Stor advarsel om eCS
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-04 15:15

Lad være med at bruge eCS 1.0 CD'en til at boote, hvis du har store
harddiske i computeren. HD-driver og/eller LVM kan ikke finde ud af det,
hvis harddisken er for stor - og endnu værre, eSC forsøger at rette den
fejl som ikke er der, med det resultat af partitionstabellerne smadres.

Problemet opstår sandsynligvis kun, hvis man går ind i LVM for at ændre
noget. Efter at have læst, at Windows kan have problemer, hvis diskene
er over 160 GB, går jeg ud fra, at det er den samme grænse her. Mine
smadrede diske er på 200 GB.

Nogen der har tjek på, hvordan man genopretter en partitionstabel på
JFS-drev?

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Emanuelsson

Dato : 11-07-04 17:07

On Sun, 11 Jul 2004 15:14:38 +0100, in dk.edb.os2, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>noget. Efter at have læst, at Windows kan have problemer, hvis diskene
>er over 160 GB, går jeg ud fra, at det er den samme grænse her. Mine

Problemet gäller diskar över 137GB (128), har jag för mig. Och det är
inte bara Windows som har problem, det är även en hårdvarubegränsning.
(Kräver ATA100 eller bättre.)

--
May all spammers die in horrible pains!

Fra : Allan

Dato : 11-07-04 20:06

On Sun, 11 Jul 2004 15:14:38 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> noget. Efter at have læst, at Windows kan have problemer, hvis diskene
> er over 160 GB, går jeg ud fra, at det er den samme grænse her. Mine

Mon ikke det mere skyldes, at diskdriveren (IBM eller Dani) på dette tidspunkt
ikke understøttede så store diske ? Man kan man dog indlæse en nyere under boot,
(fra floppy).

> Nogen der har tjek på, hvordan man genopretter en partitionstabel på
> JFS-drev?

Partitionstabellen har vel intet specifikt med JFS at gøre.
DFSee kan vist gennemsøge en HD, og finde partitionerne igen.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-04 00:08

Allan wrote:

> Mon ikke det mere skyldes, at diskdriveren (IBM eller Dani) på dette tidspunkt
> ikke understøttede så store diske ? Man kan man dog indlæse en nyere under boot,
> (fra floppy).

Jeg har også en nyere liggende på mine bootdisketter, så der har jeg
ingen problemer. Men en ting er ikke at understøtte, en anden er at
smadre disken...

Jeg havde ikke forestillet mig, at noget sådant kunne ske, så jeg fandt
først ud af sammenhængen, da det skete anden gang. Surt show, omend jeg
ikke havde noget specielt på nummer to harddisk. Men de de cirka 24
timers installering, opsætning og tilpasning af OS/2, efter det første
nedbrud, var skønne spildte kræfter.

> Partitionstabellen har vel intet specifikt med JFS at gøre.
> DFSee kan vist gennemsøge en HD, og finde partitionerne igen.

Det er også min formodning, men programmet er alt for nørdet, og jeg har
ikke turdet rode, når jeg ikke har 100% tjek på, hvad jeg laver.

Jeg har sendt en mail til programmøren med bøn om hjælp, men har endnu
ikke hørt fra ham. Han svarer vel på et tidspunkt, jeg håbede blot, at
nogen her havde tjek på programmet, så jeg kan få lidt ro på nerverne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan

Dato : 12-07-04 05:59

On Mon, 12 Jul 2004 00:08:00 UTC, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jeg har også en nyere liggende på mine bootdisketter, så der har jeg
> ingen problemer. Men en ting er ikke at understøtte, en anden er at
> smadre disken...

Javist. Problemet er nok, at de gamle drivere slet ikke kender til den nye standard, og
derfor naturligt benytter den gamle. IDE "standarden" er jo efterhånden rent hack på hack,
så jeg vil ikke ligefrem påstå, at jeg er forbavset....

> [...]
> ikke havde noget specielt på nummer to harddisk. Men de de cirka 24
> timers installering, opsætning og tilpasning af OS/2, efter det første

Til gengæld har du nu øvelsen, og kan lave det samme på 6 timer ;)

> Det er også min formodning, men programmet er alt for nørdet, og jeg har
> ikke turdet rode, når jeg ikke har 100% tjek på, hvad jeg laver.

Fornuftigt..

> Jeg har sendt en mail til programmøren med bøn om hjælp, men har endnu
> ikke hørt fra ham. Han svarer vel på et tidspunkt, jeg håbede blot, at
> nogen her havde tjek på programmet, så jeg kan få lidt ro på nerverne.

Han plejer at holde noget ferie i denne tid, så måske skal du vente lidt længere
end normalt.
Der er dog en mailliste på Yahoo om DFSee, måske kan andre her lige give
dig kommandoerne til det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-04 17:28

Allan wrote:

> Til gengæld har du nu øvelsen, og kan lave det samme på 6 timer ;)

Ikke helt. Efter sådan en omgang, bliver man dels opmærksom på OS/2s
alder og dels hvor mange udvidelser og lignende man bruger.

Selve installationen af OS/2 tager ikke andet end 25 minutter - når man
i forvejen har den rigtige Dani-driver på disketterne (og vel og mærke
ikke den fra eCS 1.0!) - dog skal der lige ekstra 5 minutter til at
kopiere netkortsdriveren fra disketten, hvilket installationsprogrammet
ikke kan finde ud af.

Så skal der installeres nyere hardwaredrivere til skærm, mus, lydkort og
printer og understøttelse af cd-brænder og TV-kort.

Fixpak, hvilket selvfølgelig foregår fra disketter...

Og så alle udvidelserne, hvilket får mig til at spørge, hvad I andre
egentlig bruger. Mine er:
MMIO procedures til at integrere understøttelse af MP3 og OGG i
styresystemet.
CW-Multimedia classes
EMX
Dragtext
XWorkPlace
Systray
VREXX
ODIN
C-A-D Handler
WarpOverlay
Innotek Font Engine
Java
Normalt også WPS-Wizard, men pga. et problem er den ude i kulden til
næste version kommer.

Og så skal der geninstalleres programmer, der gemmer oplysninger på
OS-drevet.

Og endelig skal der oprettes programobjekter i lange baner til
Systray'en.

> Der er dog en mailliste på Yahoo om DFSee, måske kan andre her lige give
> dig kommandoerne til det.

Jeg giver ham lige en dag eller to, inden jeg prøver i Yahoo-gruppen.

P.S.
Jeg har nu lavet en Xcopy af hele systemet, så burde en genetablering
kunne klares på mindre end 5 minutter, inklusiv 2 gange boot.

--
Mvh. Kim Ludvigsen