Hjemmehjælp og bistandstillæg
Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 12:38

Min kone skal opereres og vil ikke være i stand til at lave alt det, hun har
gjort hidtil, i en periode derefter.
Jeg får højeste førtidpension og bistandstillæg.
Hvis vi får bevilget hjemmehjælp, kan jeg så risikere noget ang. mit
bistandstillæg?

--
Vh
Viggo

Fra : Lotte M

Dato : 30-03-04 16:15

Viggo skrev

> [...]
> Jeg får højeste førtidpension og bistandstillæg.
> Hvis vi får bevilget hjemmehjælp, kan jeg så risikere noget ang. mit

Næppe!

Det fremgår af vejledningen (pkt. 85), at: "Hvis der er mulighed for
at afhjælpe behovet gennem andre foranstaltninger, kan tillæggene
ikke tilkendes. "

Dvs, at du ikke har fået tillæget til opgaver, som vil kunne løses af
hjemmehjælpen. At din hustru får hjemmehjælp vil ikke berøre dit
bistandstillæg.

VEJ nr 66 af 10/03/1998 - Vejledning om Social pension

God bedring til fruen!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 17:12

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bistandstillæg.
>
> VEJ nr 66 af 10/03/1998 - Vejledning om Social pension

Mange tak for hurtig hjælp.
Vh
Viggo

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 09:56

> [...]
> bistandstillæg.
>
> VEJ nr 66 af 10/03/1998 - Vejledning om Social pension

Hej igen,
Jeg har hos DUKH http://www.dukh.dk/ fået oplyst at der er faldet en
afgørelse, hvor man trak i bistandstillægget ved hjemmehjælp. Men den del af
hjemmehjælpen, der er min kones "andel" skal jeg selvfølgelig ikke trækkes
for.
Vh
Viggo

Fra : Lotte M

Dato : 06-04-04 15:00

Viggo skrev

> [...]
> afgørelse, hvor man trak i bistandstillægget ved hjemmehjælp. Men den
> del af hjemmehjælpen, der er min kones "andel" skal jeg selvfølgelig

Har du nummeret på pgl. sm - jeg kan ikke finde en relevant på
listen, hverken hos Ankestyrelsen eller på Socialministeriets oversigt.

Prøv at se " Kommentar til afgørelser fra Den Sociale Ankestyrelse
- 'Bistands- og plejetillæg' - af ankechef Karin Rasch - ophold i eget
hjem - samtidig anden hjælp til dækning af bistands- og plejebehovet "

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/W19941930527-afgr

Heraf fremgår det, at du godt kan kan modtage hjemmehjælp og
bistandstillæg samtidig - men du kan naturligvis ikke modtage
hjælp til dækning af et givent behov fra mere end en ordning ad
gangen.

Eksempelvis har jeg personlig hjælperordning 24x7x365 og får
trukket 50% af mit bistandstillæg som (en i den grad symbolsk)
egenbetaling for hjælperordningen, fordi hjælperne delvist dækker
samme behov som bistandstillæget er tiltænkt. Det følger i øvrigt
af SM C-44-01

Bistandstillæget bevilges typisk til dækning af lejlighedsvis hjælp
på varierende tidspunkter og af varierende art og/eller længde,
som det fremgår af vejledningen, så er bistandstillæget ikke tiltænkt
hjælp som bistandsplejen normalt dækker - det må være toiletbesøg,
påklædning, personlig hygiejne og den slags. Derfor synes det, alt
i alt, ikke sandsynligt, at du skal trækkes for dobbelthjælp.

Jeg håber, at du har fået mere udførlig vejledning fra DUKH end
blot en henvisning til en ikke præcist defineret afgørelse.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 06-04-04 19:54

"Lotte M" skrev
<klip>

> [...]
> egenbetaling for hjælperordningen, fordi hjælperne delvist dækker
> samme behov som bistandstillæget er tiltænkt. Det følger i øvrigt

Jeg vil da lige bemærke til dette, måske kan det bruges i en eventuel anke.

Ulla har i december fået DSN afgørelse, at kommunen ikke har ret til at
trække i bistandstillægget til medfinanciering af pgf.77. Kommunen havde i
første omgang inddraget hele bistandstillægget. Efter klage, hvor vi
redegjorde for anvendelse af bistandstillæg, afgjorde de, at 50% skulle
trækkes. Dette blev anket. I afgørelsen henviser DSN til en dugfrisk
afgørelse i ankestyrelsen (4.nov. 2003), hvori det bl.a. hedder:

"Ankestyrelsen har lagt til grund, at vedvarende bistands- og plejebehov hos
personer, der er tilkendt førtidspension, som udgangspunkt skal dækkes efter
lov om social pension"
Det skal bemærkes, at nævnet ophævede kommunens afgørelse, men hjemviste
sagen til fornyet behandling og afgørelse med henblik på kommunens
stillingtagen til, om der evt. skulle ske nedsættelse af hjælpen efter
pgf.77.

Imidlertid havde hun i juni 2003 ansøgt om udvidelse af timetallet, fra 17t
pr døgn, samt 21x7t til ferie, mv.
For nylig fik hun så bevilling på fortsat 17t pr døgn, samt 70 døgn med
natdækning, så kommunen har altså undladt at skære pgf.77.
Men det er måske noget andet når der er fuld døgndækning

--
Karl Ejnar