Selvmedicinering
Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-03-04 21:29

Alle mennesker handler egentligt rationelt ud fra viden og erfaring.
Et menneske, der lever på bunden af en brønd, vil tro den blå cirkel foroven
er hele himmelen. Og nogen gange er det overskyet.
Er vi sultne spiser vi. Har vi hovedpine tager vi (måske) en Pinex. Har vi
ondt i følelserne, sjælen eller har siddet skævt på potten, er der 20.000
stemningsændrene stoffer på hylden. Nogle får man hos lægen, andre køber man
af rockerne og deres håndlangere. Alt afhængig af hvilken brønd man sidder
i. Altså et rationelt valg, ikke særligt hensigtsmæsssigt, men man ved jo
ikke bedre.
Den eneste vej / løsning på stofproblematikken er reel, ærlig og objektiv
oplysning uden fordømmelse. Misbrug er et "Bæord", skabt af
systemforvaltere, der ikke aner hvad de har med at gøre, fordi de aldrig
har siddet på bunden af en brønd.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Niels Poulsen

Dato : 28-03-04 22:23

Thomas Strandvig <thomas@strandvig.dk> wrote:

> Alle mennesker handler egentligt rationelt ud fra viden og erfaring.

Så må jeg være meget klog hvis du mener det

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-03-04 23:14

Klog og rationel handling er 2 vidt forskellige ting
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-03-04 21:45

On Sun, 28 Mar 2004 22:29:10 +0200, Thomas Strandvig wrote:

Hej Thomas,

Jeg er ikke helt enig i hvad du kalder tingene - ikke at jeg er
specialt uenig med dig ellers, men lige for at præcisere..

> Har vi ondt i følelserne, sjælen eller har siddet skævt på
> potten, er der 20.000 stemningsændrene stoffer på hylden. Nogle
> får man hos lægen

Så bliver man medicineret og er under (symptom-) behandling.

> andre køber man af rockerne og deres håndlangere.

Så selvmedicinerer man, ihvertfald hvis man ligeså godt kunne -
eller burde(?) - være under medicinsk behandling af
sundhedssystemet.

Det samme gælder hvis du har voldsomt ondt (fysisk eller
psykisk) og køber Ketoganer til formålet på Istedgade.

> Misbrug er et "Bæord", skabt af systemforvaltere, der ikke aner
> hvad de har med at gøre, fordi de aldrig har siddet på bunden
> af en brønd.

Jeg finder `misbrug´ er okay beskrivende, ikke pænt (men det er
misbrug heller ikke!), men præcist.

Ryger du dig en joint af og til, så er du bruger (af hash, eller
hvad der nu er i). Det samme gælder, hvis du drikker rødvin med
konen af og til.

Ryger du konstant, så det er stoffet som styrer festen, fremfor
dig, så du er du misbruger. Det samme gælder, hvis du ikke kan
klare livet uden tilsætning af alkohol. Og bliver du absinent
uden sprutten, så er du afhængig (og alkoholiker).

Hvis du får recepter på benzodiazepiner af din læge og ikke kan
stoppe, så er du utvivlsomt afhængig, men ikke misbruger, så
længe du holder dig hvad han/hun har ordineret.

Men tager du mere end lægen har ordineret, så er vi ovre i, at du
både er medicineret, afhængig og pille-misbruger.

Ellers udmærkede og tankevækkende indlæg fra din hånd

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 30-03-04 11:33

Hej Stig
Ahaa
Det er ligesom det sted, hvor man kan blive rask og sund, hedder et sygehus.
Et misbrugscenter er altså et sted hvor man kan stoppe et misbrug, forstået
på den måde at man , legalt, lægeordineret, kan få et stof, der oftest er
farligere end det man var blevet afhængig af, og- hokuspokus, fordi det er
lægeordineret, er det ikke længere misbrug.
Hvad så med alle de hashrygere, der bliver yderligere kriminaliseret i denne
tid (5-600.000 danskere har jeg ladet mig fortælle), hvad skal de så have,
Stesoer?

Mvh Thomas Strandvig

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 30-03-04 23:10

On Tue, 30 Mar 2004 12:33:19 +0200, Thomas Strandvig wrote:

> [...]
> farligere end det man var blevet afhængig af, og- hokuspokus, fordi det er
> lægeordineret, er det ikke længere misbrug.

Sådan er terminologien nu engang - det har ikke noget med
behandlingerne at gøre

Kan du ikke styre din brug, så er det misbrug.

Og mht. sygehuset og lægebehandling, så vil ingen fornuftig
behandler ordinere behandling med andre afhængighedsskabende
eller skadende stoffer!

> Hvad så med alle de hashrygere, der bliver yderligere kriminaliseret i denne
> tid (5-600.000 danskere har jeg ladet mig fortælle), hvad skal de så have,
> Stesoer?

Læs på sagerne, Thomas. Din fortalen for hashen gør dig lidt blind
for alle de andre aspekter - og der er mange.

Som sagt tidligere: Hash er på mange måder bedre end f.eks.
alkohol og benzodiazepiner, men det er heller ikke så fantastisk,
som du gerne vil gøre det til.

Mht. Stesolider, så er du useriøs og unuanceret - det jeg skrev
om var din forvirrende termilogi - ikke, at jeg anbefaler at man
udskifter et skidt stof (hash, alkohol, whatever) med et andet
skidt stof - sådan som du prøver at insinuere

Læs og forstå.. jeg er *ikke* en af dem, som er med i det
moderigtige korstog mod hash, sådan som mange andre her.

Og hvis du stadigvæk ikke forstår, så send mig gerne en mail og
jeg skal forklare dig baggrunden.

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 31-03-04 22:01

Hej Stig
Forkert. Hvis det er et lægeordineret stof, er det brug, hvis det ikke er,
er det "misbrug". Og det har intet med skadevirkninger eller afhængighed at
gøre.
Og hvad er det du gerne vil have mig til at læse på. Jeg har arbejdet
indenfor faget i 25 år, deltaget i stort set alle de behandlingskoncepter
der findes og er i øvrigt selv en gammel rod fra Vesterbro, der har prøvet
det meste. ( Først vokser man op, og så bruger man resten af livet på at
komme over det).
Og jeg mener ikke Hash er fantastisk, men jeg mener til gængæld slet ikke al
den forbandede lægeordinerede kemi er det. Og det er det der sker, og er
sket de sidste 10 år: at man udskifter et "skidt" stof, med et der er meget
værre.
Stesoer er i øvrigt et satans stof, du kan ikke dø af en od. men du kan dø
af kramper når du stopper, og ikke desto mindre lægeordineres det i flæng
til en alt for stor del af befolkningen.
Og,- hvor er det lige min terminologi er forvirret. Vær lidt saglig Stig.
Mvh Thomas Strandvig ( Som godt tør få sit efternavn frem)

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 31-03-04 23:42

On Wed, 31 Mar 2004 23:01:28 +0200, Thomas Strandvig wrote:

> Forkert. Hvis det er et lægeordineret stof, er det brug, hvis det ikke er,
> er det "misbrug".

Thomas, det passer simpelthen ikke.

Slå det op i en ordbog - jeg kiggede i nudansk og fandt, at 'mis'
foran et ord betyder (og jeg citerer):

noget forkert, noget negativt.

Sammensætter vi det med 'brug', så får vi forkert brug eller
negativ brug.

Så bruger du lægeordineret medicin forkert eller negativt, så er
det misbrug. Det har ikke spor noget med lovligheden af stoffet at
gøre eller om det er ordineret eller ej.

> Og hvad er det du gerne vil have mig til at læse på.

Det du skriver om.

> Jeg har arbejdet indenfor faget i 25 år, deltaget i stort set
> alle de behandlingskoncepter der findes og er i øvrigt selv en
> gammel rod fra Vesterbro, der har prøvet det meste.

Ja, det kan bestemt også mærkes på dine indlæg. Og dine 25 års
erfaring giver jeg ikke meget for, når de ikke kan mærkes på det
du skriver her.

> Stesoer er i øvrigt et satans stof, du kan ikke dø af en od. men du kan dø
> af kramper når du stopper, og ikke desto mindre lægeordineres det i flæng
> til en alt for stor del af befolkningen.

Nu snakker du om Stesolid igen. Hvorfor det?

> Og,- hvor er det lige min terminologi er forvirret. Vær lidt saglig Stig.

Læs mit oprindelige indlæg om terminologi igen, tak.

Ryger ud hash for tiden? Du ser fjender overalt (mig f.eks.) og
hash giver jo paranoia. Og dine indlæg her virker rimeligt
omtågede, hvilket gør mig lidt trist på dine vegne. Men det er
selvfølgelig dit eget valg.

> Mvh Thomas Strandvig ( Som godt tør få sit efternavn frem)

Hva'be'har?! Der står 'Stig' herunder, men mit efternavn står som
afsender på mine indlæg - både dette og tidligere.

Hvis du ikke kan finde ud af at se det, så er efternavnet
Jacobsen.

Og jeg undrer mig stadigvæk over dine reaktioner på mine indlæg -
hvis du ikke kan tåle svar på tiltale, så lad dog være med at
råbe i skoven.

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 01-04-04 00:24

Jo det gør hr. overdommer, du er helt galt afmarcheret. Ordbøger er ikke
interessante i vores debat, derimod den praksis der er virkelighedens
verden. Læs lige trådene.
Stesoer er sgu da noget djævelskab, er du uenig i det?
Og det med fjender overalt`?. Get real, prøv at se en tv avis.
Dine anslag under bæltestedet vil jeg ignorere. Bliv saglig Stig
Stadigt mvh Thomas Strandvig

Fra : Leo.E

Dato : 01-04-04 05:26

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> wrote in message news:<406b52ff$0$461$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> Og det med fjender overalt`?. Get real, prøv at se en tv avis.
> Dine anslag under bæltestedet vil jeg ignorere. Bliv saglig Stig

Øhh, når man er uenig med dig-Thomas, så er det anslag under
bæltestedet!
Og det der kunne være en debat, er endt med at det kun er dine
synspunkter der er "rigtige"!. Dvs at en misbruger er gået hen og
blevet til= en person der er afhængig af bevisthedsfremmende stoffer?
Tjah, det lyder da flot.
Leo

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 01-04-04 07:19

Hej Leo
Det med bæltestedet er, når der gåes efter manden i stedet for bolden.
Ex.Stig skriver: "Ja, det kan bestemt også mærkes på dine indlæg. Og dine 25
års
erfaring giver jeg ikke meget for, når de ikke kan mærkes på det du skriver
her."
Ang. Terminologi, så påstår jeg ganske rigtigt at virkeligheden er vendt på
hovedet som i Orwell´s bog 1984. At man erstatter noget der er relativt
ufarligt, med noget der er farligere, og vender tingene på hovedet ved at
kalde det illegale misbrug og det legale brug.
Sådan ser min model af verden ud. Man kan spørge mig hvorfor dit eller dat,
men ikke fortælle mig min model er forkert. Jeg har levet for længe og
oplevet for meget til at tro på andet.
Mvh. Thomas Strandvig

Fra : Leo.E

Dato : 01-04-04 17:07

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> wrote in message news:<406bb45d$0$504$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> men ikke fortælle mig min model er forkert. Jeg har levet for længe og

Hej Thomas
Din model er ikke forkert for dig;) er selv tidligere/tørlagt
misbruger, men jeg har en lidt anden opfattelse af tingene. Du snakker
om bl. a piller, de kan jo faktisk godt bare være en støtte, fordi der
er jo ingen der siger at, fordi man er blevet ædru/clean, at man så
også er helbredt- kan du følge mig?;)
Det er bevidst at jeg bruger ordet-misbruger, fordi i min verden er
det lig med erkendelse af et problem.

Hilsen: Leo

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 01-04-04 07:32

On 31 Mar 2004 20:26:16 -0800, Leo.E wrote:

> Øhh, når man er uenig med dig-Thomas, så er det anslag under
> bæltestedet!

Thomas er vist ikke så meget til debat og argumentation, men mere
til enetaler, som understøtter hans verden

Fra : Niels Poulsen

Dato : 01-04-04 14:01

Stig H. Jacobsen <usenet_dk2@nonogoth.dk> wrote:

> Thomas er vist ikke så meget til debat og argumentation, men mere
> til enetaler, som understøtter hans verden

Jeg er banger for at, du har ret

--
Ved retursvar brug denne em@il adresse til private svar.
mailto <npoulsen@post8.tele.dk>

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 01-04-04 07:29

On Thu, 1 Apr 2004 01:23:42 +0200, Thomas Strandvig wrote:

> Jo det gør hr. overdommer, du er helt galt afmarcheret. Ordbøger er ikke
> interessante i vores debat, derimod den praksis der er virkelighedens
> verden. Læs lige trådene.

Så lad os forholde os til 'misbrug' i den virkelige verden!

Rundt omkring på landets psykiatriske afdelinger, så finder du et
antal 'pille-misbrugere'. Nogle af disse vil have misbrugt
piller, som de har købt på gaden.

Men rigtigt mange har haft et (pille-)misbrug af lægeordineret
medicin, typisk benzodiazepiner og ofte sovepiller. Disse
mennesker har *kun* haft et misbrug af de piller, som de har fået
på recept fra deres læge.

Hvad siger dine 25 års erfaring til det?

At det ikke er misbrugere?

> Og det med fjender overalt`?. Get real, prøv at se en tv avis.

Ser du da også fjender der?

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 17:37

> Rundt omkring på landets psykiatriske afdelinger, så finder du et
> antal 'pille-misbrugere'. Nogle af disse vil have misbrugt
> piller, som de har købt på gaden.

Nu I snakker så meget om terminologi, så er det faktisk ikke piller I
snakker om, men tabletter. En pille har kugleform og er oftest fremstillet
ved udrulning. Piller laves stort set ikke mere - tabletter er den anvendte
formulering i dag.

Tabletter fremstilles ved komprimering og er sædvanligvis af cirkelrund form
med plane flader.

Så har vi den terminologi på plads

Mvh J. Ragnar

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 04-04-04 23:20

On Thu, 1 Apr 2004 18:36:50 +0200, J. Ragnar wrote:

> Nu I snakker så meget om terminologi, så er det faktisk ikke piller I
> snakker om, men tabletter. En pille har kugleform og er oftest fremstillet
> ved udrulning.

Jeps - og lavet af en pilletriller

> Piller laves stort set ikke mere - tabletter er den anvendte
> formulering i dag.

Det er ikke mit indtryk - i daglig tale hedder det stadigvæk
piller, selvom det hele er tabletter.

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 01-04-04 07:22

Hej Stig
Det var ikke dit efternavn jeg manglede, men mit der gerne må komme i
søgelyset.
Mvh Thomas