Rampe, 2. del
Fra : Uffe Holst

Dato : 12-12-03 20:43

Hej,

Jeg har tidligere snakket om en rampe mellem min stue og køkken/alrum, hvor
der er to trin, Message-ID: <J5.F5.DR29DUZdyfc3qNf.NR@post6.tele.dk>

Desværre er der vist ikke helt plads til, at den kan være lang nok. Den
skal nå 24 cm op, og den kan vist næppe blive meget mere end 120 cm i
længden i bedste fald. Det er 1:5, hvilket jo er noget voldsommere end
anbefalet. Men så må jeg jo skubbe hende op.

Men er rampen der først, så er jeg ikke i tvivl om, at hun også selv vil
(forsøge at) køre ned ad rampen. Hendes mor påstår i hvert fald, at hun
sagtens selv vil kunne gøre det.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, og vi snakker manuel kørestol.

Hvor meget bredere end kørestolen bør rampen være?

Bør der være nogle kanter på rampen? I så fald, hvor høje bør disse være?
--
Uffe Holst

Fra : Leonard

Dato : 12-12-03 22:18

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Hvor meget bredere end kørestolen bør rampen være?

>Bør der være nogle kanter på rampen? I så fald, hvor høje bør disse være?

Som jeg husker det skal rampen gå gennem en dør?
- så skal den jo bare fylde hele døren i bredden.
På så kort en rampe vil jeg ikke sætte kanter, men der er jo en
smagssag. Kanterne skal være mindst halvt så høje som forhjulene for
at forhindre at de kører udover.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Uffe Holst

Dato : 12-12-03 22:46

In an article of 12 Dec 2003 Leonard wrote:

> Som jeg husker det skal rampen gå gennem en dør?

Nej, mere en 'åbning', hvis bredde er ca. 115 cm. Men eftersom rampen jo
kom til at være ud for adgangen ind til køkkenet, så vil det ikke gøre
noget, at den ikke var 115 cm bred, da den så vil spærre mindre for
adgangen til køkkenet.

Mit tidligere ubehjælpelige forsøg ud i det grafiske kan fortsat findes
her: http://home6.inet.tele.dk/uhc/tegning.pdf

> - så skal den jo bare fylde hele døren i bredden.
> På så kort en rampe vil jeg ikke sætte kanter, men der er jo en
> smagssag. Kanterne skal være mindst halvt så høje som forhjulene for
> at forhindre at de kører udover.

Eftersom hun let lader sig distrahere, så vil jeg gerne være rimelig
sikker på, at hun ikke får et forhjul ud over én af siderne i et øjebliks
uopmærksomhed.

Må få spurgt hendes forældre om hjulhøjden.

Men tak i hvert fald for din info.
--
Uffe Holst

Fra : Leonard

Dato : 12-12-03 22:58

> [...]

>kom til at være ud for adgangen ind til køkkenet, så vil det ikke gøre
>noget, at den ikke var 115 cm bred, da den så vil spærre mindre for

OK, en alm. dør er 76-77 cm i åbning, men der kan man også i voksen
kørestol få fingrene i klemme og når der skal køres ned af en rampe
samtidig skal der være plads til at holde ordentligt fast i
drivringene.
Når det nu er en individuel løsning, så vil jeg mene at du skal
studere hende når hun kører i stolen og se hvormeget hun rager ud over
stolen både med fingre og med albuer/arme. OG så sal der være så meget
plads at hun ikke rammer den ene karm når hun kører midt på rampen.
Og så skal du tænke over hvor snævert du vil lave det, for hun vokser
jo og kræver mere plads med tiden.