Invalidebil
Fra : J Larsen

Dato : 29-01-04 23:06

Jeg står og skal have ny invalidebil, kassevogn med automatgear.

Der skal monteres lift på den, så er der ikke mange muligheder eller er
der?.
Vil helst ikke selv skulle ligge for mange penge oveni tilskudet fra
komunen.

Som jeg ser det er der vel kun ford transit og fiat ducato, er der
nogen der har gode som dårlige erfaringer med disse to biler, hører
også gerne om andre og dyere biler, da den dyere kan ende med at
blive den billigste at eje.

Mvh. J Larsen

Fra : Jens Helby

Dato : 31-01-04 23:37

"J Larsen" <sally@NOSPAMprivat.tele.dk> wrote in message
> Jeg står og skal have ny invalidebil, kassevogn med automatgear.
> Der skal monteres lift på den, så er der ikke mange muligheder eller er
> der?.

Der er en del forskellige biler, der kan indrettes som afgiftsfritagede
nedstolede 9-personers busser med lift - umiddelbart kan jeg komme i tanke
om følgende:

Ford Transit, Citroen Jumper/Fiat Ducato, Citroen Jumpy, Mercedes Vito,
Mercedes Viano, Opel Vivaro, VW Transporter, VW Multivan, Mercedes Sprinter
og evt. Kia Carnival, og Chrysler Grand Voyager (de to sidstnævnte dog ikke
med lift, men med automatisk rampe istedet).

> Vil helst ikke selv skulle ligge for mange penge oveni tilskudet fra
> komunen.

Det er jo mere der problemer ligger - alle de ovennævnte biler kan i
principper bevilges som billigst, bedst egnede, men i langt de fleste
tilfælde, vil der ikke være nogle (af loven accepterede) funktionsmæssige
fordele ved nogle af de dyrere biler (fx. Kia Carnival, Mercedes Vito eller
VW Transporter), fremfor en af de meget billigere modeller, såsom Ford
Transit eller Fiat Ducato.
I alle tilfælde handler det udelukkende om dine konkrete behov, og den
letteste måde at få afklaret disse på, er at få lavet en bilafprøvning (fx.
hos Sahva eller PTU) sammen med din ergoterapeut/sagsbehandler i kommunen.
Ved en sådan afprøvning vil man kigge på de forskellige modeller, og finde
ud af hvilken der er bedst til dig, udfra de ting du skal bruge bilen til
(fx. transport til arbejde, medbringelse af kørestol og andre hjælpermidler
osv).

Det viser sig i langt de fleste tilfælde at en Ford Transit eller Fiat
Ducato kan løse dette kørselsbehov, og i så fald kan det let blive en dyr
forretning for dig, hvis du ønsker at købe en anden bil, fx. en der er
mindre (disse er oftest dyrere). Det er dog vigtigt at huske på, at der ikke
er noget galt for at få bevilget en hvilken som helst af de ovenstående
biler, hvis det viser sig at du af en eller anden valid grund, vil kunne
løse dit kørselsbehov bedre med netop denne bil.

Mvh. Jens