Sovepiller - Stilnoct
Fra : Soffi

Dato : 27-01-04 18:24

Jeg har taget sovepiller i 3-4 måneder nu, hver aften inden jeg skal i seng.
Jeg led af seriøse søvnproblemer og der gik mange døgn mellem før jeg fik et
par timers søvn.
Da jeg lider af sygdom udover det, så min psykiater det ikke som et problem
at udskrive sovepiller til mig også, da jeg jo skulle have noget søvn.
Men nu er jeg oppe på at tage 2 om dagen før det virker, og vil gerne ud af
det. Men noget af det første jeg tænker på om morgenen når jeg vågner, er at
jeg lige kunne nuppe et par sovepiller og ligge mig til at sove igen. Det er
ikke rart at tanker kræser om det så ofte.. og løbende hele dagen..
Vil jo gerne ud af det.
Men nu har jeg bestemt mig for at prøve at trappe ud af dem... om en uges
tid når jeg har samlet mig sammen? Er der nogle der har nogle gode råd som
jeg kan tage med på vejen.. for tror det bliver en lang hård process...
selvom det bare er et alm. receptpligtiget lægemiddel som jeg har adgang
til.

Soffi

Fra : Leo.E

Dato : 29-01-04 07:04

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> wrote in message news:<J7xRb.546$7J6.113@news.get2net.dk>...
> [...]
> jeg kan tage med på vejen.. for tror det bliver en lang hård process...
> selvom det bare er et alm. receptpligtiget lægemiddel som jeg har adgang

Uden at vide det, lyder det til at der er nogen ting/problemer du skal
have styr på først. Og så trappe ned, for er det ikke en
virkelighedsflugt du er ude efter?
Hilsen: Leo

Fra : Soffi

Dato : 29-01-04 08:07

> Uden at vide det, lyder det til at der er nogen ting/problemer du skal
> have styr på først. Og så trappe ned, for er det ikke en
> virkelighedsflugt du er ude efter?
> Hilsen: Leo

Jeg er paranoid skizofren, depressiv type.
Så har meget jeg tumler med til hverdag.
Sovepillerne er lidt en flugt, for at behøve at stå op.. men jeg tar dem dog
ikke med det formål.
Er blevet afhængig af dem, pga. søvnproblemer, men er så senere kommet til
det punkt at de virker attraktive at tage hele døgnet rundt, da depressionen
og psykoserne tynger.
Så det er måske lidt en virkelighedsflugt. Går med tanken om at jeg ikke kan
sove uden dem, selvom jeg nok ved et eller andet sted, at virkeligheden ikke
hænger sådan sammen.
Men når jeg prøver uden, så kan jeg ikke.

Soffi

Fra : Leo.E

Dato : 30-01-04 07:00

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> wrote in message news:<sh2Sb.1583$rg6.744@news.get2net.dk>...

> [...]
> hænger sådan sammen.
> Men når jeg prøver uden, så kan jeg ikke.

Hej Soffi
Du kan sikkert heller ikke sove uden dem i øjeblikket, med de
problemer (diagnoser) du bærer rundt på. Men du har erkendt at det
ikke er vejen frem -STORT skridt fremad:) er du i behandling for
ovennævnte, og gør du noget selv?
Et lille tip, inden du går i seng om aftenen, så beslut at i morgen
skal du lave/gøre det-ligegyldigt hvad, altså du har noget at stå op
til;)
Hilsen: Leo

Fra : Steen

Dato : 02-02-04 22:30

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kan tage med på vejen.. for tror det bliver en lang hård process...
> selvom det bare er et alm. receptpligtiget lægemiddel som jeg har adgang

Hej Soffi

Selvom Stilnoct ikke er et benzodiazepin bør det anvendes og betraglige som
om det var et benzodiazepin. Det har de samme bivirkninger som
benzodiazepiner.
Bivirkningerne skyldes hovedsagelig, at man tager midlerne for længe.
Sundhedsstyrelsen fraråder mere end 1-2 uger for sovemidlers vedkommende.
Grunden er, at de for mange menneskers vedkommende mister deres virkning
efter kort tid, samtidig med, at de også forværrer den oprindelige tilstand.
Så gode midlerne end er til korttidsbehandling, ligeså dårlige er de til
langtidsbrug. Det svarer til at tisse i bukserne for at få varmen.

Derfor er det en klog beslutning, at du har bestemt dig for at trappe ud af
dem igen, selvom du ikke kan forvente, at det vil ske uden problemer i form
af forværret søvnløshed. Men hvis du gør det passende langsomt, bør det være
overkommeligt. Det er i hvert fald ikke sandsynligt, at det vil gavne dig at
fortsætte med pillerne.

Du læse mere om hvordan du udtrapper på denne hjemmeside:
http://www.benzoinfo.dk/nedtrapning/

Du kan også henvende dig til
BenzoRådgivningen
v/ Kirsten Midtgaard
Telefon 70 26 25 10
Telefonen er åben tirsdag og torsdag kl. 18 - 20. Derudover kan du indtale
en besked på telefonsvareren, hvorefter du vil blive kontaktet snarest
muligt.
Du kan også skrive til: km@benzo.dk

/Steen

Fra : Leo.E

Dato : 03-02-04 07:57

"Steen" <stja@FJERNc30.dk> wrote in message news:<401ec166$0$29349$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> Telefonen er åben tirsdag og torsdag kl. 18 - 20. Derudover kan du indtale
> en besked på telefonsvareren, hvorefter du vil blive kontaktet snarest

Det er aldrig godt at misbruge noget- enig i det. Men som jeg har læst
siden, er det kun symptom behandling og ikke samtidig
årsagsbehandling, dvs årsagerne er der stadig. Ret mig hvis jeg tager
fejl;)
Leo

Fra : Steen

Dato : 03-02-04 20:23

"Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden, er det kun symptom behandling og ikke samtidig
> årsagsbehandling, dvs årsagerne er der stadig. Ret mig hvis jeg tager

Du har da ret. Det meste medicin helbreder ikke, men lindrer blot
symptomerne, mens naturen ordner det med helbredelsen. Det er omtrent kun
penicillin, der helbreder.
Sovepiller og beroligende nervemedicin helbreder ikke noget, men nedsætter
kun symptomet for en kort tid. Hvis man så ikke behandler årsagen
psykologisk samtidig er man lige vidt. Men denne medicin vanskeliggør jo
også en psykologisk behandling - det siger sig selv, når man er faldet i
søvn eller omkuld af medicin.

En hovedpinepille fjerner jo også kun smerten, men ikke årsagen. Hvis man
ikke bliver masseret på skuldrerne eller får slappet af på anden måde,
vender hovedpinen tilbage, når pillen holder op med at virke. Der er nogen
som har fået hovedpine af at tage hovedpinepiller for længe!!!

Efter ophør med brug af sovepiller, f.eks. fordi virkningen efterhånden
udebliver, oplever man det, som lægerne kalder rebound insomnia. Det betyder
søvnløshed som en rekyl- eller tilbageslagsvirkning. Altså søvnløsheden
forværres på lidt længere sigt.

Derfor synes jeg, at det er så uansvarligt at udskrive sovemedicin i længere
tid (mere end 1-2 uger). Der er mange ældre mennesker, hvis liv og helbred
er reduceret på grund af langvarigt indtag af sovemedicin.

Man må også huske, at søvnbehovet hos mennesker er meget stærkt, så man får
sovet det, man skal, før eller siden.

Det er heller ikke farligt at undvære et par nætters søvn eller mere. Jeg
læste engang om en mand, om frivilligt lod sig holde vågen i flere døgn med
masser af kaffe og underholdning fra skiftende hold venner. Det blev vist
til 10 døgn uden søvn. Det vat et eksperiment, og da han æagde sig til at
sove var det med elektroencefallografens elektroder på hovedet. Den viste,
at han havde en meget livlig REM-søvn med høj drømmeaktivitet, og han
vågnede efter "kun" 13 timer og var fuldt restitueret. Dvs man indhenter
hurtigt den forsømte søvn.

Steen

Fra : Leo.E

Dato : 04-02-04 07:35

"Steen" <stja@FJERNc30.dk> wrote in message news:<401ff52a$0$29399$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> at han havde en meget livlig REM-søvn med høj drømmeaktivitet, og han
> vågnede efter "kun" 13 timer og var fuldt restitueret. Dvs man indhenter

Årsagen til mit spg. var at med de problemer spørgeren har, kan jeg
egentlig godt forstå, at livet virker uoverskueligt meget af tiden,
derfor virkelighedsflugten! og der vil ren symptom behandling ikke
hjælpe meget. Men du kunne da være interessant at høre hvad spg. Soffi
selv mener
Hilsen: Leo

Fra : Soffi

Dato : 06-02-04 11:58

Hej!

Tak for jeres interesse.
Jeg har søvnproblemerne pga. min sygdom jo.. ingen tvivl om det.
Og depressionen gør at jeg bare har lyst til at sove det hele væk.
Men jeg har brug for min søvn... når jeg har været vågen mere end
1½ døgn.. bliver jeg psykotisk og dårlig... så som den ene af jer beskrev,
kan jeg ikke bare holde mig vågen i flere døgn.
Jeg er under behandling for min sygdom, men som i oss har beskrevet, så
er de piller jeg får ikke helbredende, men bare nogle som slår sygdommen
ned,
imens pillerne virker.

-Soffi

Fra : Leo.E

Dato : 07-02-04 09:34

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> wrote in message news:<BoKUb.576$dJ3.317@news.get2net.dk>...
> [...]
> Jeg er under behandling for min sygdom, men som i oss har beskrevet, så
> er de piller jeg får ikke helbredende, men bare nogle som slår sygdommen

Kan sagtens følge dig. Ang piller, der findes psykofarmika der kan det
samme, uden at være vanedannende, har du snakket med din behandler om
det?
Hilsen: Leo

Fra : Soffi

Dato : 08-02-04 13:34

> Kan sagtens følge dig. Ang piller, der findes psykofarmika der kan det
> samme, uden at være vanedannende, har du snakket med din behandler om
> det?
> Hilsen: Leo

Hej Leo
Jeg har aldrig hørt om psykofarmika der kunne det, kun at det giver større
søvnbehov i starten af behandlingen. Ved du evt. hvad produktet hedder?
Så kan jeg bedre henvende mig til ham nemlig.

- Soffi

Fra : Leo.E

Dato : 09-02-04 07:13

"Soffi" <SoFFi@Psykopat.dk.invalid> wrote in message news:<3%pVb.2571$V4.645@news.get2net.dk>...

> [...]
> søvnbehov i starten af behandlingen. Ved du evt. hvad produktet hedder?
> Så kan jeg bedre henvende mig til ham nemlig.

Hej Soffi
Jeg fik noget, for flere år siden, der hedder Truxal, det brugte jeg
på samme måde som du bruger stillnoct, altså når der virkelig var
behov, så tog jeg en og var "væk" i mindst tolv timer. Det var efter
et forslag fra min læge, netop fordi det ikke er vanedannende;)
Her står lidt om det:
http://www.psykiatrifonden.dk/default.asp?spid=1023&forumid=1

Hilsen: Leo