inventor. planer for dummies
Fra : Bo N. Jacobsen

Dato : 15-12-03 13:28

Hej gruppe

Jeg kan simpelthen ikke lave planer i inventor :(
Problemet:
På en konus skal der være tre noter i deling.
Jeg trykker på plan, og klikker lystigt på forskellige kanter og flader, men
ak. ingen plan......
Det så ellers så let ud i videoklippet.
Er der en barmhjertig sjæl som vil pege mig i den rigtigt retning?
MVH
BNJ

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-12-03 17:14

"Bo N. Jacobsen" skrev
> [...]
> ak. ingen plan......
> Det så ellers så let ud i videoklippet.
> Er der en barmhjertig sjæl som vil pege mig i den rigtigt retning?

Det er også let, når man først vender sig til det

For at lave et parallel plan, valg "work plane" tryk på en plan flade (hold
venstre knap nede) og træk cursor lidt væk fra fladen.
Skriv den ønskede afstand i vinduet.

For at lave et vinklet plan, valg "work plane" tryk på en lige kant og
derefter på en flade der er parallel ved kanten.
Skriv det ønskede antal grader i vinduet.

Er der ingen kanter eller flader man kan bruge, så tegn en sketch, og brug
linjerne til at lave dit plan.
Det er altid en god ide at låse den første sketch fast i forhold til de
eksisterende planer.
I første sketch udvid "Origin", vælg "Project Geometry" og tryk på "Center
Point", målsæt ud fra dette punkt.

Hvis du skal bruge et plan der er tangent med din konus, så lav en sketch på
et eksisterende plan eks. XZ plane.
Med "Project Geometry" vælg de skrå kanter.
For at gøre det lettere, kig vinkelret på din sketch, tryk på "look at" og
der efter på din nye sketch.
Højre klik og vælg "slice graphic".
Tegn nu en linje der går vinkelret på den ene skrå kant (linjen skal starte
fra den projekterede linje).
Afslut din sketch.
Hvis dit emne ikke er gennemsigtig, så lav det gennemsigtig (det er
lettere).
Vælg "work plane" udvælg skæringspunktet fra din sketch, og vælg der efter
den vinkelrette linje.
Nu skulle du gerne have et tangent plan.

--
Brian

Fra : Bo N. Jacobsen

Dato : 16-12-03 17:44

Hej Igen!
Tak det hjalp, dog kunne jeg ikke målsætte til centerpoint, så mine noter
kom til at hænge lidt i fri luft, men de kom da på tegningen :)

MVH
Bo Jacobsen