Etisk råd
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-12-03 20:13

Hej alle.

Var i opmærksom på, at Etisk Råd for nogle uger siden offentliggjorde
nogle dybsindige betragtninger, der mundede ud i, at de ikke anbefaler
nogen form for aktiv dødshjælp/medlidenhedsdrab eller lignende?

Hvis i bemærkede det, hvad er så jeres reaktion på det?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-12-03 20:21

In an article of 14 Dec 2003 Kaj Svenningsen wrote:

> Var i opmærksom på, at Etisk Råd for nogle uger siden offentliggjorde
> nogle dybsindige betragtninger, der mundede ud i, at de ikke anbefaler
> nogen form for aktiv dødshjælp/medlidenhedsdrab eller lignende?

Ja, det blev nævnt i medierne.

> Hvis i bemærkede det, hvad er så jeres reaktion på det?

At det var forventeligt.
--
Uffe Holst

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-12-03 20:27

Uffe Holst skrev:

>At det var forventeligt.

Og det var så det fra din side?

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-12-03 22:09

> Og det var så det fra din side?

Jeg synes, at det var meget forventeligt, at Etisk Råd kom med den
anbefaling, de gjorde. Det ville være kommet meget bag på mig, hvis
de havde anbefalet aktiv dødshjælp i nogen form.

Det danske samfund er slet ikke modent endnu til aktiv dødshjælp, og
det har debatten i medierne efter min mening også båret præg af. Det
er jo også denne debat, at jeg baserer på, at deres anbefaling var
forventelig.
--
Uffe Holst

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 14-12-03 22:59

Uffe Holst skrev:

>Jeg synes, at det var meget forventeligt, at Etisk Råd kom med den
>anbefaling, de gjorde. Det ville være kommet meget bag på mig, hvis
>de havde anbefalet aktiv dødshjælp i nogen form.

Der er vi enige, men da jeg ikke er enig i deres anbefaling, henvendte
jeg mig da til rådet med min kritik.

>Det danske samfund er slet ikke modent endnu til aktiv dødshjælp, og
>det har debatten i medierne efter min mening også båret præg af.

Den del af 'debatten' jeg har hørt - og det er ikke voldsomt - har nu
nærmest båret præg af, at 'man' ikke har taget stilling og heller ikke
helt har lyst til det.

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-12-03 23:04

> Den del af 'debatten' jeg har hørt - og det er ikke voldsomt - har nu
> nærmest båret præg af, at 'man' ikke har taget stilling og heller ikke
> helt har lyst til det.

Netop. Det danske samfund er endnu ikke modent til aktiv dødshjælp.
--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 14-12-03 21:47

On Sun, 14 Dec 2003 20:12:53 +0100, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

> [...]
>nogen form for aktiv dødshjælp/medlidenhedsdrab eller lignende?
>
>Hvis i bemærkede det, hvad er så jeres reaktion på det?

At en hund på det punkt har bedre rettigheder end et menneske

Som min datter (9 år) sagde, da mormor lå døende og lægerne stadig
"prøvede" at gøre hende rask, "mor kan vi ikke bare køre hende til
dyrelægen" Når en 9 årig kommer med en sådan uopfordret kommentar, men
etisk råd ikke kan se det menskelige i det, ja så burde de nok skiftes
ud, med nogen der kan.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-12-03 01:23

Winnie Henriksen skrev:

>At en hund på det punkt har bedre rettigheder end et menneske

Netop.
Vi har dyreværn, børneværn, autoværn, høreværn og hjemmeværn, men man
kan fan'me ikke få lov at dø på en ordentlig måde.

> [...]
>dyrelægen" Når en 9 årig kommer med en sådan uopfordret kommentar, men
>etisk råd ikke kan se det menskelige i det, ja så burde de nok skiftes

Måske skulle vi få fat i yngre kræfter.
Den ene, der svarede mig fra Etisk Råd, mente jeg kom med en del
guldkorn til debatten og ligefrem bragte helt nye tanker frem.
Hvad er deres alder og livserfaring så bevendt, hvis indledning rummer
oversete aspekter.

Fra : Robert Pedersen

Dato : 15-12-03 10:17

"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> guldkorn til debatten og ligefrem bragte helt nye tanker frem.
> Hvad er deres alder og livserfaring så bevendt, hvis indledning rummer
Har du overvejet at blive indstillet og opstillet til etisk råd?
Hvis det er tilfældet, bør du måske overveje din indstilling.

Hvad er iøvrigt straffen for at få foretaget aktiv dødshjælp?

Robert

--
> Kaj Svenningsen
>
> Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

---

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-12-03 10:59

In an article of 15 Dec 2003 Robert Pedersen wrote:

> Hvad er iøvrigt straffen for at få foretaget aktiv dødshjælp?

Tjah, det er vel svært at straffe nogen, der er død. Men personen,
der forestår den aktive dødshjælp, kan straffes for manddrab, mord
eller hvad den præcise term nu end er.

--
Uffe Holst

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-12-03 13:49

Robert Pedersen skrev:

>Har du overvejet at blive indstillet og opstillet til etisk råd?

Nej da. Jeg vil ikke frivillig være gidsel.

>Hvis det er tilfældet, bør du måske overveje din indstilling.

Det lyder lidt bekendt.
Du har de rigtige indstillinger, dig kan vi bruge, hvis du vil
revidere din indstilling.

>Hvad er iøvrigt straffen for at få foretaget aktiv dødshjælp?

Det er jo en belønning.

Fra : Uffe Holst

Dato : 15-12-03 11:04

In an article of 14 Dec 2003 Winnie Henriksen wrote:

> [...]
> dyrelægen" Når en 9 årig kommer med en sådan uopfordret kommentar, men
> etisk råd ikke kan se det menskelige i det, ja så burde de nok skiftes

Det er jo netop én af problematikkerne. Din datter ønsker hende død. Du,
din mand, dine søskende og alle andre ønsker hende død. Men ønsker hun
vitterlig selv at dø? Var aktiv dødshjælp lovligt, ville hun måske føle
sig presset til at vælge aktiv dødshjælp, så familien kunne blive fri
for al besværet.

Jeg er også overbevist om, at Etisk Råd sagtens kan se det menneskelige i,
at folk selv har mulighed for at vælge, om de vil dø. Men at fokusere på
dette, som du i en udstrækning gør, er kun en ganske lille del af hele
problematikken.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 15-12-03 23:29

On 15 Dec 2003 10:03:37 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>vitterlig selv at dø? Var aktiv dødshjælp lovligt, ville hun måske føle
>sig presset til at vælge aktiv dødshjælp, så familien kunne blive fri

Hvis vi ville havde hende døv havde vi nok ikke 6 år inde støttet
hedne i beslutningen om at få en ny lunge, problemet er bare at den
medicin de får er kræft fremkalden og at hun kun fik 1 lunge så den
der var dårligst, og ikke udskiftet, opdagede de ikke var ramt af
kræft før det havde sprædt sig. Efter 4 mdr i kemo opdagede man så ca
15 svulster i hjernen. Man begynder så at stråebehandle hende men
direkte adspurt mener lægerne ikke at hun overlever 1 md. og ganske
rigtigt 14 dg. efter er hun så dårlig at lægerne råder min far, mor er
på dette tidspunkt ikke i stand til at tale, spis, gå på wc, hvormeget
hun opfatter kan man ikke sige men hun sover det meste af tiden, at
fjerne alt medicin og væske fra hende, problemet er bare at det er
søndag morgen og hun får først fred mandag kl. 18.

Hvis du mener det er at ønske hende død ja, så mener du jo også at
lægen handlede forkert. Det jeg merne er at når lægen tager medicinen
og væske fra hende hvofor skal hun så pines, vi ved stadig ikke
hvormeget man opfatter, i 1 1/2 døgn?

> [...]
>at folk selv har mulighed for at vælge, om de vil dø. Men at fokusere på
>dette, som du i en udstrækning gør, er kun en ganske lille del af hele

øhh nej det har de jo meldt ud at de ikke gør. Af hvilken problematik
enten mener man at det skal være lovligt at yde dødshjælp eller også
mener man det ikke, at der skal være regler er da klart, man skal være
sikker på at det er det personen ønsker. Og i min mors tilfælde ved
jeg at det sidste hun ønskede var at ende som hun gjorde.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-12-03 00:11

In an article of 15 Dec 2003 Winnie Henriksen wrote:

> [...]
> lægen handlede forkert. Det jeg merne er at når lægen tager medicinen
> og væske fra hende hvofor skal hun så pines, vi ved stadig ikke

Winnie, jeg ønsker såmænd ikke at tage stilling i denne sag eller en anden
konkret sag. Jeg forsøger at tale generelt.

Aktiv dødshjælp er efter min mening en meget grumset sag. Jeg kan sagtens
opremse utallige tilfælde, hvor aktiv dødshjælp vil være helt på sin plads,
men ligeledes kan jeg opremse et tilsvarende antal tilfælde, hvor aktiv
dødshjælp ikke vil være på sin plads.

Og det er jeg også overbevist om, at Etisk Råd kan. Så må man jo holde de
ene tilfælde op mod de andre tilfælde og vurdere, om det på den baggrund
skal tilrådes, at det bliver lovligt at yde aktiv dødshjælp, eller om man
skal vedblive med at fastholde, at aktiv dødshjælp er ulovlig.

> øhh nej det har de jo meldt ud at de ikke gør.

Nu lægger du "ord i munden" på Etisk Råd, som du ikke har belæg for. En
problematik som aktiv dødshjælp er ikke så sort/hvid, som du gerne vil gøre
den til.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 12:55

"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <news@kajsvenningsen.dk> wrote:
>

> At en hund på det punkt har bedre rettigheder end et menneske

Det var en ret uheldig sammenligning. En hund be'r vel ikke om at blive
aflivet. Det er netop det, man er bange for i Etisk Råd, om personen nu
virkelig mener det, eller er manipuleret til det.
For øvrigt går jeg selv ind for aktiv dødshjælp.

--
Vh
Viggo

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 15-12-03 23:34

On Mon, 15 Dec 2003 12:54:54 +0100, "Viggo"
<viggo.bollersnabelapost2.tele.dk> wrote:

> [...]
>virkelig mener det, eller er manipuleret til det.
>For øvrigt går jeg selv ind for aktiv dødshjælp.

Det er klart at det kan være svært men, det de i første række kunne
gøre er at gøre det lovligt at hjælpe folk det sidste stykke, i de
tilfælde hvor de idag bare stopper med at give væske og medicin og der
ved forkorte livet, men man ved ikke hvormeget disse patienter bla.
"lider" af tørst.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 12:49

Kaj Svenningsen skrev i <news:brig85.3vvosel.1@kajsvenningsen.dk,>:

> Var i opmærksom på, at Etisk Råd for nogle uger siden offentliggjorde
> nogle dybsindige betragtninger, der mundede ud i, at de ikke anbefaler
> nogen form for aktiv dødshjælp/medlidenhedsdrab eller lignende?

Det er forbigået min opmærksomhed - og jeg kan ikke lige finde et
godt link... .. :-/

--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-12-03 14:24

http://www.etiskraad.dk/sw152.asp

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 17:33

Kaj Svenningsen skrev i <news:brkg63.3vvotp5.1@kajsvenningsen.dk,>:

> http://www.etiskraad.dk/sw152.asp

Jeg syntes nok, der skulle være så'n en side, men den var vupi væk,
nede, borte eller nissen havde taget den... hmmm

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-12-03 20:54

"Lotte M" <post(at)lotte-m.dk> skrev:

>Jeg syntes nok, der skulle være så'n en side, men den var vupi væk,
>nede, borte eller nissen havde taget den... hmmm

Stop nu det vrøvl. Det var jo mig der havde den.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 15-12-03 23:56

On Mon, 15 Dec 2003 20:54:21 +0100, Kaj Svenningsen

Jamen er du ikke også en nisse

MVh
Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-12-03 00:40

Winnie Henriksen skrev:

>Jamen er du ikke også en nisse

Ikke sådan som jeg har fået nisser forklaret da.
Jæ'da bar' en zombie.

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 13:45

Hmmm