Afstemning om ansættelse af handicaphjælpe~
Fra : Ukendt

Dato : 18-08-03 11:17

Århus Stiftstidende har i dag en afstemning om handicaphjælp:

Bør de handicappede selv optræde som arbejdsgivere for deres hjælpere?

P.t. står der 38% ja og 62% nej.

Skynd dig, hvis du vil deltage.
http://www.stiften-aarhus.dk/

--
Vh
Viggo

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-08-03 17:36

In an article of 18 Aug 2003 Viggo wrote:

> Århus Stiftstidende har i dag en afstemning om handicaphjælp:
>
> Bør de handicappede selv optræde som arbejdsgivere for deres hjælpere?
>
> P.t. står der 38% ja og 62% nej.

Interessant, at den er faldet ud den vej.

--
Uffe Holst

Fra : Lykke

Dato : 18-08-03 19:35

hej
indrømmet-jeg har ikke fulgt debatten i jeres avis, da jeg bor langt derfra.
men jeg forstår ikke, hvorfor den er opstået.
det er da jer, der har brug for hjælp og det må da være vigtigt at I kan
lide os, og mindre vigtigt hvad kommunenerne synes om os.
jeg er selv hjælper i 24 timers-hjælp. stakkels bruger, hvis han ikke selv
kunne udvælge sit personale.
det må da vel også gå imod jeres ønske mht. ansættelse af hjælper.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-08-03 17:58

Viggo <viggo.bollersnabelapost2.tele.dk> skrev:

> Århus Stiftstidende har i dag en afstemning om handicaphjælp:
>
> Bør de handicappede selv optræde som arbejdsgivere for deres hjælpere?

> [...]

Den artikel er ualmindelig dårlig "reklame" for hjælperordningen

Dog vil jeg sige, at det er åbenlyst at Århus Kommune *ikke* har levet op
til deres til tilsynspligt (IMHO), ved at der skulle gå et helt år inden de
opdager, at der er noget galt !

Men, lad det triste eksempel være en løftet pegefinger til §77-brugerne om
at få tingene på skrift inden der bruges flere timer end bevillingen lyder
på!

I det konkrete eksempel vil jeg dog tro, at det omtalte møde mellem brugeren
og sagsbehandlere, vil være at betragte som en begunstigende
forvaltningsakt. Således at brugeren ikke hæfter for overforbruget, men at
kommunen derimod får en over fingrene af enten DSA eller Århus Amt for
langsommelig sagsbehandling og/eller manglende opfølgning på det der blev
aftalt på mødet!

"Min" Lotte har haft en tilsvarende sag omkring lønudbetaling af ekstra
timer ifm . en sygdomsperiode.
Mundtlig aftale, og efterfølgende anklage om uberettiget brug af timer ud
over bevilling. Den tog et par år (og DSA afviste sågar at behandle sagen),
men den endte med, at kommunens tilsagn om yderligere timer var bindende for
kommunen (på trods af manglende formel tillægs-bevilling).

Hvis der er nogen herinde der kender Britt Hermansen, så viderebring, at vi
er nogle stykker på Lolland der krydser fingre for, at hendes sag ender godt
!!!!!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 19-08-03 14:06

In an article of 18 Aug 2003 Søren C. Fischer wrote:

> [...]
> til deres til tilsynspligt (IMHO), ved at der skulle gå et helt år inden de

De erkender jo også, at de havde rod i deres sager. Netop derfor burde det
efter min mening falde ud til Britts fordel.

Men jeg synes da, at det er kedeligt, at 2/3 af de afgivne stemmer ikke
mener, at de handicappede skal være arbejdsgivere for deres hjælpere.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-03 15:47

Uffe Holst wrote:

> [...]
>
> Men jeg synes da, at det er kedeligt, at 2/3 af de afgivne stemmer
> ikke mener, at de handicappede skal være arbejdsgivere for deres

Ved nærmere eftertanke, tror jeg ikke læserne alle forstår, hvad det går ud
på. En del synes måske, det er "synd" for de handicappede, at de skal have
den belastning. Artiklen - og dermed afstemningen - giver ikke et reelt
billede.

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-08-03 22:21

In an article of 19 Aug 2003 Viggo wrote:

> [...]
> den belastning. Artiklen - og dermed afstemningen - giver ikke et reelt

Ja, man kan selvfølgelig også godt se det fra den side.

Nu ved jeg ikke så meget om sådant, men SKAL en handicappet være
arbejdsgiver for sine hjælpere (medmindre den handicappede f.eks. er
udviklingshæmmet og ikke selv i stand til det), eller kan
arbejdsgiverrollen godt overtages af kommunen?

--
Uffe Holst

Fra : Lykke

Dato : 21-08-03 12:12

hvis det var mig, så ville jeg være ked af, at kommunen ansætter en person
der intet siger mig,
det er da mig der skal leve et liv og ikke dem.
jeg er ikke bruger, men hjælper, og ser hvor vigtigt det er for "min"bruger,
at han trivedes og synes om hjælperne.

Fra : Annika Pedersen

Dato : 21-08-03 17:08

Når jeg tænker på "skal handikappede selv være arbejdsgivere", så tænker
jeg (og sikkert mange andre!) om de skal stå for det økonomiske selv...

Man kan da stadig godt selv bestemme hvem der skal være der, arbejdsplaner
osv - tror den artikel trækker folk i den retning, og ikke i en tankegang
der gør folk til uhjælpelige fjolser.

--
Annika P

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 15:41

Uffe Holst skrev i <news:M3.H3.0R2aMXky3Yc8wvd.NR@post6.tele.dk,>:

> [...]
> afstemningen - giver ikke et reelt > billede.
>
> Ja, man kan selvfølgelig også godt se det fra den side.

Ja. Hjælperordningen er fantastisk, men den kan være belastende og
for nogle er den en for stor mundfuld.

Det /er/ en reel arbejdsopgave, at drive en lille virksomhed med 4½
medarbejder (24 timers dækning svarende til 37-timers ansættelser),
lave vagtplaner, have et passende antal vikarer i baghånden, ansætte,
afskedige, opgøre timeforbrug og i nogle tilfælde også være ansvarlig
for det administarative ifm udbetaling, skat, feriepenge mv.

> Nu ved jeg ikke så meget om sådant, men SKAL en handicappet være
> arbejdsgiver for sine hjælpere

Hvad angår §77 ordningen, som for mange er synonym med hjælper-
ordningen, så er det en /betingelse/ for bevilling, at brugeren kan
varetage arbejdsgiverrollen. Det er dog ok at uddelegere delopgaver,
eksempelvis få hjælp til lønudbetaling (det ordner min kommunes lønkontor
eksempelvis), eller at få hjælp til grovudvælgelse af hjælpere, men brugeren
kan/må ikke fralægge sig/fratages ansvaret.

> (medmindre den handicappede f.eks. er
> udviklingshæmmet og ikke selv i stand til det), eller kan
> arbejdsgiverrollen godt overtages af kommunen?

Til udviklingshæmmede og svært fysisk handicappede som ikke kan
magte at være arbejdsgiver, er der andre ordninger end hjælperordningen,
feks kan hjemmehjælpsreglerne bruges fleksibelt.

--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/