Kørestolsforsikring
Fra : Robert Pedersen

Dato : 18-08-03 19:43

Hej alle I andre.
Lisbeth har gjort mig tavs.
Blot et lille spørgsmål, som lød:
Når man får en el kørestol - skal den så forsikres som et køretøj
(den kører, og koster næsten som en bil) eller som indbo (man bruger den jo
også udendøres - der er vist ikke noget, der hedder 'udbo'). Skal der hægtes
en ansvarsforsikring på den (hvis man påkører nogen, som ikke lige nåede at
flytte sig, når man kommer
snigende - eller man kommer til at påkøre noget inventar, fordi der ikke er
plads nok).
Alt for mange spørgsmål for mig.

Er I klogere?

Hilsner RobertP

Fra : Leonard

Dato : 18-08-03 20:12

"Robert Pedersen" <robertr@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Lisbeth har gjort mig tavs.

Helt tavs blev du ikke, du lod bare gå udover os andre

>Når man får en el kørestol - skal den så forsikres som et køretøj

Nej, en el-kørestol er ikke et køretøj, i trafikken er den at betragte
som en fodgænger og skal "gå" på fortovet, bruge fodgængerfelter osv.

De fleste kørestole er hjælpemidler der udlånes af en kommune og det
er kommunens ejendom og kommunen der forsikrer det. Kommunerne har
godt nok ingen forsikring, da den vil være for dyr i forhold til
risiko og gevinst, så de er selvforsikrende.
El-kørestolen er altså forsikret af kommunen.

I en almindelig indboforsikring er der også ansvarsforsikring og den
dækker de skader der laves på andres ting og person. Dvs. at
el-kørestolsbrugeren normalt er forsikret hvis hun kører en person ned
eller vælter det kongelige porcelæn på gulvet ved et besøg hos andre,
men ikke hvis det sker hjemme hos hende selv.

>Er I klogere?

Vi er i hvert fald flere ...

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : cybs

Dato : 21-08-03 00:01

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse news:gl82kv88jtev44uefk2m9rk9lpfd80kbnn@4ax.com...

> [...]
> risiko og gevinst, så de er selvforsikrende.
> El-kørestolen er altså forsikret af kommunen.

Tror jeg ikke altid gælder. Ligesom hvis noget er lånt/lejet,
og så mistes under indbrud, brand osv, skal/kan det dækkes
af husejerens/lejerens indboforsikring - i den husstand,
hvor tingen befandt sig. I den kommune hvor jeg arbejder,
opfordres borgeren til at checke at dækningen på deres
indboforsikring er stor nok til osse at omfatte eventuelle
større hjælpemidler (om det faktisk ligefrem er en betingelse
for at få hjælpemidlet, er jeg dog usikker på......)

Andre, der er blevet præsenteret for noget lignende?
Ville være interessant for mig at vide, om dette er en
sær-regel (-:

KH

cybs
(X=1 for at emaile mig)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-08-03 07:29

cybs <cybsX@ofir.dk> skrev:

> [...]
>
> Andre, der er blevet præsenteret for noget lignende?
> Ville være interessant for mig at vide, om dette er en

Jeg tror du har ret.
Man har lånt stolen, og skal levere den tilbage.
Man er derfor ansvarlig for stolen mens den er i ens varetægt.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Leonard

Dato : 22-08-03 21:28

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Man har lånt stolen, og skal levere den tilbage.
>Man er derfor ansvarlig for stolen mens den er i ens varetægt.

Men det er ikke et krav for at låne at man har forsikring.
Mange har ikke økonomi til at have en forsikring ...

.... selvom det er de færreste der egentlig har råd til ikke at have
en.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-08-03 11:32

> Men det er ikke et krav for at låne at man har forsikring.
> Mange har ikke økonomi til at have en forsikring ...
>
> ... selvom det er de færreste der egentlig har råd til ikke at have
> en.

Og det er så den sidste sætning der kan give problemer for nogen når f.eks.
deres 100.000 kroners Permobil bliver stjålet eller brænder...

Fra : Leonard

Dato : 31-08-03 16:08

>Og det er så den sidste sætning der kan give problemer for nogen når f.eks.
>deres 100.000 kroners Permobil bliver stjålet eller brænder...

Ja, hvis det er en stol man selv ejer, men er den udlånt af kommunen,
så er det kommunens problem ... dvs. hvis man stadig har behov for
hjælpemidlet, så skal kommunen bevilge igen og stille det til
rådighed.

Fra : cybs

Dato : 31-08-03 23:39

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse news:vl34lv4fnfsmjqv03fia249lanqime9fpk@4ax.com...

> [...]
> så er det kommunens problem ... dvs. hvis man stadig har behov for
> hjælpemidlet, så skal kommunen bevilge igen og stille det til

Tror jeg du har helt ret i. Men så er der den anden situation, hvor
man _er_ forsikret, men generelt underforsikret - og hele hytten
incl. hjælpemidler går op i røg. Huh - nu bliver det vist indviklet!

cybs
(X=1 for at emaile mig)

Fra : --== IsoMan ==--

Dato : 11-09-03 22:22

Som leder af et hjælpemiddeldepot kan jeg svare ganske kompetent på dette.

Den eneste forsikring kommunen kan kræve at en borger skal tegne er den
lovpligte ansvars
forsikring og dette gælder KUN benzindrevne køretøjer.
Hvis en borger får bevilget et el-køretøj, joystick eller manuel styring er
dette køretøj dækket
af borgers indboforsikring. Hvis borgeren ikke har en sådan, så hænger
kommunen på en evt.
regning.

mvh
Kim...

Fra : Karsten Jensen

Dato : 26-08-03 08:23

On Mon, 18 Aug 2003 21:12:06 +0200, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Nej, en el-kørestol er ikke et køretøj, i trafikken er den at betragte
>som en fodgænger og skal "gå" på fortovet, bruge fodgængerfelter osv.

Er der ikke noget med at hvis kørestolen kan køre mere end 6 km/t så
betragtes den ikke som fodgænger, men som cykelist?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-08-03 11:31

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev:

> Er der ikke noget med at hvis kørestolen kan køre mere end 6 km/t så
> betragtes den ikke som fodgænger, men som cykelist?

Svjh jow