sukkerkold ?
Fra : Eilif

Dato : 16-07-03 21:38

Hvor lang tid kan man arbejde på max inden man går sukkerkold ?
Jeg vil selv mene at der skal temmeligt meget til.

Og hvad dækker sukkerkold egenligt over ?

På forhånd tak.

/Eilif

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-07-03 10:00

"Eilif" <admin@bike4fun.dk> wrote in message
> Hvor lang tid kan man arbejde på max inden man går sukkerkold ?

Når du arbejder på max er det ikke dine kulhydrat depoter, der er
begrænsende, men derimod lokal træthed i musklerne, der skal arbejde uden
tilstrækkeligt ilt.

> Og hvad dækker sukkerkold egenligt over ?

At "gå sukkerkold" vil sige, at musklerne ikke længere får tilstrækkeligt
med kulhydrater, så de kan opretholde en vedvarende arbejdsintensitet -
sukkerdepoterne er tømt. Man vil derfor få en usigelige slatten fornemmelse
i benene (eller hvad man nu arbejder med), måske mærke svimmelhed, sult o.l.
men under alle omstændigheder føler man, at man burde kunne mere, men man
kan bare ikke tvinge benene rundt. Får man så noget sukker går der kun nogle
minutter, og så er man ovenpå igen...

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Eilif

Dato : 17-07-03 16:25

Det vil sige at hvis man spiser normalt, så burde man kunne arbejde remeligt
lang tid, iden man går kold ?

Jeg har kørt nogle gange sammen med en af mine venner, som allerede efter 1
1/2 siger at nu er det slut.
Burde man ikke kunne køre i meget længere tid ? Det kommer vel an på hvor
hårdt det er for den enkelte.

Kan det skyldes dårlig form eller at køre i for højt gear ?

/ Eilif

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-07-03 21:39

> Det vil sige at hvis man spiser normalt, så burde man kunne arbejde
remeligt
> lang tid, iden man går kold ?

Nu er kulhydratdepoterne af en bestemt størrelse, så man kan ikke kører
uendeligt selvom man spiser meget kulhydrat til hverdag...

> Jeg har kørt nogle gange sammen med en af mine venner, som allerede efter
1
> 1/2 siger at nu er det slut.

Hvis man kører 11/2 time i rimelig højt tempo uden at indtage sukker, så
kunne jeg godt forestille mig, at man kunne begynde at få problemer - i
hvert fald hvis man ikke har spist inden man kører.

> Burde man ikke kunne køre i meget længere tid ? Det kommer vel an på hvor
> hårdt det er for den enkelte.

Ja, man skal huske på, at ved en høj relativ intensitet bruger man kun
vanskeligt anden energi end sukker, derfor vil sukkerdepoterne bruges
hurtigere op ved højere intensitet.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen