Misbrug, et "bæord"
Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-03-04 09:38

Misbrug er et forfærdeligt ord, der kun er egnet til at få den afhængiges, i
forvejen dårlige selvværdfølelse, helt ned. Hvordan mon de 100.000 danskere,
der er afhængige af lægeordineret medicin, vil reagere, hvis vi begynder at
kalde dem misbrugere?. Misbruger et ord, der har udgangspunkt i legale/
illegale stoffer og ikke den afhængighed, som det egentlig handler om.
Drop det bæord.

Mvh Thomas Strandvig

Fra : Niels Poulsen

Dato : 28-03-04 19:59

Thomas Strandvig <thomas@strandvig.dk> wrote:

> [...]
> kalde dem misbrugere?. Misbruger et ord, der har udgangspunkt i legale/
> illegale stoffer og ikke den afhængighed, som det egentlig handler om.

Næ Thomas du tager ganske fejl vi må vel kalde tingen det, det er. Hvis
vi og ander går og skjuller vors misbrug kommer vi ingen vejne

tak for mig

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-03-04 21:16

Prøv lige at "smage" lidt på ordet misbrug, tror du det er egnet til at
genopbygge selvværd?
Med afhængighed taler vi netop om det det er. Afhængighed ændrer adfærd.
Stærk afhængighed ændrer afdfærden til en, der er uacceptabel for samfundet.
Ved at tale om afhængighed, taler vi om noget der kan ændres (ved hårdt
arbejde og god behandling). Ved misbrug signalerer vi at den afhængige
person er et mis..... altså et dårligere menneske.
(Ny)Tænk.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Niels Poulsen

Dato : 28-03-04 21:10

> [...]

> arbejde og god behandling). Ved misbrug signalerer vi at den afhængige
> person er et mis..... altså et dårligere menneske.

Jeg er godt klar over at for folk som ikke har været nede i lorte er
ordet misbrug et fy ! fy !! ord, men med den begrænset viden jeg har på
området er det den eneste måde de utrolige mange mennesker kan komme ud
af deres afhængighed på er en selv erkendelse af at de er misbruger,
også må man bygge folk op igen der fra. Jeg er lidt overrasket over din
holdning til 10 til 20 procent af den danske befolkning, det kan vel
nærmeste beskrives som man må ikke kalde en neger for en neger men han/
hun er pludselig blevet en afroneger. Til sidst bliver sådan nogen pæne
medborger alle sammen men SYGDOMMEN er der stadig eller vil du prøve og
om døbe gruppen dk.helbred.sygdommen også kan folk selv gætte sig frem
til hvad du og andre mener med det. For mig ikke et dårligere
menneske,men et menneske med en større livs erfaring som hvis samfundet
brugte den rigtig ville blive et lang rigere samfund. Det er nok kun i
Danmark man tager så meget afstand fra folk som har eller har fast et
afhængige forhold til et eller andet

Tak for mig

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-03-04 23:13

Ikke dk.helbred sygdommen, men dk.helbred, afhængighed.
Der er godt nok mange ting ved afhængighed, der ligner en sygdom, men det er
ganske enkelt computeren, der er programeret forkert og harddisken, der
trænger til at blive omformatteret.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Niels Poulsen

Dato : 29-03-04 15:36

> [...]

> ganske enkelt computeren, der er programeret forkert og harddisken, der

De flest afhængigheds sygdomme er arvelig betroet, Som skylles manglen
et eller andet som ingen på denne jord kan sige nogle om de kan bare
ikke få nok,af Deres "stof" og på et tids punkt kommer sygdommen i
udbrud, sådan hænger det sammen. hvad enten du vil det eller ej

Tak for mig

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 18:53

> [...]
> ikke få nok,af Deres "stof" og på et tids punkt kommer sygdommen i
> udbrud, sådan hænger det sammen. hvad enten du vil det eller ej

Det var da lige godt noget af et postulat, har du nogen som helst evidens
til at underbygge det?

Mvh J. Ragnar

Fra : Niels Poulsen

Dato : 29-03-04 20:14

"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> wrote:

> Det var da lige godt noget af et postulat, har du nogen som helst evidens
> til at underbygge det?

Ja det har jeg, uden jeg vil komme nærmer ind på det!! ja så meget kan
jeg dog fortælle dig at jeg er et levnene eks på alle mine teorier,Ja
heldigvis er jeg levnene eller kom levnene ud af helvedet /skærsilden er
var godt nok varmt der nede

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 14:28

> [...]
> jeg dog fortælle dig at jeg er et levnene eks på alle mine teorier,Ja
> heldigvis er jeg levnene eller kom levnene ud af helvedet /skærsilden er

Jeg kan finde levende eksempler på alt lige fra at jorden er flad til at
homeopati virker, men videnskabelige eksempler kniber det straks lidt mere
med.
Det svar kan ikke rigtig bruges til noget som helt. Jeg er da ked af, hvis
du har haft problemer med stoffer selv, men at sige det er arveligt betonet
er at fralægge dig for meget ansvar. Socialt arveligt muligvis, men genetisk
betinget tvivler jeg nu på det er.

Mvh J. Ragnar

Fra : Niels Poulsen

Dato : 31-03-04 13:09

g"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> wrote:

> men genetisk
> betinget tvivler jeg nu på det er.

du kunne starte med og læse nogle af Dr. Willam D. Silkworth som var
læge på et stats hospital i slutningen af 30eren der er flere læger de
første var 1500. som beskrev alkoholiker som en psykiske og fysiske
besætteelse

--
Ved retursvar brug denne em@il adresse til private svar.
mailto <npoulsen@post8.tele.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 17:25

"Niels Poulsen" <npoulsen@NOSPAMpost8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> læge på et stats hospital i slutningen af 30eren der er flere læger de
> første var 1500. som beskrev alkoholiker som en psykiske og fysiske

Erhm, ja muligvis, men nu var genetikken desværre ikke rigtig noget man
kendte synderlig meget til dengang, så hvordan han genetisk har forklaret en
sammenhæng mellem genetik og tilbøjelighed til afhængighed er mig en gåde.

Desuden er jeg ikke helt klar over om du forstår, hvad jeg mener når jeg
siger genetisk arveligt?
Som du skriver: 'som beskrev alkoholiker som en psykiske og fysiske
besætteelse'. Dette har noget at gøre med selve afhængigheden, men det har
intet med en evt. genetiske arvelighed af tendens til afhængighed.

Mvh. J. Ragnar

Fra : Niels Poulsen

Dato : 31-03-04 19:01

> [...]
> sammenhæng mellem genetik og tilbøjelighed til afhængighed er mig en gåde.

Jeg glente og fortælle at det hvad et problem den gang de kunne ikke
bevise det, men frem til ca.1960, der skulle gå 500 år får man hvad den
teknologiske viden så man kunne angribe problemet på den rigtige måde
det vil sige total afholdenhed fra "stoffet" og at arbejde med sig selv,
det vil sige møde efter møde vi tage lige et møde til, så angriber man
sygdommen mental, det er en livs lang opgave

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 19:52

> [...]
> det vil sige møde efter møde vi tage lige et møde til, så angriber man
> sygdommen mental, det er en livs lang opgave

Det er en meget fin historie og bestemt relevant, men nu snakker du om noget
helt andet end jeg spurgte om. Jeg ville bare have bevis for dit postulat om
at misbrugere, eller hvad vi nu skal kalde dem, er misbrugere fordi det er
genetisk betinget.

Mvh J. Ragnar

Fra : Niels Poulsen

Dato : 31-03-04 20:56

> [...]
> at misbrugere, eller hvad vi nu skal kalde dem, er misbrugere fordi det er

Nu sætter du mig i samme problem stilling som lægerne har haft siden år
1500. hvis du vil forlange at jeg skal opfinde den dybe tallerken igen,
så nej det kan jeg ikke, jeg kan kun henholde mig til til de læger som i
gemmen tiden har arbejde med stofmisbruger alkoholiker og ud fra deres
erfaringer, så kan jeg kun give dig den mulighed og læse Dr.William D.
Silkworth. Hvis du vil hvad flere navne kan du godt det på højt
repeteret læger som hoved saglig kommer fra England eller USA, det næste
bliver vel at du stiller spørgsmålstegn ved de læger der kommer fra
England og sender dem der kommer fra USA,. Du må finde bogen frem det
vil du nok få mere ud af og læse det selv vi tales ved når du har læst
grundstoffet

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 31-03-04 21:47

Det ville ellers være praktisk hva? Hvis altså trang til stoffer var
genetisk betinget. Så kunne vi løse hele problemet med lidt udrensning a´la´
Hitler og iøvrigt også Danmark med div. åndsvage i efterkrigstiden.
Men- den holder ikke, og Minnesota modellen som der helt klart henvises en
del til, bygger på et håbløst forældet menneskesyn fra "Bibelbæltet" i USA
for 50 år siden.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 22:44

> [...]
> England og sender dem der kommer fra USA,. Du må finde bogen frem det
> vil du nok få mere ud af og læse det selv vi tales ved når du har læst

Nej, det mener jeg nu ikke jeg gør. Du sagde selv du havde evidens til at
underbygge dit postulat:

"> >Det var da lige godt noget af et postulat, har du nogen som helst
evidens
>Ja det har jeg, uden jeg vil komme nærmer ind på det!! "

Men den udtalelse trækker du måske tilbage?

Det jeg leder efter er såmænd bare en artikel, der beviser en evidens
indenfor det vi taler om. Og en bog fra 30´erne kan næppe oplyse om det, da
genetik var på et meget meget spædt stadium der.

Mvh J. Ragnar

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 31-03-04 23:25

On Wed, 31 Mar 2004 20:52:21 +0200, J. Ragnar wrote:

> [...]
> at misbrugere, eller hvad vi nu skal kalde dem, er misbrugere fordi det er

Hej Ragnar J.

Jeg søgte lidt på Google og fandt diverse om genetisk betinget
misbrug - det lader ikke til, at det er bevist at det findes -
altså at misbrug kan være decideret arveligt.

Mindes iøvrigt, at der var en del omtale om "misbrugs-genet" for
nogle år siden i medierne, men det kunne jeg ikke lige finde ved
søgning.

Anyway! Check selv hvad Google finder:

http://www.google.dk/search?q=genetisk+betinget+misbrug&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&btnG=Google+Search

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 23:37

> Jeg søgte lidt på Google og fandt diverse om genetisk betinget
> misbrug - det lader ikke til, at det er bevist at det findes -
> altså at misbrug kan være decideret arveligt.

Præcis min pointe :)

Mvh J. Ragnar

Fra : Jepski

Dato : 29-03-04 23:32

Et hvert menneske er herre over sin egen indsats i livet - man er ikke på
forhånd programeret til at være en "flyder" der bare lader sig lokke - af
stoffer eller alkohol- man hved altid hvad der er det rigtige, men kan ofte
blive udsat for påvirkniger af omgivelserne - som så medfører, at hvis man
er stemningsaktiv - måske er nemmere at lokke - eks. "tag dog en "drink" det
har aldrig skadet nogen" - eller denne her - "b a r fyr en fed" - "det er
kun tobak, du hoster godt nok bag efter, men det er ikke skadeligt" !!!!

Jepski

Jepski

Fra : Jepski

Dato : 29-03-04 22:15

At du og mange andre mennesker (også jeg) stadig bruger tid på at hjælpe -
"ændre" menneskers livsmønster - men jeg går stadig ind for stoffri
behandling - "DVS" en kold tyrker - og så - nogen at snakke med - Du Thomas
"afgifter" jo mennesker der har været ude i et "misbrug", fotæl lidt om
det! - det
kunne vi alle have godt af at få lidt oplysning om.

Det problem som myales som "bæ" findes overalt.
Jeg arbejder med unge kriminelle - deres indfaldsvinkel til kriminalitet er
ofte (99 - ud af 100) hash "misbrug". !
Jeppe

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 30-03-04 12:23

Hej Jeppe
Stoffri behandling er jo en forudsætning for en "omprogramering" fra
afhængighed til uafhængighed. Vi har nydt flere år sammen på sådan et
projekt, og vi lukkede jo netop fordi vi var imod afhængighed af et stof,
uanset om det var lægeordineret eller illegalt. Lige nu arbejder jeg stadig
med at hjælpe folk ud af afhængigheden, og du, med at få dem til at blive
ved med det ikke sandt?.
Hvis vi accepterer ordet "misbrug", så har vi også sagt farvel til vores
menneskr syn, idealet om uafhængighed, fordi alt lægeordineret stof
defineres, ikke som "misbrug", men som "brug". Og man "behandler" jo kun
misbrug, ik? Også derfor er "misbrug" et bæord. I begrebet "afhængighed" er
der da lidt menneskelig værdighed tilbage i. Det er nemmere at tilgive sig
selv en afhængighed af et stof en at tilgive et "misbrug". Og i din del af
arbejdet er det jo en væsentlig del af vejen, at kunne tilgive sig selv. Det
er nemlig godt for selvværdsfølelsen, og uden en god en af den slags, bliver
man selvdestruktiv (igen).
Jeg vi gerne skrive lidt om afgiftningerne, men det bliver i en anden
"tråd".
Mvh Thomas Strandvig