ithreads eksempler
Fra : Nick

Dato : 28-08-03 02:10

Jeg har besluttet mig for at lave en netværks scanner (til at scanne mit
netværk for åbne shares) da jeg mente det var på tide at lære at bruge
threads.
Formålet er egentlig at den skal køre som et console program i windows og
jeg har læst perldoc perlthrtut og kan da også sagtens lave en extra thread
som så tjekker en ip på port 139 MEN!
Nu vil jeg jo gerne ha lidt mere end bare 2 threads igang og jeg har
desværre ikke været så heldig med at finde eksempler eller andet info der
kunne hjælpe mig.
Nogen ideer om hvordan jeg får en helt masse threads til at arbejde sammen
på denne måde?

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 28-08-03 06:57

Nick wrote:
> Nogen ideer om hvordan jeg får en helt masse threads til at arbejde sammen
> på denne måde?

Den løsning jeg ville vælge er: at lade være og bruge en anden løsning
som ikke involverer tråde.

Brug en netværksskanner som kan port scanne i parallel, nmap findes til
windows og den virker ved at sende pakker til alle de maskiner du har
specificeret på samme tid og vente på svar fra alle maskinerne på en gang.

Fra : Nick

Dato : 29-08-03 00:08

ja men nu var det jo egentlig for at lære threads lidt bedre.

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 29-08-03 05:44

Nick wrote:
> ja men nu var det jo egentlig for at lære threads lidt bedre.

Programmer der bruger tråde er notorisk svære at debugge, derfor undgår
(jeg|mange) så vidt muligt at bruge tråde, faktisk har jeg aldrig brugt
tråde i Perl.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-08-03 08:01

In article <BTA3b.62279$Kb2.2677335@news010.worldonline.dk>, Flemming Frandsen wrote:

> Programmer der bruger tråde er notorisk svære at debugge, derfor undgår
> (jeg|mange) så vidt muligt at bruge tråde, faktisk har jeg aldrig brugt
> tråde i Perl.

Tendensen er dog (med mod_perl2 og venner) at tråde bliver mere og mere
almindelige, så væn dig til det ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Dammit Jim, I'm an actor, not a doctor.

Fra : Michael Legart

Dato : 29-08-03 08:28

In article <slrnbktuh0.l9o.apj@slartibartfast.nerd.dk>, Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Tendensen er dog (med mod_perl2 og venner) at tråde bliver mere og mere
> almindelige, så væn dig til det ;)

Det virker dog ikke med mp2 endnu (threads altsaa)

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Michael Legart

Dato : 29-08-03 08:28

> [...]
>
> Programmer der bruger tråde er notorisk svære at debugge, derfor undgår
> (jeg|mange) så vidt muligt at bruge tråde, faktisk har jeg aldrig brugt

Generelt kan jeg godt lide traade, men efter jeg har hoert
Artur Bergman (ham der vedligeholder ithread si 5.8) fortaelle
om threads i perl kunne jeg ikke finde paa at bruge det... han
vil ikke engang selv bruge det til noget!

To af problemerne er at de er meget tunge (man tager en kopi af
HELE interpreteren med alt data naar en ny traad startes) og
man kan ikke umiddelbart kommunikere mellem traadene.

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Henrik Tougaard

Dato : 01-09-03 13:38

Michael Legart <legart@daarligstil.dk> wrote in message news:<slrnbku03t.h3.legart@kamel.legart.dk>...

> [...]
> HELE interpreteren med alt data naar en ny traad startes) og
> man kan ikke umiddelbart kommunikere mellem traadene.

liz har lige lavet en gennemgang af hvordan og hvorfor med iThreads og
Perl-5.8.[01]. Den kan læses på
http://perlmonks.org/index.pl?node_id=288022, og fortæller, som du
skriver, at man skal holde sig fra tråde i perl - medmindre man har en
*rigtig* god grund til det.

POE er nok et bedre alternativ, hvis man absolut vil lave flere ting
på én gang.

Henrik Tougaard. cph.pm

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-08-03 08:35

On Fri, 29 Aug 2003 07:27:57 +0000 (UTC), Michael wrote:

> To af problemerne er at de er meget tunge (man tager en kopi af HELE
> interpreteren med alt data naar en ny traad startes) og man kan ikke
> umiddelbart kommunikere mellem traadene.

Skulle det sidste ikke være en af hovedpointerne med tråde
vs. processer?!

Mvh.

--
"Of course, this is a heuristic, which is a fancy Adam Sjøgren
way of saying that it doesn't work." asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Legart

Dato : 29-08-03 09:10

In article <8765kgq5lj.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Skulle det sidste ikke være en af hovedpointerne med tråde
> vs. processer?!

Hmmm, det lader ogsaa til at man kan noget med thread::share og
share().

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Nick

Dato : 29-08-03 16:37

ja man kan sagtens dele informationer mellem tråde og det er heller ikke alt
data man lægger over i tråden (man kan faktisk specifere en sub som tråden
skal udføre).
Jeg tror det er fork() du tænker på.

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 30-08-03 09:34

Nick wrote:
> [...]
> data man lægger over i tråden (man kan faktisk specifere en sub som tråden

Nej, med fork() kopierer man ikke data, ihvertfald ikke explicit og ikke
før man ændrer på data ;)

Med Perl kopierer man hele perl-forktolkerens data strukturer så hver
tråd har en kopi for sig selv (sikkert for at undgå et låsningshelvede)
hvor man så explicit skal udpege det data der skal deles mellem tråde.

.... så vidt jeg husker:)

Egentligt er det lidt underligt at man har implementeret perl-trådning
ved hjælp af os-tråde, ville det ikke være mere logisk at bruge
os-processer (fork()) og så putte de delte datastrukture i shared memory?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-08-03 09:54

On Sat, 30 Aug 2003 10:33:33 +0200, Flemming wrote:

> [...]
> perl-trådning ved hjælp af os-tråde, ville det ikke være mere logisk
> at bruge os-processer (fork()) og så putte de delte datastrukture i

Men er en af hovedpointerne med tråde ikke at de er lettere end
processer? I så fald giver det jo ikke meget mening at implementere
tråde v.hj.a. processer.

Mvh.

--
"I happen to be a Swede myself" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 30-08-03 15:58

Adam Sjøgren wrote:
> Men er en af hovedpointerne med tråde ikke at de er lettere end
> processer?

Tjoh, det var vist ideen, men en proces koster kun ganske lidt mere end
en tråd (ihvertfald på Linux)

> I så fald giver det jo ikke meget mening at implementere tråde v.hj.a. processer.

Jeg tænkte bare på at det lyder somom man har gjort al arbejdet som
fork() gør (sørger for at hver tråd har sin egen kopi af alt data), så
kunne man lige så godt bruge fork() til det så man høster gevinsten af
copy-on-write og den slags glade features:)

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 31-08-03 10:56

Flemming Frandsen <ff-news.tiscali.dk@partyticket.net> writes:

> Tjoh, det var vist ideen, men en proces koster kun ganske lidt mere
> end en tråd (ihvertfald på Linux)

Saa hut jeg visker bliver traade "lettere" i Linux 2.6. (Ifoelge
Theodore Ts'o paa OSCON).

Han fortalte at det var fordi Java goer det for nemt at misbruge og nu
naar Java desvaerre ikke havde forsvundet igen som de havde haabet...

- ask

--
ask bjoern hansen, http://www.askbjoernhansen.com/ !try; do();

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 31-08-03 14:41

Ask Bjoern Hansen wrote:
> Saa hut jeg visker bliver traade "lettere" i Linux 2.6. (Ifoelge
> Theodore Ts'o paa OSCON).

Yepper, i gamle dage var processer og tråde ca lige billige og fordi
processer på Linux var billigere (i creation og context switch) end på
de fleste andre os'er så var der ikke den store ide i at se mere på det.

De seneste ændringer i tråd-implementationen har gjort det let at lave
flere 100k (hundredetusinder) af tråde uden at alting går i ged, det
kunne man ikke i gamle dage:)

> Han fortalte at det var fordi Java goer det for nemt at misbruge og nu
> naar Java desvaerre ikke havde forsvundet igen som de havde haabet...

Heh, såddan er der så meget:)

Fra : Nick

Dato : 31-08-03 17:02

> De seneste ændringer i tråd-implementationen har gjort det let at lave
> flere 100k (hundredetusinder) af tråde uden at alting går i ged, det
> kunne man ikke i gamle dage:)

Se det er så det jeg gerne vil ind på. Hvordan vil du lave så mange tråde
uden at alting går i ged?

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 01-09-03 12:54

Nick wrote:
> Se det er så det jeg gerne vil ind på. Hvordan vil du lave så mange tråde
> uden at alting går i ged?

Det vil jeg jo netop ikke:)

Med den implementation af tråde som der er i perl i dag tror jeg ikke
det er noget man skal bruge.

Hvis du skal lave noget der kræver rigtigt mange (over 100000) tråde så
skal man vist bruge C/C++

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-09-03 13:09

In article <rsG4b.63432$Kb2.2819892@news010.worldonline.dk>, Flemming Frandsen wrote:

> Det vil jeg jo netop ikke:)
>
> Med den implementation af tråde som der er i perl i dag tror jeg ikke
> det er noget man skal bruge.

Den er bygget helt om i 5.8, og det skulle absolut være brugbart.

> Hvis du skal lave noget der kræver rigtigt mange (over 100000) tråde så
> skal man vist bruge C/C++

Alt efter mængden af hukommelse i maskinen. Med copy-on-write er det en
relativ billig operation at lave en kopi af datastrukturerne.

--
Andreas Plesner Jacobsen | If there is no God, who pops up the next Kleenex?

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 01-09-03 22:38

In article <slrnbl6dnk.l9o.apj@slartibartfast.nerd.dk>,
Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Alt efter mængden af hukommelse i maskinen. Med copy-on-write er det en
> relativ billig operation at lave en kopi af datastrukturerne.

Er det saa her at man skal vaere glad for at perl ikke har en garbage
collector men en garbage reclaimer? Jeg kan kun se at copy-on-write kan
udnyttes, hvis datastrukturerne ikke bliver flyttet rundt. Noget de vil
i en garbage collector efter tiden med stor sandsynlighed.

--
j.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 01-09-03 22:56

Jesper Louis Andersen <jlouis@miracle.mongers.org> writes:

> [...]
> udnyttes, hvis datastrukturerne ikke bliver flyttet rundt. Noget de vil
> i en garbage collector efter tiden med stor sandsynlighed.

Selvom det naturligvis komplicerer GC'eren kraftigt, er det i det
mindste noget man kan tage højde for.

Parrot skulle gerne give perl5 (ponie) og perl6 rigtige tråde og
rigtig GC samtidig, hvorfor problematikken heldigvis forsvinder.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl