring hvor fx en ung på 18-20 år under
revalidering (nedsat funktionsevne i en svær grad) har bilomkostninger til
handicap bil - så kan det sandsynliggøres at vedkommende har en merudgift
til fx kaskoforsikring på bilen, men hvis samme person er 25-30 år og
uddannet så kan man sige at pågældende med en vis sandsynlighed ville have
en bil - set udfra erhverv og indkomst.

Summa sumarum skal du sandsynliggøre din merudigfter og så får du udbetalt
fx basisbeløbet, og der er stigende intevaller jeg ikke husker i hovedet,
men mener at du skal overstige 21000 kr. om året i merudgifter for at få
2000 om måneden osv osv.

Sidst men ikke mindst synes jeg såfremt du kan dokumenter at have haft over
6.000 kr. i merudgift de sidste 1½ år bede kommunen redegøre for om de ikke
mener du skal have en regulering da det ikke er din skyld at de ikke har
lavet din § 84 sag ordenligt hvilket det kan tyde på.

Skal du have mere hjælp så sig til !

Venligst

Onix

Fra : Mette

Dato : 16-07-04 19:35

> Skal du have mere hjælp så sig til !
>
> Venligst
>
> Onix

Hej

Og tak for det udybende svar

Jeg får 100% dækket medicin, på min CTR saldo lige pt tror jeg den er på
omkrinh 8000 kroner, så allerede her overstiger jeg de 6000 kroner.
Jeg får dækket træning i et center med varmtvandsbehandling - det koster
også omkring 6000 kroner om året.
Jeg står i en situation hvor jeg ikke havde haft bil hvis jeg havde været
rask, bor i hovedstadsregionen hvor man jo ellers ville kunne komme ret nemt
rundt, og jeg er tilbøelig til at sige at kun de af mine raske venner som
har familie etc faktisk har bil, alle andre tager det offentlige.
Groft sagt.... jeg prøvede for sjov skyld at regne ud hvor meget jeg ca i
snit har regninger for om månenden inkl træning og medicin og det er meget,
faktisk omkring 4500 kroner.
Et eller andet sted har jeg det rigtig skidt med at få så meget hjælp, men
denne hjælp gør jo netop at jeg kan passe mit arbejde - men faktisk har jeg
aldrig kommet med regning på specialsko som jeg har hørt andre gøre....jeg
har det bedst med at klare mig selv, men ved at dette ikke er 100 %
muligt...men det er nu svært altid at skulle være afhængig.
Jeg kan da sige til oplysning at jeg har leddegigt - været igennem en del
ledudskiftninger og det er bare ikke altid at det hele fungerer godt. Sidste
gang jeg var modig at tage toget til tyskland fordi det var for dyrt at
flyve og jeg kunne køre med nogle hjem så var jeg så dårlig bagefter og
dernede at det gør jeg aldrig mere. Jeg skal afsted igen i september, og jeg
er SÅ glad for min bil, og vil aldrig tage afsted uden den igen....det er
der sikkert andre der kan sætte sig ind i *smiler*

Venligst Mette

Fra : onix

Dato : 16-07-04 20:30

> Hej
>
> Og tak for det udybende svar
>
> Jeg får 100% dækket medicin, på min CTR saldo lige pt tror jeg den er på
> omkrinh 8000 kroner, så allerede her overstiger jeg de 6000 kroner.

Okay - det er da første skridt - men har du undersøgt om du er berettiget
til kronikker tilskud fra egen læge ? Spørg ham for en sikkerhedsskyld, hvis
din medicin (inkl. amt og egenandel) ser ud til at overstige 20-21000 årligt
og du har en kronisk lidelse så er der chance for at din læge kan ansøge
lægemiddelstyrelsen om kronikkertilskud. Den mulighed bør/skal være udtømt
inden den indregnes i § 84

> Jeg får dækket træning i et center med varmtvandsbehandling - det koster
> også omkring 6000 kroner om året.

I sådan et tilfælde har kommunen nok vurderet at du ikke er dækket af anden
lov, for det er vigtigt at holde for øje at § 84 er subsidær i forhold til
anden lovgivning, heruder hvad der hidrører offentlige sygesikring, dvs. om
det er konstateret at du ikke er berettiget til varmtvandsbehandlig via
sygesikringen gennemm egen læge - det tror jeg er mest alm. at en sådan
mulighed bør være udtømt inden det medregnes i § 84

> [...]
> rundt, og jeg er tilbøelig til at sige at kun de af mine raske venner som
> har familie etc faktisk har bil, alle andre tager det offentlige.

Ja, hvis du er enlig og bor i hovedstadsregion med gode offentlige
transportmuligheder vil det være et argument. Men stadig efter min mening
kun merudgiften fx hvis kører i bil fra Tåstrup til KBH City vil jeg mene
det er forskelle imellem prisen for at køre i egen bil og hvad et månedskort
koster. I praksis tildeler flere kommuner en km takst på statens laveste
takst (vist 1,62 pt.) og gange med antal km mellem hjem og arbejde,
fratrukket den månedlige pris for normalborger med S-tog o.l.

> Groft sagt.... jeg prøvede for sjov skyld at regne ud hvor meget jeg ca i
> snit har regninger for om månenden inkl træning og medicin og det er
meget,
> faktisk omkring 4500 kroner.

Det lyder af temmelige meget, mon ikke det er sandsynligt at noget af det
kan/skal dækkes via ydelser fra fx sygesikringen såsom varmvandsbassin og
måske din medicin hører under kronikker ordningen ? !? Men hvis ikke så kan
det vel være rimeligt nok at have en sådan udgift - bare den er rimelig
sandsynliggjort og udgør selve merudgiften.

> Et eller andet sted har jeg det rigtig skidt med at få så meget hjælp, men
> denne hjælp gør jo netop at jeg kan passe mit arbejde

Du skal ikke have det skidt - hvis lovgiver mener det er forkert at have §
84 må de lave det om - hvis du har nedsat funktion og de udgifter er reelle
og nu hvor loven er der, tja så skal du ikke spekulere på det - det er et
politisk spørgsmål - noget andet er selvfølgelig hvis du afgiver urigtige
oplysninger og snyder, men så længe du er reel så tag imod med god
samvittighed.

> [...]
> har det bedst med at klare mig selv, men ved at dette ikke er 100 %
> muligt...men det er nu svært altid at skulle være afhængig.

Det med sko må være noget din kommunes hjælpemiddel afdeling må kunne
rådgive dig om - typisk vil det være sådan at de betaler merprisen (sel § 97
tror jeg!?) og du selv har en egen betaling svarende til hvad et par sko
normalt vil koste for dig i gennemsnit, så det er i et sådan tilfælde så
ikke en merudgift du kan medtage i § 84 medmindre reglerne er udtømte i
hjælpemiddelafsnittet.

> [...]
> er SÅ glad for min bil, og vil aldrig tage afsted uden den igen....det er
> der sikkert andre der kan sætte sig ind i *smiler*

Jeg har også rejst til tyskland med både fly og tog. I dag med konkurrence
på ruterne har jeg temmelig god erfaring med at flye billigt og langt
billigere bil og noget billigere end tog, tjek Mæersk's nye koncept "Fly as
you like" og vælger du de rigtigt forbindelse og i god tid kan du få en god
billig pris, en fredag eftermiddag kan du være heldig at flyte fra
Frankfurt - Billund til ca. 400 kr. Det er både biligt og konfortabelt.

Fra : nusta

Dato : 26-07-04 22:33

"onix" skrev d. 16-07-04 20:30 dette indlæg :

> "Mette" <mette@dk-gillian.dk> skrev i en meddelelse

Hej Mette.

jeg får den mellemste førtidspension. Er 34 år, er gift og har 3 børn.
Jeg går til fys pga mit handicap som er påført mig for 4 år siden. Jeg
bruger 10.000 kr om året. Ville jeg have mulighed for at søge denne §
eller hvad skal der til.

Er denne § indkomstbestemt eller er der andet. Hvis jeg evt ville kunne
få lidt hjælp hvordan fungere det så.

Jeg vil blive meget glad hvis du kunne hjælpe?

Med Venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 27-07-04 10:17

"nusta" <nusta.news@kandu.dk> wrote:

>jeg får den mellemste førtidspension. Ville jeg have mulighed for at søge denne §
>eller hvad skal der til.

§84 kan kun søges af personer i arbejde eller personer med
hjælperordning efter §77 el. §76.
Jeg går udfra at din førtidspension er tilkendt dig før 1. jan. 2003.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : nusta

Dato : 28-07-04 15:51

"Leonard" skrev d. 27-07-04 10:17 dette indlæg :

> [...]
> hjælperordning efter §77 el. §76.
> Jeg går udfra at din førtidspension er tilkendt dig før 1. jan. 2003.

Hej Thomas

Tak for dine oplysninger og ja min pension er tilkendt før 1/1-2003
nemlig den 21/12-2002.

Kan man også søge denne § hvis man er i fleksjob eller skånejob.

Med Venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 28-07-04 21:37

"nusta" <nusta.news@kandu.dk> wrote:

>Kan man også søge denne § hvis man er i fleksjob eller skånejob.

Det tror jeg ikke, men spørg din sagsbehandler.

Fra : Henrik Holm-Hansen

Dato : 01-08-04 22:56

Man kan sagtens få §84, hvis man er i fleksjob. Skånejob mener jeg kun er
for førtidspensionister, og de er ikke omfattet af loven.

Mvh
Henrik

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-08-04 18:39

Henrik Holm-Hansen wrote:
> "Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Skånejob mener jeg
> kun er for førtidspensionister, og de er ikke omfattet af loven.

Medmindre de har §77

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her:

Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*