Simpelt script
Fra : Andy Dufresne

Dato : 24-01-04 21:28

Hej,

Da jeg INTET ved om Perl, er der så ikke en venlig sjæl der vil lave et
script til mig.

Det er garanteret meget simpelt.

Når det kaldes, skal der være en paremeter med, og denne parameter skal
skrives i en fil.

F.eks.: script.prl?gnyf eller script?parm=gnyf

Efter denne kørsel skal filen på disken så indeholde 'gnyf'

Hver gang scriptet køres, skal der så laves en ny linie i filen med den nye
parameter.

Det var det!

Mvh
Andy

P.S.: HVIS det kan lade sig gøre at gemme parametrene i en MySQL
database/tabel i stedet ville det væer alletiders, men ellers er en fil helt
fint.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-01-04 23:09

On Sat, 24 Jan 2004 21:27:40 +0100, Andy wrote:

> Da jeg INTET ved om Perl, er der så ikke en venlig sjæl der vil lave
> et script til mig.

usenet er generelt hjælp til selvhjælp...

Er der nogen speciel grund til at det er Perl du ikke vil lære?

> Det er garanteret meget simpelt.

Mmmh, så burde du jo også kunne lære det.

> Når det kaldes, skal der være en paremeter med, og denne parameter
> skal skrives i en fil.

> F.eks.: script.prl?gnyf eller script?parm=gnyf

Det er altså et CGI-script du vil ikke vil lave?

> Efter denne kørsel skal filen på disken så indeholde 'gnyf'

> Hver gang scriptet køres, skal der så laves en ny linie i filen med
> den nye parameter.

> Det var det!

Prøv at læse om:

Perl-modulet CGI <http://search.cpan.org/~lds/CGI.pm-3.04/CGI.pm>
Perl-funktionen open <http://www.perldoc.com/perl5.8.0/pod/func/open.html>
Perl-funktionen print <http://www.perldoc.com/perl5.8.0/pod/func/print.html>

Det er det hele!

Her er et script - det er rot13'et[1], så du kan vælge om du vil
snuppe det direkte, eller om du vil prøve først selv:

#!/hfe/ova/crey -G

hfr fgevpg;
hfr jneavatf;
hfr qvntabfgvpf;

hfr PTV;

zl $dhrel=arj PTV;

bcra SU, '>>rasvy' be qvr $!;
cevag SU $dhrel->cnenz('cnez'), "\a";

cevag $dhrel->urnqre;

> P.S.: HVIS det kan lade sig gøre at gemme parametrene i en MySQL
> database/tabel i stedet ville det væer alletiders, men ellers er en
> fil helt fint.

Så skal du læse om:

DBI <http://search.cpan.org/~timb/DBI-1.40/DBI.pm>

Det er det hele!

Mvh.

Adam

[1] <http://www.catb.org/~esr/jargon/html/R/rot13.html>
<http://www.rot13.com/>

--
"Right. Why waste time learning, Adam Sjøgren
when ignorance is instantaneous?" asjo@koldfront.dk

Fra : Tore Aursand

Dato : 28-01-04 16:07

On Sat, 24 Jan 2004 21:27:40 +0100, Andy Dufresne wrote:
> Når det kaldes, skal der være en paremeter med, og denne parameter skal
> skrives i en fil.

Er det et CGI-script du skal lage? I såfall bør du benytte deg av den
fantastiske CGI-modulen.

> Efter denne kørsel skal filen på disken så indeholde 'gnyf'
> Hver gang scriptet køres, skal der så laves en ny linie i filen med den nye
> parameter.

Prøv dette scriptet (utestet):

#!/usr/bin/perl
#
use strict;
use warnings;
use CGI qw(:cgi);

my $CGI = CGI->new();

my $filename = 'output.txt';
my $value = $CGI->param('param') || '';

if ( length $parameter ) {
if ( open(OUTPUT, '>>' . $filename) ) {
print OUTPUT "$value\n";
close( OUTPUT );
}
else {
## En feil oppstod ved åpning av $filename
}
}
else {
## Ingenting å skrive til $filename
}

Dette burde fungere sånn noenlunde, men husk at dette scriptet vil
generere en feilmelding om du lar web-serveren kjøre det. Grunnen er
scriptet ikke genererer noen output, noe en web-server forventer.

> P.S.: HVIS det kan lade sig gøre at gemme parametrene i en MySQL
> database/tabel i stedet ville det væer alletiders, men ellers er en fil helt
> fint.

Sjekk dokumentasjonen for DBI-modulen;

perldoc DBI

--
Tore Aursand <tore@aursand.no>
"Omit needless words. Vigorous writing is concise. A sentence should