ISDN Opkald
Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-07-03 09:26

Hej Alle!

Når man foretager et ISDN Dataopkald, til en analog abonnent, vil der
blive sendt et ringe signal ud, eller vil centralen opfatte at der ikke
findes en D-kanal til den kaldte abonnnent?

For et par dage siden fik jeg lavet sådan et opkald, men der gik meget
langtid før der kom en NO CARRIER.

Mvh.
Bo

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-07-03 07:53

"Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> skrev i en meddelelse
> Når man foretager et ISDN Dataopkald, til en analog abonnent, vil der
> blive sendt et ringe signal ud, eller vil centralen opfatte at der
ikke
> findes en D-kanal til den kaldte abonnnent?

Dit udstyr får ret hurtigt besked tilbage om at den ønskede bæretjeneste
ikke kan leveres til det ønskede nummer.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-07-03 19:13

In dk.teknik.telefoni.isdn, Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> says...
> findes en D-kanal til den kaldte abonnnent?

På D-kanalen sendes oplysninger om opkoblingstype (analog, samtale eller
data-protokol). Er modtageren en ISDN-forbindelse, så får modtageren at
vide hvilken type opkald der er tale om, via D-kanalen. Har modtageren
ingen D-kanal, så sendes der besked derom til afsenderen via dennes D-
kanal.

Denne D-kanal-signalering er medvirkende årsag til at ISDN-dataopkald
kan gøres så hurtigt som de kan; modtageren kender allerede protokol og
hastighed i det øjeblik at B-kanalen/-kanalerne åbnes.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-03 10:45

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> hastighed i det øjeblik at B-kanalen/-kanalerne åbnes.

Protokol er der kun en slags af, og hastighed ligeså, sålænge vi snakker
datakald.
Højerelagsprotokol (PPP, v.120 etc) forhandles i B-kanalen, men det
foregår noget hurtigere end de klassiske skure-lyde ved analog trafik.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-07-03 12:01

On Fri, 25 Jul 2003 11:45:21 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
> Højerelagsprotokol (PPP, v.120 etc) forhandles i B-kanalen, men det
> foregår noget hurtigere end de klassiske skure-lyde ved analog trafik.

Der kender man vel ikke protocolerne på samme måde?

Hvis jeg fx. bare fyrer en ATDTnummer afsted til en ikke-ISP vil jeg
somregl ikke få noget ud af det. (vi forestiller os at opkaldet bliver
besvaret af noget ISDN udstyr).

Med analoge modemer er det jo ligemeget.

Mvh.
Bo