Rejsetilladelse til udlandet
Fra : Bettina

Dato : 26-02-04 18:02

Hej NG

Min dejlige kæreste og jeg har talt om at tage en weekendtur
til Sverige. Tænker jeg lidt længere frem, kan andre lande
og længere perioder også blive aktuelle.
Kæresten er paraplegiker, og har nævnt noget med at skulle
have en form for tilladelse fra sundhedsstyrelsen for at
kunne rejse til udlandet og være forsikret. Kender nogen til
dette?

Hvordan søger/får man tilladelsen?
Hvor lang tid tager det?
Skal der søges til hver enkelt rejse?

På forhånd tak for hjælpen!
Mvh Bettina

Fra : Leonard

Dato : 26-02-04 18:08

"Bettina" <bmg@KLIPUDos.dk> wrote:

>Kæresten er paraplegiker, og har nævnt noget med at skulle
>have en form for tilladelse fra sundhedsstyrelsen for at
>kunne rejse til udlandet og være forsikret. Kender nogen til
>dette?

Den eneste slags papir jeg kender noget til ved udlandsrejser er noget
med medicin, hvis man medbringer den slags.
Det gule sygesikringsbevis gælder for alle også paraplegikere og skal
selvfølgelig medbringes.

Bare se at få ham skubbet ned til færgen og komme afsted

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : Bettina

Dato : 26-02-04 18:30

Hej Thomas

Det har jeg sandelig også tænkt mig
Det er meget muligt, det handler om medicinen. Har du noget
info om det så?

Bettina

Fra : Leonard

Dato : 26-02-04 18:50

"Bettina" <bmg@KLIPUDos.dk> wrote:

>Det er meget muligt, det handler om medicinen. Har du noget
>info om det så?

Næh, men det ved de noget om på apoteket eller hos den læge der har
skrevet recepten.

Og gider du så at læse lidt på det nederste link herunder?

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Karsten Jensen

Dato : 26-02-04 23:07

Du skal spørge om et "medicinpas".

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Leonard

Dato : 26-02-04 23:23

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Du skal spørge om et "medicinpas".

på sundhed.dk kalder de det et pillepas:
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/1982
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 27-02-04 16:25

Hej

Din dejlige kærste huske hvist ikke helt galt, hvis man har en
kronisk sygdom der kræver indlæggelser m.v, prøv om denne side kan
lede dig vidre

http://www.arf.dk/Sundhed/Sygesikring/Rejsesygesikring.htm

På netdoktor står:

Kroniske sygdomme

Man er ikke afskåret fra at rejse ud i verden som kronisk syg, men vil
man forsikres ordentligt, kan det blive svært.
Rejseforsikringsselskaberne stiller nemlig meget store krav til
sygdommens stadie.
Du er ikke normalt forsikret mod sygdom og skader, hvis du har en
kronisk lidelse.
Hvis du vil være sikker på, at du kan tage af sted med en forsikring i
ryggen, er det en god ide først at få din læge til at skrive en
grundig vurdering af din sygdom og samtidig få en godkendelse af
forsikringsselskabets læger.
Selskabernes krav for at ville dække personer med kroniske sygdomme
er, at lidelsen ikke inden for de seneste to måneder før afrejse har
medført indlæggelse på et hospital, og at medicinen ikke er blevet
ændret inden for samme tidsrum.
Der er visse lande, du nok bør overveje ikke at tage til. Er dit
immunforsvar betydelig svækket af for eksempel HIV eller kræft, har du
en langt større risiko for at få infektioner og andre sygdomme. Men
situationen er individuel fra sygdom til sygdom, så tag eventuelt
kontakt med din patientforening for at få gode råd.

MHV

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Bettina

Dato : 01-03-04 19:11

> Din dejlige kærste huske hvist ikke helt galt, hvis
man har en
> kronisk sygdom der kræver indlæggelser m.v, prøv om denne
> [...]

Tak skal du have, Winnie!
Det var lige det, jeg manglede. Udlandsrejsen er dog udsat
til sommeren, da tiden er ved at løbe fra os. Vi tager en
weekend i DK i stedet denne gang. Men det er rart at være
forberedt, inden det bliver aktuelt.

Mvh Bettina

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 03-03-04 21:17

Hej Betina

On Mon, 1 Mar 2004 19:10:36 +0100, "Bettina" <bmg@KLIPUDos.dk> wrote:

>Tak skal du have, Winnie!

Selv tak
>Det var lige det, jeg manglede. Udlandsrejsen er dog udsat
>til sommeren, da tiden er ved at løbe fra os. Vi tager en
>weekend i DK i stedet denne gang. Men det er rart at være
>forberedt, inden det bliver aktuelt.

Jeg spurte min far omkring forsikring, han sagde I skulle være
opmærksom på der er flere forskellige muligheder for tilvalg, noget
med at "den raske" som standart ikke kan flye hjem med "patienten",
tabt ferie osv. Så sæt jer ned og tænk over hvad I vil have og så
spørge om prise, for hvor sjovt er der i Paris uden kærsten udover
de søde franks mænd/kvinder

MVH
Winnie
Med venlig hilsen