Optræning af knæ
Fra : David Rasmussen

Dato : 07-08-03 22:03

Jeg har før i mit liv løbet regelmæssigt, men måtte så stoppe da jeg
også begyndt at være postbud der løb på trapper etc. med ondt i knæene
til følge.

Efterfølgende gange når jeg har prøvet at komme i form via løb eller
cykling, er det altid knæene der har sagt stop før noget andet.

Nu vil jeg gerne i gang med en seriøs genoptræning/styrkelse af mine knæ
sådan at de kan klare længere og længere løbe- og cykelture.

Er der nogen der kender nogle gode, simple øvelser? Nogle øvelser på
nettet som man kan printe ud, ville være godt.

/David

Fra : Jacob

Dato : 07-08-03 23:18

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der kender nogle gode, simple øvelser? Nogle øvelser på
> nettet som man kan printe ud, ville være godt.

Jeg har ikke svaret på dit spørgsmål, men har du overvejet svømning? Det
skulle være mere skånsomt for dine knæ og samtidig kanon til at komme i
form.

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-08-03 02:20

Jacob wrote:

> Jeg har ikke svaret på dit spørgsmål, men har du overvejet svømning? Det
> skulle være mere skånsomt for dine knæ og samtidig kanon til at komme i
> form.

Jeg elsker svømning, men dels er det p*ssedyrt (svømmehallen altså), og
dels elsker jeg også løb og cykling, så jeg vil helst finde en løsning
hvor kan hvad jeg vil hvis du forstår.

For iøvrigt at uddybe mine oprindelige spørgsmål, så forestiller jeg mig
ihvertfald 3 slags øvelser:

1. Til umiddelbart før knæene skal belastes. Også kaldet opvarmning?
2. Til umiddelbart efter knæene har været belastet. Også kaldet
"nedvarmning"?
3. Til daglig forebyggelse og styrkelse af knæene

Det er tre forskellige ting, og skal måske angribes på 3 forskellige måder.

Men anyway: hit med nogle øvelser! :)

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-08-03 10:08

David Rasmussen wrote:

> [...]
> "nedvarmning"?
> 3. Til daglig forebyggelse og styrkelse af knæene

Jeg kom iøvrigt i tanke om en kategori mere:

4. Genoptræning når det først er gået galt.

Er der slet ikke nogen der ved noget?

/david

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 08-08-03 10:23

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote

> Er der slet ikke nogen der ved noget?

Kommer det ikke an på, hvad der er galt med dit knæ?
Jeg har haft springerknæ, og det forsvandt ved at jeg startede i
fitnesscenter og kørte nogle isolerede ben-øvelser, hvor belastningen nemt
kunne styres.

/Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-08-03 10:37

Anders Hagstrøm wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote

> Kommer det ikke an på, hvad der er galt med dit knæ?

Muligvis?

> Jeg har haft springerknæ, og det forsvandt ved at jeg startede i
> fitnesscenter og kørte nogle isolerede ben-øvelser, hvor belastningen nemt
> kunne styres.

OK. Men hvem kan diagnosticere hvad der er galt eller skal til for mine knæ?

/David

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 08-08-03 10:40

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote

> OK. Men hvem kan diagnosticere hvad der er galt eller skal til for mine
knæ?

Æh, jeg plejer at finde diagnoser hos lægen.

Hvis du har springerknæ, sidder smerterne ikke inde i knæet, men lige
omkring den bule (knogle), der sidder ca. 5 cm under.

/Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-08-03 10:44

Anders Hagstrøm wrote:

> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote

> knæ?
>
> Æh, jeg plejer at finde diagnoser hos lægen.

Tja. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har ikke tiltro til at min læge kan
finde ud af det. Måske sender hun mig videre til en fysioterapeut?

> Hvis du har springerknæ, sidder smerterne ikke inde i knæet, men lige
> omkring den bule (knogle), der sidder ca. 5 cm under.

Det har jeg ikke så.

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 08-08-03 10:50

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote

> Tja. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har ikke tiltro til at min læge kan
> finde ud af det. Måske sender hun mig videre til en fysioterapeut?

Jeg ved ikke, hvad lægen gør, eller om lægen overhovedet kan se, hvad der er
galt. Er det ikke bedre at prøve end at fortsætte i blinde?

/Anders

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 08-08-03 19:38

> Tja. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har ikke tiltro til at min læge kan
> finde ud af det. Måske sender hun mig videre til en fysioterapeut?

Snarere til et kirurisk ambulatorium, hvor de f.eks. kan foretage en
kikkertundersøgelse af knæet.

Noget andet, jeg kommer til at tænke på, er afspændingsøvelser, hvis
problemet er spændinger i knæet. Jeg kan selv have lidt problemer med knæet,
når jeg en sjælden gang løber, fordi jeg har travlt. Det er mere spænding
end smerte omkring det sted, hvor jeg fik opereret et korsbånd for 15 år
siden. Derudover ved jeg ikke noget om knæ.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
--
Denne meddelelse udtrykker kun mine egne synspunkter og de facts, jeg
kender.

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-08-03 20:29

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> [...]
> end smerte omkring det sted, hvor jeg fik opereret et korsbånd for 15 år
> siden. Derudover ved jeg ikke noget om knæ.

OK, men er dette ikke gruppen hvor løbere spørger hinanden til råds? Der
må da være andre løbere der har knæproblemer? Eller er der en bedre
gruppe at spørge i?

/David

Fra : M.Olesen

Dato : 09-08-03 06:24

www.run4fun.dk

---

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 09-08-03 08:39

> OK, men er dette ikke gruppen hvor løbere spørger hinanden til råds?

Det er meget andet end løbere i denne gruppe, og det er svært for
almindelige mennesker at give lægelige råd.

> Eller er der en bedre gruppe at spørge i?

Det ved jeg ikke, men jeg vil foreslå enten dk.videnskab.sundhed eller
dk.helbred, uden jeg dog har besøgt nogen af dem.

De eneste, jeg har mødt, som har haft problemer med knæene, var
håndboldspillere samt min bror, der har gennemgået to operationer i knæet,
ligesom jeg selv har gennemgået en operation i knæet tidligere.

Når jeg foreslår afspændingsøvelser, skyldes det, at jeg ved, det knæ, der
blev opereret, blev genoptrænet i månederne efter operationen, og det
fungerer udmærket, når jeg mentalt kan give slip på spændingerne i knæet.
Jeg tror, spændingerne kan skyldes, at jeg ubevidst bruger knæet en smule
uhensigtsmæssigt måske på grund af en ubevidst angst for at ødelægge det
igen.

Hvis du har mulighed for det, kan jeg også foreslå, at du tager til et
sportsstævne såsom en fodboldkamp eller håndboldkamp, hvor du kan se,
hvordan idrætsudøverne varmer op. Det kan måske give dig nogle idéer. Jeg
ved, et vigtigt element er udstrækning af sener og ledbånd omkring leddene,
uden jeg kan beskrive i få ord, hvordan det gøres.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 09-08-03 12:15

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De eneste, jeg har mødt, som har haft problemer med knæene, var
> håndboldspillere

Jeg kommenterer lige mit eget indlæg, fordi det pludselig slog mig, at jeg
tidligere har læst om andre, der havde symptomer, der svarede til dem, David
beskrev. Det var bl.a. de to tidligere håndboldspillere Anne Dorthe Tanderup
og Rikke Solberg, som begge måtte opgive at spille håndbold, fordi de havde
fået slidgigt i knæet. Det seneste, jeg har læst i den forbindelse, var for
nogle år siden, hvor det fremgik, at de ikke engang kunne løbe uden at få
smerter.

Jeg ved ikke, om det er slidgigt i knæene, David lider af, men det er nok
noget, en ortopæd-kirurg kan afgøre. Problemet er i så fald, at det ikke
sandsynligvis ikke kan helbredes eller trænes væk, og dermed er et kronisk
handicap.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Jesper Eilsø

Dato : 10-08-03 23:25

Hej!

Dit problem kan evt. være i form af et løberknæ...

Det opstår, som jo næsten siger sig selv hos løbere, som overbelaster

sit knæ ved eks. at intencivere sin træningsmængde/intensitet voldsomt.

Typisk vil smerten ved et løberknæ være placeret på ydersiden af knæet

umiddelbart under rotationsaksen. Smerten opstår når tractus iliotibialis

senen er for stram og gnider på et udspring af den laterale tibia kondyl

og det vil føles som en stikkende smerte.

Er din smerte lokaliseret deromkring kan udstrækningsøvelser af balle-

musklerne være gavnlig, da netop nogle af disse muskler eks. glut max.

hæfter via tractus iliotibialis senen.

Der skal strækkes ud nogle gange hver dag og det kan over tid være
behjælpelig

med at fjerne din smerte. Du kan godt stadig løbe, men skal stoppe når det

bliver smertefuldt.