Et idrætspsykologisk spørgsmål
Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 11-12-03 13:44

Jeg ved ikke, om idrætspsykologi hører til dk.sport eller
dk.videnskab.psykologi, men nu prøver jeg først at stille mine spørgsmål her
i dk.sport.

Hvad er den rigtige betegnelse for den tilstand, hvor sportsudøvere bliver
så anspændte af frygt for at begå fejl, at det går ud over deres
præstationer?

Det er et problem, der nok især ses i sportsgrene, der kræver spændstighed,
og hvor en anspændt krop kan ødelægge præstationerne, men også i andre
sportsgrene kan udøvere fokus på risikoen for at begå fejl få karakter af
selvopfyldende profetier, hvor deres adfærd bliver præget af det, de
frygter.

Findes der forslag til, hvordan tilstanden kan behandles?

Jeg spørger, fordi jeg går til dans på et hold, hvor jeg ofte føler den
beskrevne tilstand hos min dansepartner. Det betyder ikke mindst, at hun kun
lader sig føre i den retning, instruktøren har anvist, eller vi kan snakke
os til rette om. Da hun har erfaring, mens jeg er begynder, lader jeg
normalt hende føre mig, selvom jeg burde føre hende som mand.

Det forekommer mig dog også, det er en tilstand, der ofte er set på
håndboldhold eller hos atletikudøvere.

Med venlig hilsen
Børge