Hjælp til eksamensartikel
Fra : Sinding

Dato : 02-12-03 20:20

Hej gruppe. Jeg er studerende på journalisthøjskolen og skal igang med et
eksamensprojekt.
Jeg mener at have hørt, at det kun er omkring 5% af landets folkeskoler der
er tilgængelige for elever i kørestol.
Disse elever skulle derfor være tvunget til at køre langt for at gå i en
skole der er kørestolsvenlig.
Er det rigtigt? Hvis i har haft erfaringer med dette, eller kender folk der
har problemer med tilgængeligheden i
folkeskolerne, må i meget gerne kontakte mig på sinding@mail.djh.dk.
På forhånd tak
Peter Sinding

Fra : Leonard

Dato : 02-12-03 21:16

"Sinding" <petersinding@stofanet.dk> wrote:

>Er det rigtigt?

Ja, det er rigtigt.
Skolevæsenet behandler i de fleste kommuner alle handicappede ens og
sætter dem alle i specialklasser på centerskoler uanset om deres
handicap er fysisk eller psykisk, og derfor synes det ikke nødvendigt
at have plads til kørestolsbrugere i alle de andre skoler.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Sinding

Dato : 02-12-03 23:50

> [...]
> handicap er fysisk eller psykisk, og derfor synes det ikke nødvendigt
> at have plads til kørestolsbrugere i alle de andre skoler.

- Har kørestolsbrugere da ikke frit valg af folkeskole?
Har i et eksempel på sådan et center, jeg kan kontakte?
Jeg er lidt chokeret over man stadig gør det. Er det ikke blevet lavet om
for noget tid siden?

Fra : Leonard

Dato : 03-12-03 10:34

"Sinding" <petersinding@stofanet.dk> wrote:

>- Har kørestolsbrugere da ikke frit valg af folkeskole?

Jo, da, hvis de selv kan komme op af trappen og svæve igennem dørene
til toilet osv.

>Har i et eksempel på sådan et center, jeg kan kontakte?
>Jeg er lidt chokeret over man stadig gør det. Er det ikke blevet lavet om
>for noget tid siden?

Prøv at spørg i Odense Kommune, jeg ved sg* ikke hvor ...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-12-03 22:13

Sinding skrev:

> Er det rigtigt?

Som led i din opgave skulle du låne en manuel kørestol, og begive dig ud til
5-10 folkeskoler. Så kan du ved selvsyn konstatere hvordan forholdene er.
Det tager et par dage, og vil give dig et dybere indblik end hvad vi herinde
kan fortælle
Begge dele er naturligvis værdifulde, men førstehåndsindtryk er altid nummer
1

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Sinding

Dato : 02-12-03 23:40

> Begge dele er naturligvis værdifulde, men førstehåndsindtryk er altid
nummer

- Hehe... Det var faktisk ikke en helt dårlig idé. Det ville da give gode
muligheder for at lave en artikel med gode beskrivelser.
men sådan en er vel desværre ikke helt let at få fat i

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-12-03 23:57

Sinding skrev:

> - Hehe... Det var faktisk ikke en helt dårlig idé. Det ville da give
> gode muligheder for at lave en artikel med gode beskrivelser.
> men sådan en er vel desværre ikke helt let at få fat i

Der er måske nogen herinde der kan "skaffe" dig en lånestol i et par dage.
Ellers må du ned på din lokale hjælpemiddelcentral (www.hmi.dk er kodeordet
i din søgning efter hvor de ligger), og sætte dem ind i situationen
Alternativt kan en kørestols-forhandler måske være behjælpelig med at låne
dig en brugt demo-stol i et par dage...?

Et døgn i en kørestol, og du vil få nogle vinkler med i din opgave som du
helt sikkert ikke får med ellers.....

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-12-03 00:21

Søren C. Fischer skrev:

>Alternativt kan en kørestols-forhandler måske være behjælpelig med at låne
>dig en brugt demo-stol i et par dage...?

Eller et plejehjem. De har da af og til reservestole.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-03 12:49

On Tue, 2 Dec 2003 23:56:33 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Et døgn i en kørestol, og du vil få nogle vinkler med i din opgave som du
>helt sikkert ikke får med ellers.....

Elsker at læse "normales" erfaringer fra en tur i stolen - de bliver
virkeligt overraskede.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen