Kold tyrker.
Fra : Doris

Dato : 31-08-03 15:36

Er der nogen som har fået heroin og så taget en kold tyrker, vil gerne høre
lidt mere om abstinssymtomerne, da min søn er det nu.

Fra : Steen

Dato : 03-09-03 06:11

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som har fået heroin og så taget en kold tyrker, vil gerne
høre
> lidt mere om abstinssymtomerne, da min søn er det nu.

Jeg kender ikke så meget til abstinenser efter Heroin, men jeg ville lige
advare dig, hvis der skulle være benzodiazepiner (Stesolid, Rohypnol,
Oxazepam mm.) med i billedet hvad enten han har skaffet sig dem på gaden
eller fået dem af en læge.

Abstinenserne efter benzodiazepiner er nemlig værre og mere langvarige end
abstinenser efter Heroin. Pas derfor også meget på med at lindre hans
heroinabstinenser med benzodiazepiner, f.eks. Oxazepam, som lægen kunne
finde på at udskrive, fordi han måske mener, at Oxazepam egner til til
nedtrapning.

Abstinenserne fra benzodiazepiner er typisk en ekstrem angst, søvnløshed,
muskelspændinger og i visse tilfælde også livstruende kramper.
Benzodiazepiner SKAL derfor nedtrappes langsomt over nogle måneder.

Benzodiazepiner er meget lunske, fordi de virker rigtig godt i starten og da
det er lovligt som medicin, er der ingen, som tillægger dem nogen særlig
negativ betydning ved længerevarende brug (mere end 2-4 uger). Ofte er man
imidlertid gået fejl af hvad årsagen er til de fortsatte langvarige
symptomer efter en nedtrapning. Man er tilbøjlig til at tro, at det er den
oprindelige sygdom, der er vendt tilbage, eller at personen blot er udenfor
terapeutisk rækkevidde. Sandheden er blot sandsynligvis den, at det er
langvarige benzodiazepin-abstinenser. De kan vare i månedsvis, dog med
mærkbare bedringer fra uge til uge.

Sundhedsstyrelsen fraråder i cirkulære nr 12 af 13/01/2003, at
benzodizepiner bruges i mere end 2-4 uger. I forhold til stofbrugere skriver
Sundhedsstyrelsen:
<citat>
Benzodiazepiner har som udgangspunkt ingen plads i behandlingen af
stofmisbrugere på grund af afhængighedspotentialet og den negative
påvirkning af de kognitive funktioner, som svækker udbyttet af den
psykosociale behandling. Ordineres benzodiazepiner undtagelsesvis til
stofmisbrugere, skal ordinationen overvejes kritisk i hvert enkelt tilfælde,
og præparatvalget skal forenkles. Ordinationen skal være tidsbegrænset fra
to til max. fire uger.
</citat>

Dette var blot en advarsel fra en pårørende til en, som efter en lang sej
kamp er sluppet ud af benzodiazepinernes jerngreb.

Læs mere om benzodiazepiner:
http://www.benzoinfo.dk

Steen

Fra : Doris

Dato : 03-09-03 14:19

Hej Sten.
Har prøvet at skrive til dig privat, men får den retur. Kan du ikke prøve at
skrive til min private mailadresse.
Doris.

Fra : Peter Andersen

Dato : 05-09-03 00:43

> Er der nogen som har fået heroin og så taget en kold tyrker, vil gerne
høre
> lidt mere om abstinssymtomerne, da min søn er det nu.

Er der nogen der kan komme med en forklaring til hvorfor det heder "Kold
Tyrker"? Det forekommer jo på flere sprog, jeg synes bare det er et sjovt
udtryk. Er der også nogen der kan forklare hvad der ligger i ordet?

Peter

Fra : Steen

Dato : 05-09-03 06:13

"Peter Andersen" <petan_007@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tyrker"? Det forekommer jo på flere sprog, jeg synes bare det er et sjovt
> udtryk. Er der også nogen der kan forklare hvad der ligger i ordet?

Det kommer vist af det engelske "cold turkey", som jo retteligen burde være
oversat til "kold kalkun".
Hvorfor det så hedder "cold turkey" på engelsk, ved jeg ikke.

Opfølgning til dk.kultur.sprog

Steen

Fra : Tyren

Dato : 05-09-03 09:39

> [...]
> Tyrker"? Det forekommer jo på flere sprog, jeg synes bare det er et sjovt
> udtryk. Er der også nogen der kan forklare hvad der ligger i ordet?

"Kold tyrker" er en fordanskning af "Cold turkey" (kold kalkun).
Grunden til at det bliver kaldt sådan er, at når kroppen ikke længere får de
stoffer den er vant til, så begynder personen at fryse ganske forfærdeligt
og få gåsehud over det hele. Med andre ord, kommer man til at ligne en "kold
kalkun" .

Fra : B.Kirs@mail.dk

Dato : 08-09-03 19:45

Doris <xdoris@mail.tele.dk> skrev:
>Er der nogen som har fået heroin og
>så taget en kold tyrker, vil gerne høre
>lidt mere om abstinssymtomerne, da
>min søn er det nu.
hej Doris jeg har en bror der har taget en kold tyrker man siger
at det 10 gange enfluenza plus diare og opkastning.Du kan ikke
gøre andet en at støtte ham meget.Der går cirka 3 uger så begynder
det at gå den rigtige vej men efter den første uge er han godt
træt men det gælder om at blive ved. Selvom det er svært.Men der
er mange stedder han kan få hjælp.De skal hjælpe ham det første
døgn han henvender sig men støtte støtte og ater støtte er det
eneste der er at gøre.held og lykke hilsen Bjarne

Fra : Doris

Dato : 15-09-03 14:41

Ja så sidder der en mor her, der ikke har haft kontakt med sønnen i 5 dage
:( hans mobiloplader ligger her og jeg kender ingen adresse. Har lige lejet
og fået installeret et værelse her i nærheden til ham, men hvor er drengen.
hører intet fra ham.
Hilsen En bekymret mor.

Fra : Tyren

Dato : 16-09-03 10:04

> [...]
lejet
> og fået installeret et værelse her i nærheden til ham, men hvor er

Jamen Doris, hvad er der dog sket? Ja, jeg kan jo næsten regne ud, at det
ikke gik . Prøvede I at få ham ud af det hjemme? Og fik I hjælp nogen
steder fra (egen læge, misbrugscenter)? Og vigtigst af alt: var han selv
100% motiveret? For det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, at komme ud af
et misbrug for andres skyld. Man er nødt til at gøre det for sin egen skyld.

Det aller bedste ville jo være, hvis han kunne komme i behandling. Der blev
jo pr. 1. januar i år iværksat behandlingsgaranti, hvor du har krav på at
komme i behandling inden 14 dage efter du har henvendt dig til
læge/misbrugcenter. For en ting er at blive stoffri. En anden ting er at
gøre noget ved de psykiske abstinenser, som ofte er meget langvarige, og det
vil du ikke være i stand til at hjælpe ham med. Der har han brug for støtte
fra behandlingssystemet og andre, der selv har stået i hans hans sted og kan
sætte sig ind i, hvordan han har det.

Jeg ved godt, at det måske ikke lige er det du har brug for at høre nu, hvor
din største bekymring er, hvad der er sket med din søn. Du skal bare vide,
at der er hjælp at hente, hvis/når han vil. Og jeg føler virkelig med
dig......har selv lige været turen igennem med min kæreste, dog under lidt
andere omstændigheder. Han er nu på rette kurs, men frygten vil altid sidde
i dig. Med tiden vil den træde mere og mere i baggrunden, men den vil altid
være der!

Jeg håber tingene løser sig for jer, og så håber jeg du vil komme med lidt
updates .

Knus og medfølende tanker

Helle.

Fra : Doris

Dato : 16-09-03 12:15

Hej Helle.
Der skete det at han fik indoperet 7 kapsler, så han ikke må tage noget som
helst, det var han 100 % indforstået med og den første uge var han også her,
da havde han de tikke godt, men da han og os herhjemme syntes han var klar
til verden igen den gode altså, kørte han på sin knallert. Sidste gang jeg
talte i telefon med ham var i torsdags, hvor han var ved hans far. Det han
fik lavet skete udenlands, da de ikke laver det herhjemme.

Fra : Tyren

Dato : 16-09-03 12:49

> [...]
> talte i telefon med ham var i torsdags, hvor han var ved hans far. Det han
> fik lavet skete udenlands, da de ikke laver det herhjemme.

Hvad er dog det for en behandling?? Den har jeg aldrig hørt om før. Hvordan
virker det, og hvad sker der, hvis han tager noget? Var der ikke mulighed
for at få noget hjælp her i landet?

Ja, du må undskylde alle mine spørgsmål, men det er ren nysgerrighed, for
det her er da helt ny viden for mig .

Helle.