Træt eller frisk af sport?
Fra : Ole

Dato : 29-10-03 19:13

Hej

Jeg vil høre om man bliver træt i hovedet eller frisk i hovedet af sport, så
får søvnproblemer efter aftentræning? Hvad er det mest normale?

MVH Ole

Fra : Claus Hansen

Dato : 30-10-03 08:53

in article 3fa002fc$0$29413$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, Ole at
no_mail@no_mail.com wrote on 29/10/03 19:13:

> Hej
>
> Jeg vil høre om man bliver træt i hovedet eller frisk i hovedet af sport, så
> får søvnproblemer efter aftentræning? Hvad er det mest normale?
>
> MVH Ole

Hvis man sådan rigtig har været oppe "at køre" under træningen, er det ikke
helt unormalt ikke at kunne finde ro i kroppen og falde i søvn. Går ud fra
at "adrenalintrykket" er for højt. Ellers tror jeg det er individuelt,
hvordan man lige har det. Flere nede i cykelklubben hopper stort set lige af
cyklen og ind på sofaen i weekenden, så de har ingen problemer.

Claus Vinnich
Bramming

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 01-11-03 23:12

Ole wrote:
> Hej
>
> Jeg vil høre om man bliver træt i hovedet eller frisk i hovedet af sport, så
> får søvnproblemer efter aftentræning? Hvad er det mest normale?
>
> MVH Ole

Hvis man træner fornuftigt, fx jogging eller hurtig gang 20 min. hver
anden dag, til utrænede, vil det stort set altid gøre at man føler sig
mere frisk i løbet af dagen. Spørg din læge hvis du har hjerteproblemer.

Når man har brugt kroppen vil man også have lettere ved at finde hvile.
En af effekterne ved en god kondi er at hvilepulsen falder. Min dalede
fra ca 60/min til nu ca. 45/min, når jeg ligger roligt på ryggen.

Jeg kan godt falde i søvn en times tid efter træning, selv om det er
sjællent at jeg træner senere end kl. 20:00, napper jeg tit en lur.

Hvis du kan få fat på programmet "Active Life", jeg købte det i Fona for
5 kr. har du både god træningsvejledning og mulighed for at starte på
dit eget niveau, lige fra super overvægtig der knapt kan gå til
maraton-programmer. Programmet er på dansk og let at bruge.

Jeg er startet med at løbetræne som 43 årig og er efter et år oppe på at
kunne løbe 20 km./uge i jogging-tempo, men man skal frem for alt starte
forsigtigt for at undgå skader.

Kik ind på forumet hos www.dourun.dk.

Mvh Anders

Fra : Ole

Dato : 02-11-03 17:12

"Anders Lund Olsen" <alo@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan godt falde i søvn en times tid efter træning, selv om det er
> sjællent at jeg træner senere end kl. 20:00, napper jeg tit en lur.

Mit problem er mere konkret, at jeg før i tiden gik til kampsport, som altid
ligger meget sent på aftenen. Jeg faldt dengang først i søvn ved 3-4 tiden
om natten efter en træning. For nylig prøvede jeg igen at træne og desværre
havde intet ændret sig. Løsningen må nok være selvdisciplin, dvs. jeg
løbetræner eller lign. for mig selv tidligt på dagen.

> [...]
> dit eget niveau, lige fra super overvægtig der knapt kan gå til
> maraton-programmer. Programmet er på dansk og let at bruge.

Det ser ud til, at det også findes i en gratis version:
http://www.shareup.net/Business/Personal-Info-Manager/Active-Life-download-8478.html
men man skal nok lede lidt mere på nettet efter det før download-linksne
reelt virker.

MVH Ole