Skift isdn til pstn
Fra : Robert Clausen

Dato : 22-01-04 22:25

Jeg vil gerne konvertere fra ISDN til PSTN.

Dengang jeg byggede huset fik jeg installeret ISDN stik, dvs. jeg har ingen
almindelige telefonstik.

Spørgsmål: Kan man selv montere et almindeligt stik, således at jeg kan
bruge almindelige telefoner og få konverteret til PSTN?

- eller er den eneste løsning at få besøg af en TDC tekniker?

Hilsen
Robert

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-04 11:17

"Robert Clausen" <rc@broerupkommune.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmål: Kan man selv montere et almindeligt stik, således at jeg kan
> bruge almindelige telefoner og få konverteret til PSTN?

Ja, kablerne kan godt genbruges. Du skal pille eventuelle slutmodstande af,
og blot bruge det ene par til PSTN-kablingen.

Fra : Robert Clausen

Dato : 24-01-04 15:29

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Tak for svaret. Jeg har lige et uddybende spørgsmål:

Kablet fra TDC kommer ind oppe på loftet og derfra går der et kabel ned til
kontoret hvor NT-boksen er placeret. Fra loftet går der ligeledes et kabel
ned til køkkenet, hvor der er monteret et ISDN-telefonstik.

Er det kablet der ligger på loftet, hvorfra jeg skal tage 2 ubenyttede
ledninger og føre ned til det rum, hvor jeg vil have et nyt PSTN-stik?

Hilsen
Robert

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-01-04 19:43

> [...]
> kontoret hvor NT-boksen er placeret. Fra loftet går der ligeledes et kabel
> ned til køkkenet, hvor der er monteret et ISDN-telefonstik.

Kablet til køkkenet "kommer fra" NT-boksen

> Er det kablet der ligger på loftet, hvorfra jeg skal tage 2 ubenyttede
> ledninger og føre ned til det rum, hvor jeg vil have et nyt PSTN-stik?

Det er kablet fra TDC der skal bruges. Fjern NT-boks og ISDN-stik og udnyt
eksisterende kabling til at forbinde kablet fra TDC til de ønskede rum.

Fra : Robert Clausen

Dato : 29-01-04 21:30

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Det vil være lidt træls at få lavet noget, som ikke virker og så ikke have
en telefonforbindelse, derfor tillader jeg mig at spørge dig igen, for at
være helt sikker:

Fra TDC kommer der et kabel med 4 ledere: lyseblå, hvid, hvid og orange. Fra
dette kabel går der et andet kabel videre til NT-boksen med farverne:
mørkeblå, rød, gul og brun. Den mørkeblå og røde er forbundet til NT-boksen.
Gul og brun bliver ikke brugt til noget.
De 2 kabler er samlet således lyseblå-mørkeblå, hvid-rød, hvid-gul,
orange-brun.

Jeg vil så fjerne forbindelserne mellem hvid-gul og orange-brun. Den
mørkeblå og røde ledning der idag sidder i NT-boksen vil jeg flytte over i
en PSTN-stik.

Har jeg så lavet det korrekt, eller har jeg misforstået noget?

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Robert

Fra : Cubus

Dato : 31-01-04 11:25

> [...]

> en PSTN-stik.
>
> Har jeg så lavet det korrekt, eller har jeg misforstået noget?

Ja, det lyder rigtigt. Orange/hvid er par nr 2, som du ville få brug for,
hvis du skulle have en ekstra telefonforbindelse eller fx ADSL på rå
kobber. PT er det altså to "døde" ledninger.

ISDN ankommer på blå/hvid og når du konverterer til PSTN vil det
almindelige tlf-signal være at finde på blå/hvid (som åbenbart er
videreført i blå/rød), som derfor passende kan afsluttes i et alm
3-polet telefonstik.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk