WIN95OSR2 vs. OS/2 WARP
Fra : Stoffer

Dato : 30-07-03 15:20

Hej NG.
Emnet dækker over følgende sistuation; Jeg har fået en lidt ældre, men
meget velfungerende IBM Aptiva ind ad døren. Har fundet ud af følgende
data om den. Under "hjelmen" ligger der en P2-266MHz, 512Kb level 2
cache, 64Mb ram (formentlig noget PC-66 SD-ram, ATI Rage Pro AGP kort
(onboard, men ikke med shared ram), et CS4610 lydkort og en alm. IDE
disk på 4,3GB. Så langt så godt.
Den er pre-installed med Win95OSR2 eller Win95B som det vist rettelig
hedder. Det kører også udemærket i det daglige. Men under en oprydning
forleden dag, kom der en OS/2 Warp 4 til syne. Så var det, at jeg sad
og blev helt nostalgisk.
Meningen med denne pc er, at den blot skal klare de daglige rutiner på
nettet dvs. lidt e-mail, lidt nyhedsgrupper (som her f.eks.) og lidt
alm. internet surfen rundt. Det tænkte jeg at den OS/2 Warp 4 i
grunden sagtens må kunne klare. Men så blev jeg i tvivl. For jeg kører
Internet via kabeltv (Webspeed). Og jeg ved ikke om man kan det med
OS/2. Jeg har sat et tilfældigt netkort i med Realtek 8139D chipsæt.
Så vidt jeg husker, kan man godt få OS/2 drivere til det.
Der er også det problem, at jeg har 3 stykker software som kun kører i
Win95 eller derefter. Findes der i dag software til at afvikle win95
programmer under OS/2 som er stabile ? Har kigget lidt hos netlabs.org
tror jeg det hed.
Alternativet er, at have begge styresystemer liggende under samme hat.
Men det vil jeg helst undgå. Hvordan er det egentlig med OS/2 Warp 4
og 32 bit. Så vidt jeg husker, ar der ingen af Win95 typerne som er
ægte 32 bit. Eller hvordan med det ?
Er der nogen som har et input til dette.
Svar kun her, da min e-mail driller og er lidt ustabil.
Mvh Stoffer

Fra : Bent Nielsen

Dato : 30-07-03 15:44

Stoffer wrote:
> [...]
> ægte 32 bit. Eller hvordan med det ?
> Er der nogen som har et input til dette.
> Svar kun her, da min e-mail driller og er lidt ustabil.

Du skal da bare bruge den windows som du har, da det er det lettes når
du nu vil bruge windows 32 programmer.
Skulle du ikke bare sætte lidt mere ram i og så instal win2k eller XP og
så køre OS2 i VPC til windows. Så kan du det begge dele fra dit windows.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-03 15:51

Stoffer wrote:

> [...]
> alm. internet surfen rundt. Det tænkte jeg at den OS/2 Warp 4 i
> grunden sagtens må kunne klare. Men så blev jeg i tvivl. For jeg kører

Her kører det fint med internet via et Realtek netkort - dog har jeg
ikke Webspeed men TDC Bredbånd.

> Der er også det problem, at jeg har 3 stykker software som kun kører i
> Win95 eller derefter. Findes der i dag software til at afvikle win95
> programmer under OS/2 som er stabile ?

ODIN gør det muligt at køre en række 32-bit Windowsprogrammer direkte
under OS/2. Hvilke programmer drejer det sig om?

> Alternativet er, at have begge styresystemer liggende under samme hat.

Der findes endnu et alternativt, men det kræver dels en hurtigere
computer, og dels er det dyrt. Med VirtualPC kan du afvikle Windows i et
vindue i OS/2. På den måde kan alle Windowsprogrammer køres - der er dog
ikke understøttelse for 3D-grafik. Se evt.
http://kimludvigsen.dk/Virtual.jpg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stoffer

Dato : 30-07-03 20:55

On Wed, 30 Jul 2003 16:50:33 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Her kører det fint med internet via et Realtek netkort - dog har jeg
>ikke Webspeed men TDC Bredbånd.

OK, hvis det kan køre alm. bredbånd, så bør det også kunne køre
webspeed. Jeg kører i øvrigt gennem en router med indbygget firewall,
men det gør vel ingen forskel.

>ODIN gør det muligt at køre en række 32-bit Windowsprogrammer direkte
>under OS/2. Hvilke programmer drejer det sig om?

Det drejer sig om 3 stykker software som bruger lydkortet som
DSP-processor hvis man kan kalde det sådan. Jeg trækker lyd ud fra en
kortbølge-radio. Ind i indgangen på lydkortet og voila har man den
DSP-behandlede lyd i sin PC-højtaler. Det kræver kun at lydkortet kan
køre fuld duplex, samt en fornuftig CPU. Det ene af programmerne har
en del krævende floating point ting, så jo hurtigere des bedre. Faktum
er pt. at jeg ikke aner, om det hovedet kan køre på denne pc. Skal
have testet det først under win95. Men hvis det fungerer, kan det jo
være spændende om det kan afvikles som win32 ting under OS/2.

Hvor kan jeg finde noget om dette ODIN ?

ok, tak for svar.
Stoffer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-03 21:24

Stoffer wrote:

> OK, hvis det kan køre alm. bredbånd, så bør det også kunne køre
> webspeed. Jeg kører i øvrigt gennem en router med indbygget firewall,
> men det gør vel ingen forskel.

Jeg kører med en Trendnet router med firewall.

> Hvor kan jeg finde noget om dette ODIN ?

http://www.netlabs.org/odin

Når du har testet, om det kan køre under Windows 95, kan du evt.
fortælle, hvad programmerne hedder, så kan jeg eller andre jo prøve, om
de kan køre under ODIN (hvis det altså ikke er købeprogrammer).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stoffer

Dato : 30-07-03 21:43

On Wed, 30 Jul 2003 22:23:32 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Jeg kører med en Trendnet router med firewall.

>http://www.netlabs.org/odin

ok, takker

>Når du har testet, om det kan køre under Windows 95, kan du evt.
>fortælle, hvad programmerne hedder, så kan jeg eller andre jo prøve, om
>de kan køre under ODIN (hvis det altså ikke er købeprogrammer).

jamen de er skam frit tilgængelige. Ved dog ikke, om de alle tre er
freeware. Her er lige nogle links, så kan folk jo frit prøve om det
kan køre under ODIN

http://www.qsl.net/mmhamsoft/dsp/

http://www.barberdsp.com/csnd/csnd.htm

http://www.wh2.tu-dresden.de/~bernd109/dsp/br_uni_filt.html

Må hellere se at komme til køjs. Får en travl dag i morgen, vi snakkes
ved og tusind tak for hjælpen.
Stoffer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-03 22:01

Stoffer wrote:

> jamen de er skam frit tilgængelige. Ved dog ikke, om de alle tre er
> freeware. Her er lige nogle links, så kan folk jo frit prøve om det
> kan køre under ODIN
>
> http://www.qsl.net/mmhamsoft/dsp/

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan programmet skal virke, men det
startes fint, så det ser umiddelbart ud til at køre under ODIN.

> http://www.barberdsp.com/csnd/csnd.htm

Går i stå under installationen. Det betyder ikke nødvendigvis, at det
ikke kan bruges. Nogle programmer kan installeres (udpakkes) under
Windows, kopieres til OS/2 og så køre under ODIN. Jeg kan evt. teste
dette senere, hvis du er interesseret.

> http://www.wh2.tu-dresden.de/~bernd109/dsp/br_uni_filt.html

Ser ud til at virke OK.

Det skal lige siges, at der kan være forskel på de forskellige versioner
af ODIN, så et program, der virker under en version af ODIN, måske ikke
virker under en anden version - eller omvendt. Så hvis Cromasound ikke
kan bruges via ovenstående omvej, kan det måske køre under en anden
version af ODIN.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-07-03 22:12

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> ikke kan bruges. Nogle programmer kan installeres (udpakkes) under
> Windows, kopieres til OS/2 og så køre under ODIN. Jeg kan evt. teste

Jeg har så allerede testet det. Det ser ikke ud som om, det kan køre. Så
vidt jeg kan se, bruger programmet noget ActiveX-halløj, hvilket måske
er skyld i problemerne. I første omgang brokker programmet sig over, at
det mangler nogle dll- og ocx-filer. Efter at have kopieret dem over fra
Windows kom jeg lidt længere, men rendte så ind i en runtime error. Jeg
tør ikke sige, om det kan køre under en anden version af ODIN.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stoffer

Dato : 01-08-03 11:20

On Wed, 30 Jul 2003 23:00:37 +0200, Kim Ludvigsen
> [...]

>virker under en anden version - eller omvendt. Så hvis Cromasound ikke
>kan bruges via ovenstående omvej, kan det måske køre under en anden

Hej igen.
Jeg skal se at få testet all tre stykker software på denne maskine i
løbet af weekenden. Er i øvrigt i gang med at få lavet opdaterede
installations-disketter til os/2 warp 4. Det bliver spændende.
Stoffer

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-07-03 13:39

On Wed, 30 Jul 2003 16:50:33 +0200, Kim Ludvigsen wrote:

<snip>

> [...]
>vindue i OS/2. På den måde kan alle Windowsprogrammer køres - der er dog
>ikke understøttelse for 3D-grafik. Se evt.

Det skal lige nævnes at VPC/2 og VPC for MacOS effektivt er døde - da
Microsoft har opkøbet udvikleren Connective (Der skal bruges en virtuel
maskine for at køre dagens Windows programmer under Longhorn) - der skulle
dog stadig findes restlagre rundt omkring!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Documentation is like sex: when it is good, it is very, -
very good; and when it is bad, it is better than nothing.
-- Dick Brandon

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 09-09-03 10:39

Peter Jespersen wrote:

> Det skal lige nævnes at VPC/2 og VPC for MacOS effektivt er døde

Jeg tvivler på Mac udgaven er død - M$ laver meget Mac software (og ejer
en del af Apple).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Søren Grønning

Dato : 10-09-03 07:26

On 09/09/03 11:38, in article 3F5D9F9A.34FB@post5.tele.dk, "Mikkel C.
Simonsen" <mcs@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg tvivler på Mac udgaven er død - M$ laver meget Mac software (og ejer
> en del af Apple).
>
> Venlig hilsen
>
> Mikkel C. Simonsen
Dette er ukorrekt. Microsoft har aldrig ejet en del af apple, med mindre man
med en del mener aktier for cirka 100 mio $.... disse er dog afhændet igen
og den 5-årige aftale om videreudvikling af Internet Explorer til Mac samt
Office til Mac er også udløbet. Microsoft tjener dog pæne penge på Office
til Mac i forhold til udviklingsomkostningerne, så det arbejde fortsætter
nok, til trods for at IE ikke længere opdateres på denne platform.

Mvh,
Søren Grønning