§4, §6 og afgiftsfri bil
Fra : Mette

Dato : 26-03-04 15:53

Jeg skal snart have skiftet min invalidebil ud. Hvad er forskellen på de 2
måder at få støtte til helt præcist, hvad anbefales det at man søger - jeg
har vidst bare den normale nu hvor jeg 114.000 til køb af bil, 16.000 til
automatgear og så også hjælp til nogle andre ændringer.

Nu vil jeg rigtig gerne have en MPV og er lidt lun på en Chrysler Voyager
fremfor Ford Transit og Mercedes Vito (Syntes at chrysleren er federe i
design for at sige det ærligt ;) men jeg er lidt ked af bezinforburget på
chrysler) - hverken Citroen C8, Peugeut 807 eller Toyota Previa leveres som
afgiftsfrie invalidebiler.

Er der nogle af jer der kan give et godt råd ? Findes der andre MPV'er a la
Chrysler som leveres afgiftsfrit -. hvordan er reglerne for at få en sådan
bil fremfor en almindelig på hvide plader.
Når jeg kigger priser kan jeg bare se at jeg skal give det samme for en
stationcar på hvide plader som f.eks en Chrysler Voyager afgiftsfri.

Gode råd modtages meget gerne ;)

Venlig hilsen Mette

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-03-04 17:15

Mette wrote:
> Jeg skal snart have skiftet min invalidebil ud. Hvad er forskellen på
> de 2 måder at få støtte til helt præcist,

Hvis ikke der kan findes en bil indenfor den almindelige beløbsramme (§4),
så kigges der efter "billigst egnede" hvor beløbsgrænsen er "fri" (§6)

> Nu vil jeg rigtig gerne have en MPV og er lidt lun på en Chrysler
> Voyager fremfor Ford Transit og Mercedes Vito

Så vidt jeg ved er Chrysler Voyager ikke længere godkendt som
10-personers...

> Findes der andre MPV'er a la Chrysler som leveres afgiftsfrit

F.eks. VW Transporter Kombi, Fiat Ducato, Citroën Jumper, Kia Carnival

> hvordan er reglerne
> for at få en sådan bil fremfor en almindelig på hvide plader.

Se øverst.

> Gode råd modtages meget gerne ;)

Hvis der er en bil du meget gerne vil have, og nogle du bestemt ikke vil
have, så er det nok en god idé, at have argumenter parat når du er til
afprøvning.
Du kunne tage en rundfart, og prøve f.eks. Ford Transit, Citroën Jumper (som
vist er den billigste af de store p.t.), VW Transporter.
Udgangspunktet idag er : Citroën Jumper, og hvis du bare ikke VIL have sådan
en, så må du se om du kan finde et eller andet der gør den vanvittigt
uhensigtsmæssig... Og det er sandsynligvis svært.
Men en stor baglift, så kan det meste lade sig gøre i sådan en

P.S. Jeg er ikke 100% objektiv; min samlever har §6 bil, og vi er igang med
at ansøge om udskiftning. Vi prøver at argumentere for Kia Paravan
(http://www.paravan.de) eller VW Transporter....
Og vi/hun vil IKKE have en varevogn der markedsføres på argumenter som
f.eks. "varerummets størrelse", og at dørbredden er rigtig god til at lempe
europaller igennem...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Jens Helby

Dato : 26-03-04 18:26

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote in message
> Så vidt jeg ved er Chrysler Voyager ikke længere godkendt som
> 10-personers...

Ifølge Sahva (Robert) kan Grand Voyager godt godkendes som nedstolet M2'er,
så der skulle ikke være noget i vejen for det.

> Du kunne tage en rundfart, og prøve f.eks. Ford Transit, Citroën Jumper
(som
> vist er den billigste af de store p.t.), VW Transporter.

Hvad koster Jumperen nu om dage? Med automatgear plejer den at være noget
dyrere end Transit'en, da det kun er den store dieselmotor, der leveres med
automatgear.

Mvh. Jens - der lige har fået leveret sin nye MB V220 CDI med underliggende
lift

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-03-04 18:47

Jens Helby wrote:
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote in message
>
> Ifølge Sahva (Robert) kan Grand Voyager godt godkendes som nedstolet
> M2'er, så der skulle ikke være noget i vejen for det.

Ok
Jeg ville nu alligevel ikke røre Voyager med en ildtang... Jeg har endnu til
gode at høre om en Voyager med automatgear der har kørt over 60-80.000 km
uden den gigantiske udgift til ny gearkasse
Men den flot!

> Hvad koster Jumperen nu om dage? Med automatgear plejer den at være
> noget dyrere end Transit'en, da det kun er den store dieselmotor, der
> leveres med automatgear.

Ups, my mistake - det er Transit varevogn der idag er billigst

> Mvh. Jens - der lige har fået leveret sin nye MB V220 CDI med
> underliggende lift

Hey dude - tillykke!!!

Fra : Wolfman

Dato : 08-04-04 17:52

> [...]
> gode at høre om en Voyager med automatgear der har kørt over 60-80.000 km
> uden den gigantiske udgift til ny gearkasse

Jeg har kendskab til kun 2 Voyager (selv haft den ene), som k'rt over
100.000, uden problemer med gearkasse - er det ikke en VWer du tænker på,
der har været store problemer.
Der har været lidt med airkondition i den Voyager LE jeg havde, men ellers
ikke noget.

Ville utroligt gerne have en igen, men har også hørt, at de ikke kan
godkendes længere - surt ;(

Fra : Sofie

Dato : 01-04-04 13:50

-- Jeg kommer til at tænke på, er der ikke noget med, at man skal betale
vægtafgift på en dieselbil?
Vi står overfor en udskriftning fra en lille benzinbil, til en kæmpe fiat
Ducato- måske nogen kan hjælpe mig med det.

Venlig hilsen
Sofie

Fra : Leonard

Dato : 01-04-04 15:00

"Sofie" <fie@mash4077.dk> wrote:

>Jeg kommer til at tænke på, er der ikke noget med, at man skal betale
>vægtafgift på en dieselbil?

Jo, du skal betale en udligningsafgift. På min VW Transporter er det
ca. 1200 kr. om året. Dette er dog hurtigt sparet hjem i brændstof.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : Mette

Dato : 28-03-04 00:20

Tak får råd + svar :)

> Hvis der er en bil du meget gerne vil have, og nogle du bestemt ikke vil
> have, så er det nok en god idé, at have argumenter parat når du er til
> afprøvning.

Argumentet til en Ford transit - er klar - det må næsten være det samme som
for 5½ år siden. Der er 50 cm at træde op i bilen og det er for meget. Jeg
har ikke brug for lift i bilen da jeg ikke skal kunne køre ind i bilen med
en kørestol, men bare have kørestolen med, så det vil sige jeg skal bruge
den almindelige dør i bilen og ergoterapeuten var hurtig med de 50 cm sidste
gang.

> [...]
>gode at høre om en Voyager med automatgear der har kørt over 60-80.000 km
>uden den gigantiske udgift til ny gearkasse

Jeg har også skulle have ny gearkasse i den bil jeg har nu (Hyandai accent)
så det er ikke specielt fedt - det værste er tiden når bilen er på værksted
! For hvor mange steder har en bil man kan få lov til at låne - hader at
skulle have bilen på værksted grundet dette - og det er snart tid igen :-/

Faktisk har jeg også set en Ford Windstar leveret som afgiftfri - men den er
nok dyr, da den ikke eksisterer på danske ford hjemmesider ;) Men der må
være mindst en model der er typegodkendt til DK, for den har jeg set holde i
fisketorvet i København :)

Venligst Mette

Fra : Leonard

Dato : 28-03-04 09:13

"Mette" <mette@dk-gillian.dk> wrote:

> [...]
>har ikke brug for lift i bilen da jeg ikke skal kunne køre ind i bilen med
>en kørestol, men bare have kørestolen med,

Det er så også modargumnetet for at du skal have en afgiftsfri
nedstolet bus. Afgiftsfritagelsen er betinget af at du er
kørestolsbruger og skal have plads til kørestolen der hvor sæderne
ellers skulle være.

Med din beskrivelse af funktionsevne vil jeg foreslå at du går efter
en fornuftig stationscar, der får du også en meget bedre
brændstoføkonomi og sikkerhed i bilen.

Fra : Mette

Dato : 29-03-04 07:55

> [...]
> nedstolet bus. Afgiftsfritagelsen er betinget af at du er
> kørestolsbruger og skal have plads til kørestolen der hvor sæderne

Der skal være plads til en kørestol i bilen ! Den er bare ikke elektrisk -
jeg har set en del Voyagere som afgiftsfri og ikke én med lift bagi - så det
modargument holder ikke mener jeg - jeg har også brug for pladsen selvom jeg
ikke har en elkørestol.

- Mette

Fra : Leonard

Dato : 30-03-04 12:15

> [...]

>modargument holder ikke mener jeg - jeg har også brug for pladsen selvom jeg

Tjah, du kan sjældent bruge det at andre har fået noget til at gå
udfra at du så også har ret til det, i hvert fald ikke uden at kende
deres historie helt. Og der er altså andre lifte end baglifte.
Jeg skrev det kun for at du kan vide at det kan blive brugt som
modargument, og så får at fortælle dig at det ikke er den evige lykke
at køre rundt i et stort skrummel af en bil, der bruger mere
brændstof, er dyrere at servicere og fylder en hel del mere når den
skal parkeres. En Chrysler er lang, meget lang.
Kunne jeg gå fra bagende til fordør, så havde jeg ikke en stor
kassebil, men en mindre stationcar.

Fra : Lotte M

Dato : 30-03-04 15:17

Leonard skrev

> Kunne jeg gå fra bagende til fordør, så havde jeg ikke en stor
> kassebil, men en mindre stationcar.

Me2 - jeg var kisteglad for min Opel Astra Caravan og ville
klart foretrække en stationcar fremfor kassebilen. Min Sprinter
har overraskende gode køreegenskaber, men den /er/ stor,
vindfølsom og dyr i drift
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Jens Helby

Dato : 31-03-04 04:55

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> wrote in message
> Me2 - jeg var kisteglad for min Opel Astra Caravan og ville
> klart foretrække en stationcar fremfor kassebilen. Min Sprinter
> har overraskende gode køreegenskaber, men den /er/ stor,
> vindfølsom og dyr i drift

Nu er sprinteren jo altså også den absolust største bil der kan fås som
nedstolet M2'er. Ingen tvivl om at der er fordele ved en stationcar, men en
Kia Carnival eller Chrysler Grand Voyager (der desværre ikke kan fås med
både dieselmotor og automatgear), kan jo blive væsenligt billigere end en
stationcar på hvide plader. Såvidt jeg husker koster Kia Carnival 148.000
uden afgift og moms, og det er immervæk noget mindre end de fleste
stationcars - også er den endda med dieselmotor, hvilket også er
fordelagtigt rent økonomisk.

Altså, jeg ville også foretrække en stationcar hvis jeg kunne anvende den,
men sådan som bilbevillingssystemet er skruet sammen, er det ikke helt let
at få bevilget en stationcar til 250 eller 300.000 kr, når de
afgiftsfritagede biler er uforholdsmæssigt billige. En transit kun koster
ca. 150.000 incl. moms, og den noget mindre (og ligeledes væsentligt lavere)
citroen jumpy er endnu billigere end dette - der skal altså nok en del
argumenter på bordet, for at få bevilget en stationcar fremfor en af
førnævnte.

Mvh. Jens

Fra : Leonard

Dato : 31-03-04 08:15

"Jens Helby" <Jens@ARGH_FJERN_DETTEhelby.dk> wrote:

> [...]
>citroen jumpy er endnu billigere end dette - der skal altså nok en del
>argumenter på bordet, for at få bevilget en stationcar fremfor en af

Måske, men hvis jeg kunne bruge en stationcar, så ville jeg sikkert
nøjes med et alm. §4 lån. Gensalgsværdien af en bil der er mere
almindelig og med afgiften betalt er meget højere end for en nedstolet
bus, hvor der skal betales afgift af. Og med §4 lån er gevinsten min,
som jeg kan bruge som jeg vil, fx til en dyrere bil næste gang.
Totalt tror jeg det vil være en billigere løsning for mig, der er
mange ting der er billigere ved en alm. bil fremfor en bus, service,
brændstof, dæk, forsikring osv.
Det største problem er ved den første bil, hvor man selv skal betale
en slat penge oveni for at dække forskellen mellem §4 lånet og bilens
pris. Men det er jo det banker er til for.

Fra : Jens Helby

Dato : 31-03-04 11:39

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
> bus, hvor der skal betales afgift af. Og med §4 lån er gevinsten min,
> som jeg kan bruge som jeg vil, fx til en dyrere bil næste gang.

At du scorer gensalgsværdien på en §4 bil forudsætter at du også køber en §4
bil næste gang, og ikke skifter til en §6. Det kan være svært at forudse sin
bilsituation 6-8 år ud i fremtiden. Hvis egenbetalingen på en stationcar er
i omegnen af 150-200.000 kr, så er det immervæk en del penge du skal have
for den brugte, før det kan betale sig. Til gengæld er det jo så muligt, at
du får større glæde af en stationcar iløbet af de 6 år, ligesom du slipper
for at ligne en instituttion på udflugt, når du kommer kørende i en kæmpe
kassebil

> Totalt tror jeg det vil være en billigere løsning for mig, der er
> mange ting der er billigere ved en alm. bil fremfor en bus, service,
> brændstof, dæk, forsikring osv.

Alle disse ting burde du jo kunne få dækket som merudgift efter
servicelovens §84. Så i teorien skulle du ikke have nogle merudgifter, ved
den større bil.

Mvh. Jens

Fra : Mette

Dato : 31-03-04 12:32

> Alle disse ting burde du jo kunne få dækket som merudgift efter
> servicelovens §84. Så i teorien skulle du ikke have nogle merudgifter, ved
> den større bil.

Ja, det er faktisk rigtigt, jeg får en del ting under §84 - men har det
alligevel også sådan at man skal heller ikke have mere end man har brug for.
Uden den hjælp jeg får i dag ved jeg slet ikke hvordan jeg skulle få tingene
til at hænge sammen - så hurra for §84

- Mette

Fra : Leonard

Dato : 31-03-04 14:59

> [...]

>Alle disse ting burde du jo kunne få dækket som merudgift efter
>servicelovens §84. Så i teorien skulle du ikke have nogle merudgifter, ved

Ja, det burde jeg vel, men hvad tror du kommunen siger til at jeg lige
har skiftet 4 dæk til 1400 kr. pr. stk. og at jeg på min lille bil kan
nøjes med 400 kr. pr. stk. Og at den store bil kun har kørt 60.000 km
og skulle have 4 nye, mens den lille bare kunne nøjes med 2 dæk ved
84.000 ?
Det giver faktisk en merudgift på 9 øre pr. km. eller 2700 kr. pr. år.
Jeg er bare ret sikker på at sådan kan kommunen ikke finde ud af at
regne det ud.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-03-04 18:35

Leonard wrote:
> Det giver faktisk en merudgift på 9 øre pr. km. eller 2700 kr. pr. år.
> Jeg er bare ret sikker på at sådan kan kommunen ikke finde ud af at
> regne det ud.

Men nu har du jo regnet det ud for dem
Og hvis ikke kommunen kan læse dte sort på hvidt, så skal det Sociale Nævn
eller DSA nok fortælle dem, at du dér har en merudgift

Fra : Jens Helby

Dato : 31-03-04 19:33

> [...]
> Det giver faktisk en merudgift på 9 øre pr. km. eller 2700 kr. pr. år.
> Jeg er bare ret sikker på at sådan kan kommunen ikke finde ud af at

Lagde du mærke til at jeg skrev "i teorien" og "burde"?
Jeg er udemærket klar over at det kan være en besværlig kamp, men jeg tror
man vil stå godt i en klagesag hvis kommunen har valgt en kassebil som
billigst/bedst, mens en stationcar egenligt kunne have løst kørselsbehovet.
Endvidere er det jo et argument for Mette, at hun tidligere har haft en
almindeligt personbil (med dertil hørende lavere driftsomkostninger).

Mvh. Jens

Fra : Mette

Dato : 31-03-04 10:58

Ja, jeg tænker også meget over at en stor bil er både dyere i benzin,
service og reservedele. Problemet er bare at jeg tit har brug for at have en
del ting med mig - og når kørestolen så også skal være der så fylder det en
hel del !

Men jo...jeg sidder da og kigger på de mindre stationscars....for jeg ender
nok op med en §4 og det er MANGE penge selv man skal ligge i en bil. Jeg
skal have minimum en stationcar - de er bare så pokkers dyre, og derfor
regnede jeg på at f.eks en Crysler Voyager koster det samme som en Corolla
Stationcar, og så har jeg ikke prøvet at have kørestolen inde i en Corolla
Stationcar så jeg er usikker på om den kan være der...jeg har en fastrammet
stol.

Men jeg skal nok tale med en ergoterapeut i kommunen, de har føet været gode
til at guide mig, så mon ikke også de kan være det her :)

- Mette