Samlevende-samboende-forskel ?
Fra : Lene

Dato : 18-09-03 17:21

Hej !
Et fortolkningsspørgsmål: ENLIG-ÆGTESKAB-SAMLEVENDE

Når jeg som paraplegiker på højeste pension flytter sammen med en veninde
( af økonomiske grunde) spørger det offentlige om ens ægteskabelige status
!!!
Hvis man lever platonisk sammen, må det vel hedde SAMBOENDE/ eller
bofællesskab.????????
Har det alligevel indflydelse på ens pension? Personligt tillæg?
Kan man ikke bare som to piger rykke sammen, efter reglerne om registreret
parforhold kom til verden ?
Lidt kringlet spørgsmål, men håber på respons.
Mvh.lene. ( svar gerne privat) klemes@post12.tele.dk

Fra : Annette Skovbon

Dato : 18-09-03 17:46

Dit tillæg til reelt enlige fjerner de, mener jeg det er.
Vh. Annette

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 18-09-03 18:10

Lene skrev:

>Hvis man lever platonisk sammen, må det vel hedde SAMBOENDE/ eller
>bofællesskab.????????
>Har det alligevel indflydelse på ens pension? Personligt tillæg?

Jeg ved det ikke, men jeg ved, at da jeg giftede mig med pigen, jeg
havde levet (mere eller mindre) platonisk sammen med i årevis, lagde
man sin klamme hånd på en del af min pension.
Om jag havde fået en belønning for at smide hende ud i stedet, er jeg
ikke klar over.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : cybs

Dato : 18-09-03 20:48

"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse news:bkcvub.3vvpdel.1@kajsvenningsen.dk...

> Jeg ved det ikke, men jeg ved, at da jeg giftede mig med pigen, jeg
> havde levet (mere eller mindre) platonisk sammen med i årevis, lagde
> man sin klamme hånd på en del af min pension.

Og jeg ved, at da jeg som enlig mor boede i et kollektiv
på flere etager, skulle vi altid sørge for, at kun kvinder
var tilmeldt folkeregisteret på samme etage som jeg -
ellers røg børnetilskuddet til enlige pronto (-;

Nej, helt ærligt - det er et fortolkningsspørgsmål af
den slags, som kommuner behandler forskelligt -
så bedst at rette det som et hypotetisk spørgsmål
til DIN kommune, før du gør noget. Jeg tror i øvrigt,
at de vil efterspørge regnskaber fx om, hvordan
udgifterne deles, for ikke at betragte det som samliv
- en fremlejekontrakt for den ene kunne også hjælpe
(husker lige en krytisk sag fra da min nye nabo skrev
fejl lejlighedsnummer på sin tilmelding til folkeregistret
og åbentbart havnede hos mig. Boligsikringen sagde
bare "cut" uden at fortælle hvorfor, mens familieafdelingen
(børnetilskud) stillede kryptiske spørgsmål om økonomi og
regnskaber for at afgøre, om jeg havde fået mig en
samlever! Nå - trods alt et fremskridt ift den kommune jeg
boede i kollektiv i....

> Om jag havde fået en belønning for at smide hende ud i stedet, er jeg
> ikke klar over.

Visse ting bærer lønnen i sig selv, Kaj, ved du vel (-;

kh

cybs

(x=1 for email)

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 18-09-03 21:28

cybs skrev:

>Visse ting bærer lønnen i sig selv, Kaj, ved du vel (-;

Hov hov hej hallo, nu går det da helt galt. Pigen læser åsse news å
åsse denne gruppe.
Måske kan jeg så svare på sidste del i næste uge.

www.kajsvenningsen.dk/