Dystoni
Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 04-11-03 23:23

Det er kanskje noen her som har tilgang til norsk TV-2?
Den 20.11. er det innslag der om Dystoni på "Frokost-tv"
Det blir vel en eller annen gang mellom 6.30 og 9.00.

Jeg har selv dystoni. Hodet mitt trekker bakover mot
venstre og nedover mot høyre. Hjernen sier at muskler
skal være slappe, men så er de stramme. En kan få det
i flere muskler, og noen med den sykdommen har fått
det i ryggen slik at de må sitte i rullestol. Kanskje er
det noen med denne sykdommen som leser her? Noen
får det i øyemusklene, slik at de ikke kan åpne øynene.
Heldigvis har jeg foreløbig bare fått det i nakken, og litt
i talemusklene.

Det som også følger med for mange er at en ikke greier
å fokusere blikket. Når jeg får noen på "feil" side og ikke
greier å snu meg når jeg snakker til vedkommende er det
ikke moro. Når man da heller ikke greier å få blikk-kontakt
så blir en utenfor sosialt mange ganger. Håper at noen ser
på innslaget den 20.11. Hvis jeg får beskjed fra Norsk
Dystoniforening om mer nøyaktig tidspunkt, skriver jeg
her igjen.

Anne Lise Hovdal

Anne Lise Hovdal