Alternativ til 4 * ISDN30
Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 09-12-03 11:17

Hej folkens.

Jeg skal til at lave en lille ting på en server. Denne server skal bruge 120
samtidige telefonlinjer, når systemet er færdigprogrammeret (sandsynligvis
via Intel Dialogic-hardware).
Vores plan indtil videre var at sætte den op hos vores konkrete kunde, men
deres PBX er ved at være fyldt godt op. Så de kan ikke rigtig sætte
4*ISDN30-kort i uden at skulle ud med den rigtig store pengepung.

Alternativt ville vi sætte den op hos os selv, men fordelen ved den anden
løsning er at vi kunne bruge deres eksisterende by-linjer. Hvis vi sætter
den op på vores kontor skal vi ud og købe 4 ekstra ISDN30 linjer á 14 kkr +
8 kkr/mnd. = relativt dyrt.
Desuden kan jeg se, at vi får brug for mere end dette...

Så jeg har to konkrete spørgsmål:
Findes der serverrum hos teleudbydere, hvor man kan få nemmere og billigere
adgang til mange linjer - ligesom der findes serverrum hos Internetudbydere?
Findes der alternativer til at slæbe 6-8 ISDN30 linjer ind på vores kontor -
f.eks. voip over radiokæde direkte til et-eller-andet (vi bor i kbh k.)?

Hvis I har andre ideer, så fyr løs: Vi prøver jo at lave smarte og billige
løsninger til vores kunder - og så er det surt at se pengene forsvinde til
teleselskaberne

Med venlig hilsen
Jens Brandt
Nørd

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 09-12-03 13:42

<klip>
> [...]
> den op på vores kontor skal vi ud og købe 4 ekstra ISDN30 linjer á 14 kkr
<klip>

Ups.
Jeg mente selvfølgelig 8 kkr/kvartal og så er det TDC-priser - hvis nogen
skulle være i tvivl...
De kan naturligvis fås en smule billigere andre steder...

/Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-12-03 18:52

"Jens Lykke Brandt" <jlb@(nospamplease)telefaction.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
120
> samtidige telefonlinjer, når systemet er færdigprogrammeret (sandsynligvis

Hvad skal alle disse linjer bruges til? Indgående/udgående?
Samtidighedsfaktor?

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 10-12-03 10:37

> Hvad skal alle disse linjer bruges til? Indgående/udgående?
> Samtidighedsfaktor?

Linjerne er et mix af indgående og udgående.
Og der skal være kapacitet til at samtlige linjer bruges på samme tid (jeg
regner med, at det var dette du mente med "Samtidighedsfaktor"?) - så der er
ikke rigtig nogen hjørner, som man lige kan skære

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-03 15:38

> [...]
er
> ikke rigtig nogen hjørner, som man lige kan skære

Så er I vel nødt til at have det fulde antal linjer dedikeret til jeres
applikation. I kan jo i så fald ikke dele med firmaets øvrige setup. Så er I
jo nødt til at bestille xx nye linjer.
Hvis du nu fortalte lidt mere kan det være jeg havde en bedre ide

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 10-12-03 16:22

<klip>
> [...]
> applikation. I kan jo i så fald ikke dele med firmaets øvrige setup. Så er

Hej Martin.

Du har fuldstændig ret: Jeg er, som jeg nævnte i min første posting, ude
efter 120 linjer - men jeg ville jo helst undgå at købe 4 ISDN30 linjer til
kontoret.
Derfor ville jeg høre om I havde hørt om alternativer til dette.

Jeg har i mellemtiden hørt fra Telia og Tele2: De har i hvert fald begge
mulighed for serverrum med telefoni - hvor telefonien er billigere.
Jeg venter stadig på en konsulent fra TDC og Sonofon for at høre om deres
muligheder, mens jeg mangler konkrete priser fra Telia og Tele2.
Jeg forventer ikke, at IP fremføring kan konkurrere med hostingen, så det er
nok hosting-løsningen, det ender med.

Ellers ser jeg ikke alternativer - eller ?

Hyg derude
Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-03 16:39

> [...]
er
> nok hosting-løsningen, det ender med.
> Ellers ser jeg ikke alternativer - eller ?

Når du ikke fortæller mere om hvad linjerne skal bruges til kan jeg ikke
sige noget om det

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 10-12-03 17:44

> Når du ikke fortæller mere om hvad linjerne skal bruges til kan jeg ikke
> sige noget om det

Hej Martin.

Jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig - det ville jeg også selv være
Men jeg kan ikke sige mere pt.

Vi laver af at lave smarte løsninger og vores ideer er til tider relativt
innovative - og relativt nemme at kopiere.
Og da ingen i dette forum har lavet en nondisclosure-aftale, så holder jeg
naturligvis kortene tæt til kroppen.
Det håber jeg, at du har forståelse for.

Men samtidig har jeg også givet alle relevante oplysninger: Hvad de 120
samtidige telefonlinjer skal bruges til er i princippet underordnet og din
insisteren på at få at vide, hvad de skal bruges til bekymrer mig lidt - men
jeg har dog tillid til, at det er for at kunne hjælpe mig på bedste vis: Det
er heldigvis oftest tilfældet i news.

Historien er ikke længere end at vi skal stille en server op, som skal kunne
håndtere 120 samtidige brugere - det kunne i princippet være en simpel IVR -
og det ønsker vi at lave billigst og smartest muligt til gavn for vores
kunde og os. 4 ISDN30 til vores kontor er overkill og spørgsmålet var om
dette forum havde forslag eller erfaringer med alternativer.

Jeg håber ikke at ovenstående bliver taget negativt op - det er i hvert fald
ikke ment negativt.

Hyg
Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-12-03 18:14

> Jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig - det ville jeg også selv være

Jeg er ikke nysgerrig.. jeg kan sagtens forestille mig hvad det er du er ved
at lave, men der er ligesom ingen grund til at fare frem med en
løsningsmodel når jeg ikke er sikker på hvilket problem der skal løses

> Det håber jeg, at du har forståelse for.

Selvfølgelig

> Men samtidig har jeg også givet alle relevante oplysninger

Nej, du har ikke fortalt mig hvad der skal transporteres. Tale, data?
Du har ikke fortalt mig hvad der er i hver ende: Computere, mennesker?

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 11-12-03 10:59

> Nej, du har ikke fortalt mig hvad der skal transporteres. Tale, data?
> Du har ikke fortalt mig hvad der er i hver ende: Computere, mennesker?

Hej Martin - og gruppe

De 120 telefonlinjer skal bruges til 2 vejs tale med vores server i den ene
ende og mennesker i den anden.

Hyg
Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-12-03 19:32

> De 120 telefonlinjer skal bruges til 2 vejs tale med vores server i den
ene
> ende og mennesker i den anden.

Det mest interessante ville være hvis du kunne finde en udbyder der ville
levere dem i noget IP. Det ville spare dig en del i hardware.

Fra : Brian Albertsen

Dato : 16-12-03 00:15

On Tue, 9 Dec 2003 11:17:11 +0100, "Jens Lykke Brandt"
<jlb@(nospamplease)telefaction.dk> wrote in
> [...]

>samtidige telefonlinjer, når systemet er færdigprogrammeret (sandsynligvis

Hos Song Networks har vi vores ISDN 30 til ca 1500/måned.

Trods alt billigere end 7500/kvt.