Inkludere en fil
Fra : Jimmy

Dato : 04-08-03 07:34

Hej

Jeg ønsker at inkludere en fil i toppen af et Perl-script.
Denne fil indeholder en sub, som henter diverse config-info, når den kaldes
fra hoveddokumentet.
Se filerne nedenfor.

1)
[root@GSM Perl]# perl test.pl
funktioner.pl did not return a true value at test.pl line 13.

På den linie står der: require "funktioner.pl";

2)
Undertiden får jeg også fejlen:

Global symbol "$dbh" requires explicit package name at funktioner.pl line
10.

Jeg formoder nummer 2 har noget at gøre med at jeg ikke har forstået, hvad
"my" gør, nummer 1 har jeg ingen anelse om.

Kan I hjælpe mig videre?

Mvh
Jimmy

Hovedfil
--------
#!/usr/bin/perl -w
use strict;
use DBI;

# Aabn DB
my $dbh = DBI->connect("DBI:mysql:DB:HOST","USER","PASS");

# Dimensioner variabler, saa de kan anvendes/modificeres paa hovedsiden
my $Ref_Tlf_Default;

# Inkluder fil
require "funktioner.pl";

# Kald fil
config();

print $Ref_Tlf_Default;

Inkluderet fil
--------------
sub config
{
my $list_out_sth = $dbh->prepare("SELECT * FROM config LIMIT 1");
$list_out_sth->execute();
while (defined (my $hr = $list_out_sth->fetchrow_hashref))
{
$Ref_Tlf_Default = $hr->{Ref_Tlf_Default};
}
}

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 04-08-03 08:06

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Jeg ønsker at inkludere en fil i toppen af et Perl-script.
> Denne fil indeholder en sub, som henter diverse config-info, når den kaldes

Skriv:

1;

som sidste linje i funktioner.pl.

(( Flemming ))
--
Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology
http://netfactory.dk/ , +45 (339)94634

Fra : Jimmy

Dato : 04-08-03 08:27

"Flemming Mahler Larsen" <mahler@doek.dk> wrote in message

> Skriv:
>
> 1;
>
> som sidste linje i funktioner.pl.

Ah - den havde jeg ikke ligefrem gættet.

Mit problem med 2) var at jeg brugte "my" og at "our" løste det.

Tak for den hurtige hjælp til Jer.

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-08-03 08:06

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> 1)
> [root@GSM Perl]# perl test.pl
> funktioner.pl did not return a true value at test.pl line 13.
>
> På den linie står der: require "funktioner.pl";

Når man får en fejlbesked man ikke forstår kan man slå op i 'perldoc
perldiag' og se hvad der stå om meddelsen. Om denne besked står der:

%s did not return a true value
(F) A required (or used) file must return a true value to
indicate that it compiled correctly and ran its initialization
code correctly. It's traditional to end such a file with a
"1;", though any true value would do. See the require entry in
the perlfunc manpage.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask