§ 77 ordning
Fra : Crazy Camilla

Dato : 13-04-04 20:28

Hej.

Kender I nogen tilfælde hvor en udviklingshæmmet (retarderet) person har
fået en § 77 ordning og hvor værgen så administrerer det for ham/hende?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-04-04 21:07

Crazy Camilla wrote:
> Kender I nogen tilfælde hvor en udviklingshæmmet (retarderet) person
> har fået en § 77 ordning og hvor værgen så administrerer det for
> ham/hende?

Nej har jeg ikke hørt om

Bor vedkommende alene, i bofællesskab eller på institution ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 14-04-04 00:55

Hej.

Der er tale om en voksen mand, som vi kan kalde Jens.
Jens bor på institution, men hans forældre er meget utilfredse med
institutionen.
Derfor overvejer forældrene muligheden for at Jens kan flytte i egen bolig
med støtte.
Faderen skulle i så fald administrere ordningen, da han er værge for Jens.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Lotte M

Dato : 15-04-04 12:08

Crazy Camilla skrev

> [...]
> institutionen.
> Derfor overvejer forældrene muligheden for at Jens kan flytte i egen

§ 77 giver mulighed for hjælp til både fysisk og psykisk handicappede.

Først og fremmest skal Jens have et aktivitetsniveau, som, i forhold
til hans handicap, er betydeligt og som "gør det nødvendigt at yde
en ganske særlig støtte" - aktiviteterne kan være feks være hobbies,
foreningsarbejde eller arbejde.

77 brugeren skal kunne varetage rollen som arbejdsgiver. Det er
almindeligt at uddelegere opgaver som lønudbetaling og til en vis
grad rekruttering af hjælpere, men den daglige ledelse skal
brugeren kunne varetage.

> Faderen skulle i så fald administrere ordningen, da han er værge for
> Jens.

Hvis Far er værge, så tror jeg helt bestemt, at Jens falder udenfor
målgruppen. Jens skal kunne fortælle hjælperen hvad hjælperen
skal, hvornår og hvordan.

Jeg tror nærmere, at en reglerne om socialpæsaggogisk støtte
og hjemmehjælp vil være relevante.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 15-04-04 20:38

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal, hvornår og hvordan.
>
> Jeg tror nærmere, at en reglerne om socialpæsaggogisk støtte

Hej.

Efter at have læst mere om det tror jeg ikke at § 77 er det rigtige for
Jens.

Det er nok bedre at forsøge at lave et privat opholdssted (§ 94) med faderen
som ejer og Jens som den eneste beboer.

Med venlig hilsen Camilla.