Helbredstillæg - medicin kort
Fra : Nicki

Dato : 07-01-04 22:57

Jeg kender en som har fået førtidspension efter den nye ordning, har så fået
at vide man ikke
ansøge om helbredstillæg - medicin kort når man er under den... Er det
rigtigt ???

For hvis man hva under den gamle ordning, ville man godt kunne... Det lyde
forket eller det er måske bare mig..

Mvh
Nicki

Nicki@e-privat.dk

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 07-01-04 23:15

Hej.

Jeg har også forstået det sådan at man ikke kan få medicinkort med den nye
pension.

MVH Camilla.

Fra : Leonard

Dato : 07-01-04 23:16

"Nicki" <Nicki@e-privat.dk> wrote:

>at vide man ikke
>ansøge om helbredstillæg - medicin kort

Det er rigtigt nok, til gengæld kan man søge om dækning af merudgifter
hvis man har en funktionsnedsættelse og det har man vel når man for
førtidspension.
Her gælder en bagatelgrænse på 500 kr. pr. mdr.
--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen,

Fra : onix

Dato : 08-01-04 19:53

> [...]
> rigtigt ???
>
> For hvis man hva under den gamle ordning, ville man godt kunne... Det lyde

Hej Nicki !

Ja, det er rigtigt nok med den nye førtidspension tilkendt efter 01.01.03,
at man ikke længere får helbredskort samt heller ikke kan ansøge om
personligt tillæg efter lov om førtidspension før 01.01.03 § 14 og § 17,
stk. 2. Ligeledes kan pensionister efter den nye lov ikke opnå boligydelse
efter reglerne som gamle førtidspensionister, men søge om boligstøtte
istedet for. Fordelen ved den nye pension er at det er ét beløb, svarende
til dagpenge man får. Derfor slipper man for at graduere i ½, 3/4 og 1/1
erhvervsevne. Men for ægtefæller og samlevende er beløbet vist 85% af
højeste dagpengesats.

Eneste mulighed for støtte for nye førtidspensionister er aktivlovens §§
81-85, hvor § 81 omhandler hjælp i særlige tilfælde og i denne paragraf er
betingelserne noget strammere tolket end pensionslovens afsnit om personligt
tillæg efter § 17. Ved aktivlovens § 81 skal der være tale om en social
begivenhed, en uforudseelig udgift, rimelig og velbegrundet samt at den ved
fravigelse af de først nævnte betingelser, ydermere skal være af helt og
afgørende betydning for den enkelte. Formuegrænserne er også meget
skrappere, man må stort set ikke eje noget likvid formue for at komme i
betragtnign til § 81 (bort set fra nogle undtagelser) . Hvis det angår
medicin og fysio behandler o.l. er det efter aktivlovens § 82 der skal
ansøgers. Det vil altid i både §§ 81 og 82 afhænge af en trangsberegning og
særligt en trangsberegning alene i § 82 som "alle" i DK principielt kan
søge.

Mht. § 84 som Leonard nævner skal du være opmærksom på at det ikke er nok at
have merudgifter for mere en d 500 kr pr måned alene, der skal først
udarbejdes en funktionsbeskrivelse som det er beskrevet i bekendtgørelsen
til servicelovens § 84. Det betyder at du skal falde ind for målgruppen og
personkredsen, inden det overhovedet er aktuelt at vurdere om du har
udgifter for mere end 500 kr. pr. måned. Vær obs på at § 84 er subsidiær i
forhold til andre handicapkompenserende ydelser og sygesikringsloven, fx
hvis du kan få vederlagsfri fysioterapi af lægen går det forud, får du
kronikker bevilliger går det forud undtagen egenbetalingen, osv osv osv. Det
er langt fra alle nye som hører under § 84, der er forholdsvis strenge krav
om at have et betydelig handicap som er af indgribende karakter i hverdagen
og som betyder at der må sættes ind med betydelige hjælpeforanstaltninger.
Det er dog visse grupper som specifikt hører under § 84 målgruppen fx
Epilepsi (så vidt jeg har forsået af såkaldte "historiske" grunde ?!?!) samt
personer med Cystisk Fibrose som dog alene kun kan få til diæten (hvilket
hvis det dokumenteres fra Rigshospitalet i diætoversigt over stiger kr. 500
pr. md).

Det var vist det, jeg kunne forsætte i lang tid, men det tror jeg igen gider
læse *ggg*

Mvh
Onix