Inventor eller Mechanical Desktop
Fra : Henrik Jensan

Dato : 03-01-04 16:45

Hejsa
Jeg har været væk fra CAD miljøet et par år, men har tidligere gjort i ACAD
3D (rel 14 og 2000).

Nu har jeg imidlertid kontakt til en møbeproducent, som ønsker sit
møbelsortiment modelleret i 3D tilbrug i programmet Architectural Desktop,
som jo også er et Autodesk program. Jeg skal lave nogle såkaldte Multiview
blokke, som er blokke som "ændrer indhold" alt efter synsvinkel. Jeg kender
ikke så meget til det, men det ser snedigt ud. Ser man fx. en plantegning af
et hus, så er møbleringen også i plan (2D), ser man opstalt følger møblerne
med ligesom en perspektiv vil vise møblerne i 3D.

Plan og opstalttegningerne gir sig selv, de skal bare laves i 2D, men 3D
modelleringen er jeg lidt mere i tvivl om. Jeg har tidligere arbejdet med
opbygning af 3Dmodeller af møbler v.h.a 3Dfaces i rel.2000, men har forstået
at det er forældet teknologi, og at det er solider og parametrisk
konstruktion der er sagen.

Møblerne -ihvertfald nogen af dem er lettere komplicerede med dobbeltkrumme
ryglæn/armlæn/sæder og derfor ikke ligesådan at gå til. Hvad skal jeg gøre?
Jeg har mokket lidt med Mechanical Desktop, gået deres tutorial igennem, men
synes sgu det er lidt kringlet. Hvad med Inventor? er det lettere
tilgængeligt, og ville det kunne bruges til opgaven?

Er der nogen af jer der har haft lignende opgaver og som kan give et par
tips?

Alle gode forslag modtages med kyshånd og hvis I har brug for flere
informationer, giver jeg dem gerne.

Mhv
Henrik Escobar

Fra : Brian Lænø

Dato : 03-01-04 17:59

"Henrik Jensan" skrev
> [...]
> tips?
>
> Alle gode forslag modtages med kyshånd og hvis I har brug for flere

Dobbelt krum overflade har Inventor ikke kunne lave tidligere, jeg ved ikke
om de seneste versioner kan.
Hvilket program du skal vælge Inventor eller Mechanical Desktop, betyder
ikke så meget, da du får begge programmer i den samme pakke (de kan ikke
købes enkeltvis).
Begge programmer kan næsten det samme, med enkelte undtagelser.
De har begge stærke og lidt svage sider.
Hvilket program der er bedst, komme an på hvad man skal lave.
På mit arbejde, skal jeg skal jeg primær lave arbejdstegninger og dxf filer
til cnc-fræsere.
Derfor laver jeg det meste af mit arbejde i Mechanical Desktop, da jeg
syndes at der er det bedste program til at lave tegninger.
Uanset hvilket program du vælger, så tag et basis kursus i det.
Pengene til kursuset er hurtigt tjent hjem i sparet tids forbrug.

--
Brian