ISDN30 m flere numre.
Fra : Leif Neland

Dato : 16-09-03 06:41

Vi har engang haft en håndfuld isdn2'ere, der blev sammenmærket, samt en
håndfuld analoge linier (til modems), der blev sammenmærket til et andet
nummer.

Så blev isdn2'erne erstattet af en isdn30'er, med det samme nummer som før,
altså et nr til isdn og et andet til alm. modem.

Nu har vi fået udbygget isdn-udstyret så det også kan tage opkald fra
analoge modems.
Derfor vil vi have lagt begge numre ind på isdn30'eren, så der ikke er
nogen, der skal lave ændringer i deres opkaldsindstillinger.

Men det kan TDC ikke umiddelbart finde ud af.

Er det virkeligt et problem at have flere numre i en isdn30'er, når de kun
har de første to cifre i telefonnummeret til fælles (33)?

I disse tider med nummer portabilitet?

Kan det mon bedre lade sig gøre hos en anden telefon-udbyder?

Leif

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-09-03 15:35

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det virkeligt et problem at have flere numre i en isdn30'er, når de kun
> har de første to cifre i telefonnummeret til fælles (33)?

Ja.

Jeg mener faktisk at det rent teknisk også kan lade sig gøre. Nogle udbydere
strækker sig nogen gange lagt for at få fat i en kunde.

HVIS en udbyder lover at kunne gøre det, skal du have det på skrift før du
går igang med projektet, da der er en vis sansynlighed for at udbyderen
"trækker i land" efterfølgende.

> Kan det mon bedre lade sig gøre hos en anden telefon-udbyder?

Som svaret ovenfor: måske...

MVH
Kent Glerup

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-03 17:32

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Er det virkeligt et problem at have flere numre i en isdn30'er, når de kun
> har de første to cifre i telefonnummeret til fælles (33)?

Man kan selvfølgelig fifle med viderestillinger etc, men en vilkårlig
ISDN'er (2'er eller 30'er) med T-snitflade kan kun have nummerserier, og
ikke løse numre.

En hurtig løsning kunne være at få en 10'er serie til ISDN30'eren og lade de
øvrige numre terminere på centralen med viderestillinger.
Dette vil dog som standard koste "ekstra"

Fra : Morten-Kristensen

Dato : 17-09-03 15:59

> Man kan selvfølgelig fifle med viderestillinger etc, men en vilkårlig
> ISDN'er (2'er eller 30'er) med T-snitflade kan kun have nummerserier, og
> ikke løse numre.

Man kan have et hovednummer og så en nummerserie ved siden af.
Feks. 33xx3456 og så en serie på 33xx3300-33xx3399.
Dette har jeg set ved flere lejligheder.
Og i princippet kan man vel godt have en nummerserie på ét nummer :)

-Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-09-03 16:44

"Morten-Kristensen" <fornavn.efternavn@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dette har jeg set ved flere lejligheder.
> Og i princippet kan man vel godt have en nummerserie på ét nummer :)

Hmm, jaeee.. Det kan godt være min ISDN-hukommelse er ved at være tåget.
Umiddelbart troede jeg ikke ovennævnte var muligt

Fra : Leif Olesen

Dato : 18-09-03 16:26

> "Morten-Kristensen" <fornavn.efternavn@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hmm, jaeee.. Det kan godt være min ISDN-hukommelse er ved at være tåget.
> Umiddelbart troede jeg ikke ovennævnte var muligt

Til en ISDN punkt til punkt kan der tilknyttes et nummer samt en en
nummerserie, nummerserien
skal mindst være på 10 numre.

Det er ikke teknisk muligt, at have flere "gamle numre" på en punkt til
punkt forbindelse.

En enkelt ISDN2 der er punkt til multipunkt kan have et nummer og så 7 gamle
numre som MSN.

Tidligere var der et produkt der hed kundelænke på 2Mb, altså samme
båndbredde som en ISDN30,
her var det muligt at få 30 almindelige numre.

Leif Olesen
www.teleadvice.dk
fjern vaas i min mailadresse

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-09-03 18:52

"Leif Olesen" <lovaas@vaasteleadvice.dk> skrev i en meddelelse
> Til en ISDN punkt til punkt kan der tilknyttes et nummer samt en en
> nummerserie, nummerserien
> skal mindst være på 10 numre.

Ja, jeg var noget frem til noget lignende. Det var det ene nummer jeg var i
tvivl om.
Nummerserien har i øvrigt det tekniske navn DDI

> En enkelt ISDN2 der er punkt til multipunkt kan have et nummer og så 7
gamle
> numre som MSN.

Hmm, teknisk set bliver alle numrene så ikke MSN'er når man har mere end et?
Jeg mener kun det er rent administrativt man taler om hovednumre.

> Tidligere var der et produkt der hed kundelænke på 2Mb, altså samme
> båndbredde som en ISDN30,

Det var jo et nærmest analogt produkt, fremført i PCM30. Ikke meget
tilfældes med ISDN

Fra : Henning

Dato : 20-09-03 06:31

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Hej.

Det hele afhænger også af hvilken central man er koblet på. Hvis man
tilhører en AXE central er det ikke noget problem at have et hovednummer f.
eks 3315xxxx og så en nummer serie som hedder 6619xxxx til 6619xx99. Men
hvis man hører til en EWSD central så kan du ikke have en nummerserie som er
forskellig fra hovednummeret. Altså skal dit hovednummer være en del af din
nummerserie.
Ca. 80 % af de offentlige centraler er AXE centraler og 20 % EWSD. EWSD
centralerne ligger primært på Sjælland og på Bornholm. Eneste undtagelse (
så vidt jeg husker ) er Århus og Ålborg.

Hilsen

Henning ( som ikke udtaler sig på vegne af TDC )