Brug for akut psykologihjælp?
Fra : dias

Dato : 08-06-04 15:31

Hej en bekendt står i den situation at vedkommende har brug for
psykologihjælp hurtigst muligt, det er først muligt i næste uge. Hvor kan
man henvende sig evt.?

Tak!

Fra : Nikita

Dato : 09-06-04 21:05

Du kan altid henvende dig til en skadestue, så kan de henvise dig videre...
ellers må det være gennem egen læge...

Fra : GJ

Dato : 12-06-04 13:35

>Hej en bekendt står i den situation at vedkommende har brug for
>psykologihjælp hurtigst muligt, det er først muligt i næste uge. Hvor kan
>man henvende sig evt.?

Jeg blev af min tidligere psykolog anbefalet psykiatrisk skadestue,
hvis jeg fik brug for hjælp akut.

Mvh GJ

Fra : Michael Englev

Dato : 09-07-04 11:31

Jeg har lige lært at min arbejdsplads har en aftale med en forening af
psykologer, jurister, socialrådgivere mv. som medarbejderne kan henvende sig
til uden at arbejdspladsen bliver indblandet. Det er vel sådan et
medarbejdergode i krisesituationer.
Måske din arbejdsplads også har en sådan aftale. I al fald en god idé efter
min mening.

Med venlig hilsen
/Michael

PS: så er jeg ny i det her nyhedsgruppe noget, så bær over med mig hvis
noget går galt ;)

Fra : Christina

Dato : 19-08-04 23:13

dias wrote:
> Hej en bekendt står i den situation at vedkommende har brug for
> psykologihjælp hurtigst muligt, det er først muligt i næste uge. Hvor
> kan man henvende sig evt.?
>
> Tak!

Den psykiatriske udrykningstjeneste

Den Psykiatriske Udrykningstjeneste, er et supplement til de psykiatriske
skadestuer. Den træder til, når borgere i København, på Frederiksberg og
Københavns Amt har brug for akut psykiatrisk hjælp i hjemmet.

Den Psykiatriske Udrykningtjeneste kan være hjælp til for:

- Sindslidende, som bliver akut syge, og derfor ikke tør eller kan, henvende
sig på de psykiatriske skadestuer

- Borgere som kommer i en pludselig alvorlig krise med risiko for selvmord,
og hvor der ikke er mulighed for henvendelse til en psykiatrisk skadestue

- Borgere med komplicerede psykiatriske tilstande hvor en hurtig psykiatrisk
indsats eventuelt kan forhindre tvangsindlæggelse.

Også pårørende kan henvende sig til den Psykiatriske Udrykningstjeneste.

Den Psykiatriske Udrykningstjeneste er bemandet med psykiatere.

Ring til lægevagten
Du kan kontakte Den Psykiatriske Udrykningstjeneste, ved at ringe til
lægevagten i området hvor du bor. Lægevagten vurderer dernæst om der er brug
for psykiatrisk hjælp, og kontakter i givet fald den psykiater, der er på
vagt.

Psykiateren ringer herefter til den, der har henvendt sig, for at få flere
oplysninger og evt. klare problemet gennem telefonen.

Psykiateren tager også på hjemmebesøg, hvis det er mere hensigtsmæssigt. Ved
hjemmebesøg deltager en psykiater og en ambulancefører.

Psykiateren vil først og fremmest søge at løse de akutte problemer gennem
samtale og rådgivning. Psykiateren kan også tilbyde den psykisk syge fortsat
behandling på distriktspsykiatrisk center, eller på psykiatrisk afdeling.

Åbningstid
Udrykningstjenesten er åben fra kl. 16.00 til 8.00 på hverdage. Lørdage,
søn- og helligdage er den åben døgnet rundt.

og

De psykiatriske skadestuer

Hvis du har brug for akut psykiatrisk hjælp, kan du henvende dig på en af
H:S psykiatriske skadestuer.

De psykiatriske skadestuer har åbent hele døgnet. Man kan henvende sig på
alle de psykiatriske skadestuer, uanset bopæl. Såfremt der skal foregå
behandling eller undersøgelser, vil der blive henvist til de psykiatriske
afdelinger der hører til din bopæl.

Der er psykiatriske skadestuer på følgende hospitaler:

- Psykiatrisk skadestue, Bispebjerg Hospital, Bispebjerg Bakke 23, 2400
København NV, telefon: 3531 2300, 5. Tværvej, Opgang 13 A og B.

- Psykiatrisk skadestue afd.D, Frederiksberg Hospital, Nordre Fasanvej 57,
2000 Frederiksberg, telefon: 3816 4514, lok. 4515

- Psykiatrisk skadestue, Hvidovre Hospital, Brøndbyøstervej 160, afsnit 838,
2605 Brøndby, telefon: 3632 3888/3836.

- Psykiatrisk skadestue, Amager Hospital, Digevej 110, 2300 København S,
telefon: 3234 5000.

- Psykiatrisk afd. 0, Rigshospitalet, Borgmester Jensens Alle 55, 2100
København Ø, telefon: 35 45 62 02.