Mig med eksamensartiklen igen
Fra : Sinding

Dato : 04-12-03 10:48

Hej igen. Tak for alle svarene på min sidste meddelelse.
Jeg er i mellemtiden stødt på et problem. Det er ikke lykkedes mig at finde
folk, der er meget utilfredse med tilgængeligheden i folkeskolen.
Skolevæsnet gør åbenbart hvad de kan for at forbedre hvor der kan forbedres.
Er der nogen herinde der har haft dårlige oplevelser med folkeskolen, som
måske vil medvirke i mit projekt?

Ellers har jeg overvejet at undersøge hvorfor regeringen ikke vil gøre
DS3028 til lov. Her vil jeg gerne høre om i kender noget nybyggeri, der
overhovedet ikke er handicapvenligt. Jeg har hørt rygter om at Bruuns
Galleri i Århus er meget lidt egnet for kørestolsbrugere.
Håber at i vil hjælpe mig igen.
På forhånd tak
Peter Sinding

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-12-03 12:16

"Sinding" <petersinding@stofanet.dk> writes:

> [...]
> overhovedet ikke er handicapvenligt. Jeg har hørt rygter om at Bruuns
> Galleri i Århus er meget lidt egnet for kørestolsbrugere.

Bruuns Galleri er i hvert fald ikke egnet for gangbesværede, når man
bruger indgangen fra Jægergårdsgade. Der er kun en rulletrappe, som de
ikke rigtig kan bestemme sig for om skal gå op eller ned. Gulvet er
livsfarligt med krykker/stok, det er simpelthen spejlglat.

Men ellers kan du jo altid skrive om handicaptoiletterne i kælderne i
Århus. Der står nemlig ikke at de skal være tilgængelige, kun at de
skal være der. Prøv at søge på http://www.stiften.dk, der er en del
artikler.

Jeg morer mig også lidt over den bolig jeg er blevet tildelt gennem
den sociale boligtildeling. Det er en handicapbolig, men der er altså
tre trappetrin op til døren. Hvad hjælper det så, at der er skydedøre
og handicapvenligt toilet? Det er heller ikke muligt at lave mad i
køkkenet, hvis man sidder i kørestol.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Jens Helby

Dato : 04-12-03 12:57

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Jeg morer mig også lidt over den bolig jeg er blevet tildelt gennem
> den sociale boligtildeling. Det er en handicapbolig, men der er altså
> tre trappetrin op til døren.

Hmm, nu skal man ikke gå hen og blive paranoid, men enten er det meget,
meget dårlig planlægning, eller også kunne man forestille sig at det er en
bevidst beslutning, som skal forhindre de "tungest" belastende (for
kommunekassen) i at flytte ind - i alle tilfælde meget mærkværdigt.

Alligevel mener jeg dog at man skal glæde sig over at en stor del af de
nyere almennyttige boliger er tilgængelige - jeg bor således selv i et alm.
almennyttigt rækkehus (ikke særlig ældre- eller handicapbolig), hvor den
eneste nødvendige ombygning har været et lavere køkken, og hævning af nogle
fliser på terassen.

> Hvad hjælper det så, at der er skydedøre
> og handicapvenligt toilet? Det er heller ikke muligt at lave mad i
> køkkenet, hvis man sidder i kørestol.

Handicapvenlige køkkener er altid et stort problem, da de er meget dyre (og
også kræver en del mere vedligeholdelse), hvis de skal kunne benyttes af
både gående og siddende. I praksis er den eneste løsning på et køkken som
alle skal kunne bruge et med el-hejs, og uden underskabe. Et sådan køkken
fylder væsentligt mere end et alm. køkken, ligesom det er dyrt at anskaffe
og vedligeholde, så det er vel en meget rimelig politik at køkkener i
almennyttige boliger som standard ikke er kørestolsvenlige, men naturligvis
kan ombygges individuelt, hvis en kørestolsbruger flytter ind.

/Jens

Fra : TPBPER@SVENDBORG.DK

Dato : 04-12-03 14:00

Hej NG

Det med, at det er enkelte skoler i en kommune der er handicap egnede er
rigtigt. Men idag skal nybygninger og ombygninger være handicapegnede, se
f.eks http://www.dcft.dk/index.asp?pid=1240 der står reglerne, og opføres
der nybyggeri / ombygninger, der ikke overholder reglerne skal der være
givet dispensation fra reglerne, ellers er det en fejl.

Per

Fra : No Jekan Inmyadress

Dato : 05-12-03 13:41

> Jeg har hørt rygter om at Bruuns Galleri i Århus er meget lidt egnet for
kørestolsbrugere.

Ikke kun kørestolsbrugere.
Selv familier m. barnevogn har problemer på en travl lørdag!

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 09-12-03 16:26

Hej Peter

On Thu, 4 Dec 2003 10:48:19 +0100, "Sinding"
<petersinding@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Er der nogen herinde der har haft dårlige oplevelser med folkeskolen, som

Det kan måske skyldes at f.eks. her i kbh, hvor hovedparten af
skolerne er flere etager uden elevator, at mange børnene bliver
"sendt" på speciel skoler hvor forholdene så er handicapvenlige.
Men det betyder så at børnene ikke har venner i nærmiljøet

Hvordan det er i andre kommune ved jeg ikke men jeg kender f.eks. 2
børn der går på Geelskov hvor den ene kommer fra Solrød Strand og den
anden fra københav bliver så kørt til og fra hverdag, den ene magtede
de ikke at stoppe drilleri på skolen og den anden (kbh) sider i
kørestol og pga. adgangs forhold kunne hun ikke starte på en skole i
nærhede.

Vores datter er kun letter gang besværet, men pga. mange børn i
klasserne, kunne vores lokale skoler ikke tag hende, hun går på
lilleskole.

Jeg ved ikke om Geelskov har en hjemmeside men ellers så prøv at stil
dit spørgsmål på http://www.spastikerforeningen.dk/Debat/Default.asp
der ved jeg der er en del forældre der kikke.

Mvh

Winnie Henriksen
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen