Handicaphjælper, aflønning, løntrin
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-01-04 21:48

Er der nogen her der kan af- eller bekræfte, at man i Århus Kommune siden
1/1-2003 aflønner handicaphjælpere efter løntrin 10 ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Karsten Jühne

Dato : 19-01-04 00:23

On Sun, 18 Jan 2004 21:47:49 +0100, Søren C. Fischer wrote:

>Er der nogen her der kan af- eller bekræfte, at man i Århus Kommune siden
>1/1-2003 aflønner handicaphjælpere efter løntrin 10 ?

Jeg kan ikke lige huske skæringsdatoen, men vi bruger skalatrin 10 i
Århus.
Hvis det er nødvendigt kan jeg selvfølgelig finde ud af det.

--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-01-04 01:11

Karsten Jühne skrev:

> Jeg kan ikke lige huske skæringsdatoen, men vi bruger skalatrin 10 i
> Århus.
> Hvis det er nødvendigt kan jeg selvfølgelig finde ud af det.

Meget gerne tak.
Jeg stødte på et website der skrev det at det var pr. 1/1-2003, og at Århus
således har aflønnet højere end ministeriets vejledning i over 1 år...

Jeg er selv handicaphjælper, og derfor er jeg meget interesseret i mere
info. Også om hvad Århus nu gør i 2004!

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 19-01-04 11:10

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> således har aflønnet højere end ministeriets vejledning i over 1 år...
>
> Jeg er selv handicaphjælper, og derfor er jeg meget interesseret i mere

Jeg har på www.jobindex.dk set et handicaphjælperjobopslag fra Silkeborg (så
vidt jeg husker) hvori der stod at aflønningen var efter kommunalt løntrin
13 (timeløn kr. 101, et eller andet).

Jobopslaget er der ikke længere - det var først i januar i år.

Men det er rigtigt at fra maj 2003 steg handicaphjælpere i Århus kommune fra
løntrin 9 til 10. Nuværende grundtimeløn er kr. 99,86.

Mvh.
Dorthe Lykke Sørensen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-01-04 12:00

Dorthe Lykke Sørensen skrev:
> Men det er rigtigt at fra maj 2003 steg handicaphjælpere i Århus
> kommune fra løntrin 9 til 10. Nuværende grundtimeløn er kr. 99,86.

Ok.
Er her nogen der er bekendt med at løntrin 10 er benyttet andre steder end i
Århus ?
(utroligt at Århus-hjælperne har kunnet opnå højere løn end os andre, uden
at det er blevet kendt i bredere kredse...)

Fra : Karsten Jühne

Dato : 19-01-04 12:46

On Mon, 19 Jan 2004 11:59:54 +0100, Søren C. Fischer wrote:

>(utroligt at Århus-hjælperne har kunnet opnå højere løn end os andre, uden
>at det er blevet kendt i bredere kredse...)

Det har nu været nævnt i flere handicap-blade.

Jeg tror en vigtig grund, til at hjælperne har fået forbedringerne,
er, at der er en stærk organisation for §77-brugere i Århus.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-01-04 14:22

Karsten Jühne skrev:

> Det har nu været nævnt i flere handicap-blade.

Ok, det har jeg overset

> Jeg tror en vigtig grund, til at hjælperne har fået forbedringerne,
> er, at der er en stærk organisation for §77-brugere i Århus.

Muligvis

Fra : Karsten Jühne

Dato : 19-01-04 12:35

On Mon, 19 Jan 2004 01:10:54 +0100, Søren C. Fischer wrote:

>Meget gerne tak.

Skalatrin 10 blev indført med virkning 1/1-03.
Fra samme dag begyndte handicaphjælpere også at optjene ancenitet til
pension. Da pensionsindbetalingen først begynder efter 3 års
ansættelse, indbetales de første pensionsbidrag fra 1/1-06.
Det er besluttet at give fuld løn under sygdom og barsel, men
startdagen er endnu ikke fastlagt.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-01-04 14:24

Karsten Jühne skrev:

> Skalatrin 10 blev indført med virkning 1/1-03.

OK, jeg må ha snakket med min arbejdsgiver om det er noget der skal kigges
på i hendes kommune.

> Fra samme dag begyndte handicaphjælpere også at optjene ancenitet til
> pension. Da pensionsindbetalingen først begynder efter 3 års
> ansættelse, indbetales de første pensionsbidrag fra 1/1-06.

Ok. Det gælder så også hvis man pr. 1/1-2003 havde været ansat i mange år ?
D.v.s. det ikke er "efter 2 års ansættelse" men efter "3 års ansættelse
regnet fra 1/1-2003" - korrekt ?

> Det er besluttet at give fuld løn under sygdom og barsel, men
> startdagen er endnu ikke fastlagt.

Ok. Her har vi sygedagpenge under sygdom. Barsel er ikke defineret her...
(aka: opsigelse formentlig)

Fra : Karsten Jühne

Dato : 19-01-04 18:46

On Mon, 19 Jan 2004 14:24:27 +0100, Søren C. Fischer wrote:

>OK, jeg må ha snakket med min arbejdsgiver om det er noget der skal kigges
>på i hendes kommune.

Desværre er det jo frivilligt om kommunen vil betale mere. Amtet har
vist og en vis medindflydelse qua grundtakstmodelle.

> [...]

Korrekt

>Ok. Her har vi sygedagpenge under sygdom. Barsel er ikke defineret her...

Hvis man opsiger pga. barsel risikerer man en alvorlig erstatningssag.

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 19-01-04 23:59

"Karsten Jühne" <nospam@websajt.dk> skrev i en meddelelse
> Skalatrin 10 blev indført med virkning 1/1-03.

Ja undskyld vildledningen med løntrin 10 stigningen i maj 2003, (det var
efter en lynhurtig gennemgang af gamle lønsedler), men jeg har atter
gennemgået mine lønsedler fra 2003 og kan først se stigningen til løntrin 10
gældende fra 1/2-2003.
Men det har vel ikke den store betydning om det var den 1/1 eller den 1/2.

Mvh.
Dorthe Lykke Sørensen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-04 11:55

Dorthe Lykke Sørensen skrev:
> Men det har vel ikke den store betydning om det var den 1/1 eller den
> 1/2.

Nej egentlig ikke, bortset fra at hvis du skulle have haft en lønstigning
fra og med 1/1 og først fik det fra 16/1 [1] er du blevet "snydt" i perioden
1/1 - 15/1

[1] Lønnen der udbetales d. 1/3 er vel for perioden 16/1 - 15/2 ik ?

Fra : Karsten Jühne

Dato : 20-01-04 12:54

On Tue, 20 Jan 2004 11:54:33 +0100, Søren C. Fischer wrote:

>[1] Lønnen der udbetales d. 1/3 er vel for perioden 16/1 - 15/2 ik ?

Nej.
I Århus udbetales lønnen den 16. i den efterfølgende måned.
Dvs. lønnen udbetalt 16/2 er for perioden 1/1-31/1

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-04 13:56

Karsten Jühne skrev:

> Nej.
> I Århus udbetales lønnen den 16. i den efterfølgende måned.
> Dvs. lønnen udbetalt 16/2 er for perioden 1/1-31/1

Ahhh ok

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 22-01-04 00:09

> [...]
> ansættelse, indbetales de første pensionsbidrag fra 1/1-06.
> Det er besluttet at give fuld løn under sygdom og barsel, men

Jeg har, fra sædvanligvis pålidelig kilde, hørt, at det godt nok er
kommunalt bevilget pr. 1/1-03, men at amtet først nu (ca. 1 år senere) har
givet sit endelige afgørende tilsagn.

Fra : Karsten Jühne

Dato : 22-01-04 01:04

On Thu, 22 Jan 2004 00:09:24 +0100, Dorthe Lykke Sørensen wrote:

>Jeg har, fra sædvanligvis pålidelig kilde, hørt, at det godt nok er
>kommunalt bevilget pr. 1/1-03, men at amtet først nu (ca. 1 år senere) har
>givet sit endelige afgørende tilsagn.

Skalatrin 10 har været i kraft fra 1/1-03.
Jeg har intet skrevet om, hvornår pensionsdelen er blevet besluttet,
kun at 1/1-03 var skæringsdatoen for optjening af pension.

Fra : Dorthe Lykke Sørense~

Dato : 22-01-04 18:24

> On Thu, 22 Jan 2004 00:09:24 +0100, Dorthe Lykke Sørensen wrote:

> Jeg har intet skrevet om, hvornår pensionsdelen er blevet besluttet,
> kun at 1/1-03 var skæringsdatoen for optjening af pension.

Så nu farer der en kværulantdjævel i mig : )

Min pointe er:

Hvis ikke amtet endeligt havde givet tilsagn om pensionering, så var der vel
ikke blevet nogen pensionsoptjening overhovedet og så ville skæringsdatoen
være irrelevant?