Søknad om ekstra seng
Fra : Jan K. Hagen

Dato : 12-12-03 22:52

Jeg sendte en søknad på en ekstra elektrisk seng for ca. 3 uker siden. Jeg
hadde et håp om å få ordnet dette til jul. Men har fremdeles ikke fått noe
svar/vedtak.
Jeg synes det er utrolig at det kan ta så lang tid når det går klart frem
jeg er handicaped og trenger sengen for å klare meg selv på mitt andre
hjemsted.
Det er lett for dem som sitter på trygdekontoret/rikstrygdeverket eller
liknende å legge en slik søknad til side eller avslå/ den for at dem skal få
tidligere juleferie. De viser da liten eller ingen respekt for
handicapede/funksjonshemmede.

Er det bare Norge eller er det slik i Danmark også?

--
Jan K. Hagen

Fra : Geir Hongro

Dato : 13-12-03 00:02

"Jan K. Hagen" <janhagen@start.no> wrote in message
> Jeg sendte en søknad på en ekstra elektrisk seng for ca. 3 uker siden. Jeg
> hadde et håp om å få ordnet dette til jul. Men har fremdeles ikke fått noe
> svar/vedtak.

Trist. Det er dessverre for få ansatte i offentlig sektor, og de som er
ansatt skal på død og liv tvinges til å kontrollere hverandre i hjel og
drive masse teit målstyring i stedet for å være et serviceorgan. De klarer
derfor ikke å få unna sakene fort nok.

Synd. Offentlig sektor bør bli mer som den var på 70-tallet.

Geir Hongrø

Fra : HKH

Dato : 05-02-04 00:18

"Geir Hongro" <geirhong@onlinenospam.no> skrev i melding

> [...]
> drive masse teit målstyring i stedet for å være et serviceorgan. De klarer

Det tok litt tid; men det byner å gli inn. Det gjenstår vel bare å nevne at
det var AP som sto bak målstyrings"reformen". Merkelig hvor lett det var for
Høyre å overta denne modellen. Eller kanskje ikke. Det var kanskje
høyrepolitikk ført i marka av nettopp AP-:)

HKH

Fra : Kjell T. Ring

Dato : 13-12-03 00:24

I njus knottet Jan K. Hagen blandt annet.....:

> Er det bare Norge eller er det slik i Danmark også?

Jeg måtte på legevakta i Tønder langt syd på Jylland med dattera forrige
sommer. Rakk ikke engang å ta "tissepause" ved ankomst venteværelse,
familien ventet i døra til legekontoret da jeg var ferdig.

Og alt var GRATIS!!!! Det er godt å bli syk i Danmark, og resten av det
jeg vet er stort sett bedre der enn her i oljelandet Sorge. Kan vel bare
skyldes våre "folkevalgte", som de kalles til tross for at man bare kan
velge blandt ugress.

Vet ikke om det konkrete, men jeg vedder en halvtress kroner på at dette
også er bedre der. Synd ikke kona vil flytte.....

--
Nei, jeg gjør ei.

Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 00:35

"Kjell T. Ring" <nomail@all.no> wrote:

>Jeg måtte på legevakta i Tønder langt syd på Jylland med dattera forrige
>sommer. Rakk ikke engang å ta "tissepause" ved ankomst venteværelse,
>familien ventet i døra til legekontoret da jeg var ferdig.

Fortæller du at du kom direkte ind til lægen, uden ventetid?
Så har du bare været heldig, meget heldig.
Der er ofte mange timers ventetid på lægevagten.

Og det er gratis i Danmark, ja, for vi betaler op til 68% af vores løn
i skat og for 3 biler når vi køber 1, heldigvis for så er skoler,
sygehuse og hjælpemidler i vid udstrækning noget "det offentlige"
betaler.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Egil Solberg

Dato : 13-12-03 02:39

"Kjell T. Ring" <nomail@all.no> wrote in message
> [...]
>
> Vet ikke om det konkrete, men jeg vedder en halvtress kroner på at dette
> også er bedre der. Synd ikke kona vil flytte.....

Du var heldig. Køen foran legevakta her ( i DK)er ofte ganske lang, ofte er
det lang ventetid før en blir sett av lege i mottagelsen til sykehuset også.
Og skatt betaler vi som bare det. Har etpar andre argumenter også som ville
fått deg til å pisse i buksene som pasient, men regner med de er relativt
konfidensielle.
Slutt med svartmalinga av Norge.

Fra : Leonard

Dato : 13-12-03 00:30

"Jan K. Hagen" <janhagen@start.no> wrote:

>Er det bare Norge eller er det slik i Danmark også?

Jeg har en ansøgning om en håndcykel, der nu har cirkuleret i systemet
i 1,5 år, så jeg vil slet ikke forvente noget på 3 uger, heller ikke i
Danmark.
Som jeg forstår din mail er det en ansøgning om en seng i et andet hus
end din faste bopæl. I DK er det nærmest umuligt at få hjælp til noget
som helst i en fritidsbolig/sommerhus, så havde jeg dit behov ville
jeg forvente en sagsbehandling på 1 eller 2 år.

Fra : Anders

Dato : 13-12-03 13:34

> [...]

> handicapede/funksjonshemmede.
>
> Er det bare Norge eller er det slik i Danmark også?

Jeg, med kraftig redusert arbeidsevne, gikk som mottaker av sosialhjelp i 3
år mens jeg ventet på at trygdekontoret skulle gjøre seg ferdig med å
behandle min søknad om yrkesrettet attføring. Nå har jeg heldigvis fått det
innvilget og gått i tilpasset utdanning de siste 2 årene med brukbare
fremtidsutsikter. Men moralen her er at jeg ville ikke forventet meg noe som
helst av trygdekontoret. Og absolutt alt som kan gå ikke etter planen, vil
gå ikke etter planen.

Like greit å belage seg på det verste, først som sist. Beklageligvis.

Fra : Samir Hovstø

Dato : 05-01-04 19:00

Hei
Tre uker er faktisk en kort tid når det kommer til leveringstid på
hjelpemidler. "Mer nødvendige" ting kan ofte ta lenger tid. Hadde
samme problem i sommer. Senga mi knakk sammen. Resultatet
var at jeg måtte kjøpe dette selv. Og med alle nødvendigheter
kostet det mer enn det jeg hadde. Lykke til.
Vet om folk som har ventet på rullestol, tilpasset, i to måneder.
Denne personen hadde ingen mulighet for å foreta noen forflytning
selv og måtte ydmykende bæres overalt.

"Jan K. Hagen" <janhagen@start.no> skrev i melding

----

Fra : Jan K. Hagen

Dato : 30-01-04 02:24

"Samir Hovstø" <bamse-brake@c2i.net> skrev i melding
> [...]
> var at jeg måtte kjøpe dette selv. Og med alle nødvendigheter
> kostet det mer enn det jeg hadde. Lykke til.

Er det mulig? Hvordan kunne de mene at du skulle betale for reperasjon av
senga selv? For de som trenger det er en elektrisk seng like nødvendig som
en elektrisk rullestol.

> Vet om folk som har ventet på rullestol, tilpasset, i to måneder.
> Denne personen hadde ingen mulighet for å foreta noen forflytning
> selv og måtte ydmykende bæres overalt.

Det er uverdig. Slik behandling fortjener ingen.

--
Jan K. Hagen

Fra : ....RUFO....

Dato : 30-01-04 09:14

> [...]
> senga selv? For de som trenger det er en elektrisk seng like nødvendig som

Gearoverføringa (les: Pakkestrikken) som sørger for framdriften til min
elektriske rullestol
røyk i romjula 2001. Stolen ble levert direkte til Norsk forhandler. De sa
at det kunne ta fire uker, da ny måtte fåes fra Tyskland. Det tok fire
MÅNEDER! Regelverket er slik at det er rikstrygdeverket som står for den
økonomiske biten av nyanskaffelse til rullestol, mens hvis stolen går i
stykker - er det brukerens hjemkommune som står ansvarlig for å skaffe
lånestol. Jeg bor i en liten kommune - de har ikke lånestoler.....
Heldigvis fikk jeg lånt et gammelt vrak (1983 mod!) fra
hjelpemiddelsentralen i Greåker. Ellers hadde jeg ikke hatt noen mulighet
til å komme meg rundt.
Og da kan dere tenke dere "gleden" jeg hadde da jeg oppdaget at den fordømte
strikken røyk igjen i Mai 2003!
Denne gangen tok det bare seks uker å få den "reparert". Noen lånestol hadde
fortsatt ikke min kommune. Og heller ikke hjelpemiddelsentralen. Heldigvis
fikk jeg lov til å låne "utestolen" til en bekjent i en annen del av fylket,
i en del av tiden...
Jeg skrev "reparert" i gåseøyne med vilje --- for i August begynte det å
dryppe olje fra simmeringen mellom motor og gearkasse. Det er nå ny
forhandler for Meyra-stoler i Norge. De sa at de skulle skaffe en ny
komplett kasse å ringe meg når den kom. Tror dere noen har ringt? Ikke fra
firmaet TIL meg ihvertfall!!!! Jeg har ringt og purret et gitt antall
ganger.
Men det er like dødfødt samtale som å snakke med enkelte saksbehandlere på
hjelpemiddelsentralen!

Fra : Jan K. Hagen

Dato : 30-01-04 02:16

> [...]

> handicapede/funksjonshemmede.
>
> Er det bare Norge eller er det slik i Danmark også?

De forbanna suppegjøkene på Fylkestrygdekontoret i
Vestfold/Hjelpemiddelsentralen avslo søknaden om ekstra seng på feriested :(
Arghh!! Tror dem at folk søker på hjelpemidler for moro skyld?

Det er forbannet lett for dem å avslå en søknad når dem ikke trenger slike
hjelpemidler selv. Tviler på at de egentlig vet hva det vil si å være
funksjonshemmed.
De kan være sikre på at dette skal klages inn for trygderetten. Jeg gir meg
ikke før jeg får det innvilget!

--
Jan K. Hagen